Studie společnosti Kaspersky Lab došla k závěru, že více než 70 % e-mailů je (stále) spam. Oproti prvnímu čtvrtletí tohoto roku jde o 4.2% růst, oproti stejnému období loňského roku o 4% pokles. Studie také zmiňuje, že se mírně zmenšil počet e-mailů obsahujících škodlivé přílohy, ale stávají se stále obtížnější detekovatelnými. Aktuálně je najdete „pouze“ u 2,3 % mailů.
Nejčastějším nástrojem e-mailových útočníků jsou paradoxně elektronické pohlednice a jejich využití navíc roste. Spammeři samotní stále spoléhají na rozesílání nevyžádané pošty s cílem vydělávání peněz, ať už jde o legitimní podnikání, které se nechá nachytat a využije služeb spammerů (ti se často maskují za firmy mající databáze e-mailů získané legálním způsobem).
Nebo se o něco takového pokusí vlastními silami a e-mailové adresy si koupí. Stále jsou rozšíření i spammeři masově rozesílající nabídky Viagry, prostředků na hubnutí a řady dalších podvodných produktů a nabídek. Stejně tak jako stále dochází k napadání počítačů a jejich proměnu v na dálku ovládané stroje na rozesílání spamů bez vědomí vlastníků.
Nejvíce spamu pochází z tří zemí – Čína, Spojené Státy a Jižní Korea – byť u všech tří Kaspersky Lab upozorňuje na mírný pokles objemu. Růst naopak zaznamenali u Vietnamu, Taiwanu a zemí z bývalého sovětského bloku – Ukrajina, Kazachstán a Bělorusko. Co se kontinentů týče, tak přes 56 % spamů přichází z Asie, přes 18% ze severní Ameriky a přes 13% z východní Evropy.
Škodlivé e-maily nejčastěji slouží pro phishing (rhybaření), a i proto je nejrozšířenější Trojan-Spy. HTML.Fraud.gen. Na druhém místě ale najdete Win32.Bagle.gt, což je klasický červ, schopný se šířit na e-maily v adresáři napadeného uživatele a pochopitelně už i dostat na jeho počítače další škodlivé software. Na třetím místě najdete Trojan-Spy.Win32.Zbot.ibda a nejde o nic jiného, než další modifikaci notoricky známého Zeus/TZbot.
Cílem e-mailu se škodlivým software jsou nejvíce lidé ve Spojených Státech, Rusku a Německu - v žebříčku je novinkou právě Rusko, které poskočilo ze sedmého na druhé místo. Phishing klasicky nejvíce míří na sociální sítě (34 %) a poté na finanční a platební údaje z bank či platebních systémů (15 %)
Zdroj: Spam in Q2 2013