Hlavní navigace

Jste exhibicionista? Ale prosím...

20. 2. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Kdo někdy zavítal na server, kde se vyskytuje výměnná reklama, patrně mu neušlo, že fenoménem posledních několika týdnů jsou reklamy na servery, kde uživatelé hodnotí fotografie jiných a seznamují se. Všudypřítomnost těchto výměnných bannerů je až nápadná, a buď se za vyrojením služeb s fotogaleriemi skrývá nějaký nový trend, nebo je v tom něco jiného. Ale co?

Navíc podobnou službu jako přidanou hodnotu pro uživatele komunitního serveru Lidé představil 10. února Seznam.cz. Tam je ale logickým prodloužením ruky Seznamu směrem k soustředění a utužení komunity, která se dosud sdružuje zejména na Xchatu. U ostatních provozovatelů není synergie s jinými službami zase až tak výrazná, je-li vůbec nějaká.

Průkopníkem mezi servery s hodnocením fotografií byl Email.cz, který ho provozuje jako součást své freemailové služby na adresách eva.email.cz a adam.email.cz. U něho je integrace do skupiny služeb rozumná – už nějakou dobu se pokouší o to, aby ho uživatelé vnímali spíše jako portál než jako jednu specifickou internetovou službu. Soudě podle návštěvnosti Email Chatu to ale snadné nemá, hodnocení fotografií s možností zaslat email „vystavenému“ je nicméně spojením dobrým. Navíc umožňuje vkládat vlastní fotky jenom uživatelům registrovaným.

Email.cz, respektive Atlantic Tristan Company, je ale průkopníkem také v tom, že prohlížení fotek něco stojí – a sice kliknutí na některý z pěti stupňů hodnotící škály. Dost dobrý způsob, jak zabít objektivitu. Tomu, kdo si chce fotky jenom prohlížet, je jedno, zda oboduje, jak se mu fotografie líbí, nebo klikne myší na nejbližší variantu. Kromě prohlížení, filtrování (co je to ale za filtr, když zobrazí jen jednu fotografii a k ostatním se dostanu zase jen klikáním?) a vytipovávání partnerů však Adam a Eva nenabízejí nic dalšího a možnost nastavení osobních profilů je minimální. Podle čeho tedy „párovací automat“ doporučuje partnery, je mi záhadou. A stejně tak účel vytipovávání – mě osobně by totiž zajímalo, koho vytipují mně, nikoli jak se k sobě hodí dva náhodní uživatelé Emailu.

Jiné služby, které jsou založeny na principu probouzejícím exhibicionismus v nás, už nabízejí větší množství přidaných služeb souvisejících přímo s hodnocením fotografií a tváří se, jako by šlo o rozvíjení komunitní soudržnosti. Palec.cz z rodiny serverů společnosti Tanger infosystems (Seznamka.cz, Inzeraty.cz apod.) sám o sobě nabízí například možnost komentování vystavených fotografií či vedení deníčků přináležejících k jednotlivým uživatelům. Nehodnotí se jen lidé, ale fotografie obecně (i když „lidské“ zdaleka převažují) a server umožňuje vytváření uživatelských fotogalerií s nastavením profilů. Z hlediska ovládání je však poněkud zmatečný a mu chybí zejména větší integrace s dalšími servery skupiny, které dost často požírají jeden druhý. Palec je nicméně doplněním portfolia Tanger infosystems o projekt s jinak strukturovanou cílovou skupinou, než jsou jiné servery s komunitními prvky, a ostatně dalším využitím už zavedených obchodních modelů. Domněnku o jiné cílovce ostatně potvrzuje Jiří Pallas z Tanger infosystems, který tvrdí, že „ne všichni se chtějí exponovat“.

Ukazovat se ale rozhodně chtějí uživatelé dalších dvou serverů, Líbímseti.cz a Ukažse.cz, jejichž názvy mají k exhibicionismu mnohem blíž než všechny ostatní. Zároveň jeden jako by byl předobrazem druhého, oba totiž nabízejí podobné služby, a i když mezi ně patří možnost seznamování (jako ostatně u všech ostatních) či on-line komunikace, nezapřou jasné zaměření na vystavování fotek lidí různých kvalit (to platí o fotografiích) – tu sympatických, jinde méně. I když Líbímseti rozšiřuje portfolio nabídek také o srazy, takže uživatelé se při prohlížení fotografií nemusejí seznamovat pouze přes Internet. Pokušení uvěřit v jejich případě tomu, že se jedná o služby s cílem sbírat kredity ve výměnných systémech, je velmi lákavé, zejména proto, že reklamních ploch se tady nasčítá docela dost – každé přidání hodnocení znamená nové načtení stránky s reklamami.

Snahu generovat bannerové kredity přiznal provozovatel dalšího z fotografických serverů Podívejse.cz Pavel Höfner (alias Hofy), který jinak provozuje diskusní server Hofyland.cz. Kromě snahy generovat bannery odhalil také očekávání, že získá nové zákazníky pro svůj obchod s počítačovými hrami MicroGames.cz. Oba servery by samozřejmě mohly dobře spolupracovat, rozvíjet komunitu však zřejmě není autorovým záměrem.

Podobně jako Palec i Qhodnocení.cz obsahuje fotografie mnoha žánrů. I přes existenci několika málo dalších služeb, jako nastavení profilu či chatu, však také zřejmě nemá ambice prohlubovat komunitu, spíše je primárně zaměřen na tvorbu osobních fotoalb a hodnocení fotografií.

Mé rozpaky z nejasného účelu podobných služeb nerozptýlila ani skutečnost, že polovina ze sledovaných serverů dobře tají, kdo je jejich provozovatelem. Patrně se jedná o tři fyzické osoby, které se rozhodly ve chvíli volna naprogramovat aplikaci, s jejíž údržbou budou mít jen pramalé starosti. Tedy pokud se jim díky výměnným systémům nenahrnou na jejich servery další a další uživatelé, kteří jim zahltí prostor dalšími a dalšími fotografiemi.

BRAND24

Řeklo by se, že za současným vzestupem serverů s předváděním lidských důvěrností (někdy hodně extrémních) stojí snaha obohatit český Internet o nabídku komunitních serverů. Kromě několika náznaků zajímavých služeb však nejde ani tak o soustřeďování či upevňování komunity uživatelů jako spíš o rozšíření nabídky jednotlivostí a rozmělnění cílové skupiny či bezpracné získání kreditů ve výměnných reklamních systémech. Každopádně všichni ti, kteří na mé dotazy o cíli svého počínání odpověděli, ve svých mailech zmínili zábavu uživatelů. Vypadá to ale, že dnešní zábava na Internetu znamená zejména prohlížení fotek a seznamování se. Asi to bude tak, jak poznamenal provozovatel Líbímseti Oldřich Neuberger: „seznamování s pomocí Internetu je fenomén. Stále více lidí navazuje nové vztahy náhodou a přichazi na chuť této nové, neustále zdokonalované formě“.

Ať už je to, jak chce, uživatelé, co se rádi ukazují, mají k dispozici instantní nástroj ke zveřejnění svého profilu na Internetu. Svým způsobem služby hodnocení fotografií představují jistý posun od freewebu k jednoduchým aplikacím, které vyžadují jen pramalou znalost internetových nástrojů, resp. stačí zkušenosti s klikáním myší.

Ukazujete se na některém ze serverů zobrazujících fotografie uživatelů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je absolventem oboru masová komunikace na Fakultě sociálních věd UK v Praze. Do srpna 2003 působil jako produktový ředitel portálu Centrum.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).