Hlavní navigace

Kdo nesyndikuje, ať není

22. 12. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Vydavatelé odborných i zpravodajských serverů přistupují na sdílení odkazů přes kanály RSS (Really Simple Syndication). Velké portály začaly koketovat s agregátory zpráv. Uživatelé webu se pod masáží blogerů učí s RSS a agregátory zacházet. Jaký tento vývoj může mít dopad na chování čtenářů a vydavatelů?

Centrum zavedlo hledání ve zpravodajství, Novinky pořídily news agregátor. Sdílení – syndikování obsahu se tedy dostalo do médií určujících hlavní proud. Jenže Seznam ani Centrum své agregátory nijak zvlášť nepropagují.

Netuším, kolik čtenářů Novinek ví o nové rubrice Denní tisk, ale jedno vím jistě: kdyby věděli, byli by zklamaní provedením. Zobrazují se tu jen nadpisy, seznam zdrojů je velmi omezený a kromě uložení nastavení do cookies vlastně Novinky nenabízejí žádnou funkci, kvůli které by její agregátor stálo za to používat.

Centrum má trochu náskok. Díky využití služby Právě dnes disponuje více než 300 českými a přes 4500 zahraničními kanály (via Google News). K prohledávání článků bylo nasazeno Morfeo, takže kvalita vyhledávání je zaručena. Centrum mělo při volbě Právě dnes dobrou ruku (českých agregátorů je více), protože mu tím ubyly starosti s udržováním katalogu zdrojů.

Ty má naopak Jyxo a jeho téměř nepoužitelné hledání ve článcích. Další dobrou volbou byly kanály RSS (a jejich obdoba). Zatímco Jyxo je odkázáno na pravidelné indexování titulních stran médií, aby odhalilo nové články, Centrum získává informaci o nově vydaných textech automaticky v závislosti na periodě obnovení kanálu. Tím pádem je index Centra vždy aktuálnější než u Jyxa.

Abych ale Centrum jen nechválil, jeho agregátor mě poněkud zklamal tím, že není zahrnut do služeb Moje Centrum. Registrovaní uživatelé by měli mít možnost sestavit si svůj výběr zdrojů a přidávat svoje zdroje RSS. Také by se hodila možnost vytvářet kanály RSS z výsledků vyhledávání a podobné drobnosti.

Jenže s agregátory vždy přicházejí otázky. Vlastníci portálů se mohou oprávněně ptát, zda jim agregátory se svými odkazy mimo portál nebudou ubírat čtenáře jejich vlastního zpravodajství. Novinky to řeší tím, že vlastní zprávy a zprávy Sportu vnutí automaticky všem uživatelům.

Práce s vícezdrojovým zpravodajstvím je pro většinu uživatelů webu nejspíš zbytečná. Zpravodajské agregátory, vyhledávání ve článcích, sledování článků podle tématu (nebo klíčového slova) a sledování více serverů na jedné stránce využijí jen dobře motivovaní uživatelé. A nejlepší motivací je vlastní zájem. Většině uživatelů budou i nadále vyhovovat zprávy pečlivě vybírané redaktory.

Pro masové čtenáře iDnes nebo Novinek agregátory podle mého názoru nebudou zajímavé, stejně jako pro masového uživatele vyhledávání není běžné vyhledávání ve fulltextu za pomoci víceslovných dotazů a podmínek.

Nabídkou propracovaných služeb agregátoru by však mohly portály vstoupit do vod, kterým nyní kralují vertikálně zaměřené servery. Pokud je předmětem vašeho zájmu IT a telekomunikace, pak jste dnes ráno pro získání vyčerpávajícího přehledu jen na českém webu prošli Lupu, DigiWeb, Živě, Technet, CD-R, ISDN, Mobil, Mobilmanii, SWNet, Chip Online… a několik blogů – nebo jste si otevřeli stránku nějakého news agregátoru, kde najdete aktuální články ze všech relevantních zdrojů pěkně pohromadě.

Obecné zpravodajství obvykle nebývá předmětem osobních nebo profesních zájmů uživatelů Internetu. Je naopak chápáno jako základní servis, komodita. Proto agregátory nekonkurují zpravodajským serverům. Přicházejí na řadu až ve chvíli, kdy uživatel potřebuje informace nad standard. A přesně tyhle nadstandardní služby agregátorů by mohly mít portály pod palcem.

cif - září

Na existenci agregátorů docela jistě začnou postupně doplácet provozovatelé méně kvalitních tematických serverů. Zatímco nyní uživatel musí denně zhlédnout alespoň jejich titulní stranu, uživatel agregátoru si vybírá pouze jednotlivé články. A pokud dvě média v agregátoru píší o stejném problému, má uživatel možnost srovnání.

Agregátory tak na jedné straně podle volby zdrojů poskytnou svým provozovatelům detailnější přehled o zájmech uživatele a mohou poskytnout data pro zlepšování vlastních obsahových rubrik na portálu. A na straně druhé vytvoří tlak na zvyšování kvality tematických webů. Kvalitní weby pak získají více čtenářů, nekvalitní budou paběrkovat na „ukliknutých“ a weby, které nebudou syndikovat obsah, prostě přijdou o čtenáře.

Kolik odborných webů pravidelně denně zhlédnete?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).