Samá původní česká zábava – takovým programem chce zaujmout nová celoplošná televize Pětka, která odstartuje 15. října vlastní reality show ze života Ivety Bartošové. Není to špatný tah. Bartošová už léta plní titulní strany bulvárních deníků a časopisů a zvyšuje jim náklad, aniž by reálně ve svém oboru něčeho dosáhla. A protože zájem o ni je opravdu rekordní, stačily se na něm svézt i dvě české televize: TV Barrandov se svým dokumentem Pravdivý příběh Ivety B. a Prima family pravidelnými „exkluzivními“ vstupy do VIP zpráv.
Teď tedy přichází televize Pětka s denní reality show věnovanou pouze Ivetě Bartošové, doplněnou o pravidelný kontaktní pořad, v němž bude někdejší úspěšná zpěvačka odpovídat na dotazy diváků. Koncept to je na první pohled atraktivní, těžko ale říct, zda se na něm dá stavět prime time, natož pak dlouhodobě. Nejen že by se divákům mohla Bartošová brzy přejíst, ale při její pověstné nespolehlivosti se může lehce stát, že Pětka bude muset některé večery narychlo zařazovat náhradní program.
Každopádně pokus o televizi založenou čistě na české zábavě je zajímavý a mohl by fungovat. Záležet bude na kvalitě nabízených pořadů. Za zábavný kanál se totiž dala svého času označovat i televize Public, která rovněž vysílala celoplošně, ale nikdy nedosáhla ani půlprocentního podílu na trhu. Přitom nabízela mnoho známých tváří, které se objeví i na Pětce. Pravda, televize Public byla v mnoha ohledech amatérská, až by se dalo říct, že dělaná na koleni. Marketingově nikdy pořádně neprorazila a jediné, co se jí opravdu povedlo, byly dluhy, které po sobě zanechala.
S Pětkou tuhle dnes již bývalou televizi pojí podobný vlastnický koncept: všechno to platí bohatý podnikatel, který o televizích neví zhola nic, ale chce mít vliv. Důvěřuje tedy lidem, kteří se v televizní branži pohybují delší dobu a „ukecali ho“. Teď bude hodně záležet na tom, zda se tihle profesionálové nenechají ukolébat jistotou peněz od investora a budou hned od začátku bojovat o diváky i koláč reklamních peněz. Tedy zda nebudou dělat „televizi pro televizi“, hlavně aby dali práci svým kamarádům.
Z prvního týdenního programového plánu Pětky je vidět, že se tahle nová televize bude ještě nějakou dobu hledat. Na velké hráče si zatím moc netroufá (což je jedině správně, nejdřív musí nabrat aspoň nějaké diváky a ne zbytečně utrácet peníze za příliš drahé formáty), ale hodně zatopí třeba Barrandovu, protože naplno využije hlad po retro zábavě. Kdyby si Barrandov udělal jednoduchou analýzu, které původní pořady mu přináší nejvíc diváků, asi by se pokusil seriálové vlně velkých televizí čelit zábavnými pořady nasazenými na 20. hodinu každý všední den.
Pětka to ale nebude mít zase tak jednoduché, protože Barrandov nedávno změnil vedení a jistě si dosavadní chyby v programu uvědomuje. Původní českou zábavu ve větší míře nabízí i Česká televize, od podzimu už nejen na Jedničce, ale i na Dvojce. A na bulvárně-zábavnou vlnu přechází po úspěchu Primy family s VIP zprávami i televize Nova, která brzy vrhne na obrazovku obnovený magazín Prásk! Dokud ale tyto velké televize budou pokračovat v „seriálovém moru“, budou mít jejich konkurenti s alternativními žánry velkou naději na úspěch.
Které televizi odebere Pětka nejvíc diváků?