Ivo Lukačovič, zakladatel a majoritní vlastník portálu Seznam, to měl u médií vždy dobré – když Seznam začal prodávat na titulní straně reklamu po 35 korunách za 1.000 zobrazení, psala o tom všechna velká média. Co na tom, že konkurence díky odlišnému formátu banneru nabízela obdobnou cenu již delší dobu. Jakmile Seznam představil nové vyhledávání, psala o tom všechna velká média. Co na tom, že konkurence (společnosti Empyreum a Centrum) již delší dobu nabízí technologii podstatně lepší. Nedávno Iva Lukačoviče dokonce Česká televize zvěčnila jako vůbec první osobnost českého Internetu v prestižním publicistickém formátu GEN – galerie elity národa. Když však Seznam oznámil, že se Ivo Lukačovič zříká manažerských odměn do okamžiku, než bude hospodaření firmy v zisku, konkurence v podobě Atlasu nevydržela a vydala tiskovou zprávu následujícího znění:
Ivo Lukačovič, šéf internetového portálu Seznam, se vzdal manažerských odměn a svého platu do doby, než bude jeho společnost zisková. Tento bezprecedentní krok způsobil ve vedení portálu MSN.ATLAS těžký šok.
„Vzhledem k tomu, s jakou dynamikou rozvíjíme náš portál, je velmi pravděpodobné, že Ivo zemře hlady,“ vyjádřil se nejmenovaný člen managementu Atlasu. V rámci udržení zdravého konkurenčního prostředí se proto Atlas rozhodl uspořádat sbírku na záchranu života Iva Lukačoviče.
K tomuto rozhodnutí však nevedly management Atlasu pouze důvody humanitární, ale i zištné. „Zpráva, že český Bill Gates musí kvůli nejnutnější obživě prohrabávat popelnice, by těžce poškodila portálový business ve střední Evropě,“ podotýká k tomu nejmenovaný člen managementu Atlasu.
Své příspěvky na záchranu Iva Lukačoviče zasílejte na konto číslo 355 374 001, kód banky 2400, variabilní symbol 2. Všechny takto získané prostředky budou přeposílány na firemní konto Seznamu či osobní účet Iva Lukačoviče.
S šestiměsíčním odstupem jsem si na tuto vpravdě kuriózní dobročinnou akci vzpomněl a začal se živě zajímat, kolik že Ivo Lukačovič vlastně dostal peněz. Atlas po prozkoumání účetnictví uvedl, že na konto přišlo celkem 37,54 korun (přičemž přispělo pět lidí, a to částkami 15,50 korun, 0,05 korun, 9,99 korun, 10 korun a dvě koruny) – jinými slovy, na charitativní akci debakl. Na můj dotaz, zda Ivo Lukačovič peníze dostal, mi bylo řečeno, že nikoli, ale společnost mu pošle čokoládu. Do včerejšího večera však žádnou neobdržel. Celá taškařice má však i vážné pozadí. Od Iva Lukačoviče se sice jednalo především o gesto budující image, nelze mu ale upřít, že byl prvním na českém Internetu, kdo říkal, že firmy nové ekonomiky by se měly hodnotit dle starých pravidel. Nikoli tedy podle počtu návštěvníků a shlédnutých stránek, ale cash-flow a zisku, tj. finančních výsledků.
Oklikou se tak dostáváme k oblíbenému tématu na Lupě – zveřejňování finančních výsledků. Blíží se totiž konec roku a za okamžik nastane „bod zlomu“, kdy by se s námi internetové společnosti měly podělit o své hospodářské výkony. Prostým dotazováním jsem zjistil, že ze tří hlavních portálů bude výsledky zveřejňovat opět pouze Seznam, který podle Iva Lukačoviče bude v „černých číslech“ nejen účetně, ale i finančně. Atlas a Centrum jsou podle svých vlastních slov černým číslům nadosah již delší dobu, ale obrat zveřejňovat nebudou, protože každý si tam započítává, co chce a čísla jsou neporovnatelná (což není nepravda). Centrum navíc argumentuje smlouvou s investorem. MobilMedia obrat zveřejňují od počátku své existence a Computer Press sice také, jenže čísla nejsou očištěna od zboží v elektronických obchodech.
Společnost | Obrat za rok 2000 | Obrat za rok 2001* |
Atlas | – | – |
Centrum | – | – |
Computer Press | 158,7 | 3001 |
MobilMedia | 17,7 | 232 |
Seznam | 27,5 | ?3 |
1) Jiří Hlavenka neuvedl přesné číslo, předpokládá však, že se obrat Computer Pressu přibližně zdvojnásobí.
2) Patrick Zandl uvádí odhad obratu očištěný od objemu zboží v elektronických obchodech, kde se započítává pouze marže.
3) Ivo Lukačovič odhad obratu neuvedl, firma však má být v zisku, a začne si proto opět vyplácet plat.
Dle mého názoru může být snaha nezveřejňovat finanční výsledky motivována dvěma fakty – studem či strachem ze závisti. Závist je samozřejmě nepříjemná, protože pokud se v Čechách něco neodpouští, pak je to úspěch. Toho jste totiž nemohli dosáhnout poctivou prací, to jste museli někde nakrást. Soukromě se ale domnívám, že Atlas a Centrum se závisti bát rozhodně nemusí. Osobně považuji zveřejňování finančních výsledků za krok k transparentnosti internetového trhu (abychom věděli, kam ty peníze z reklamy vlastně tečou) a současně korektní postoj k obchodním partnerům. Jiří Hlavenka, předseda představenstva Computer Press, říká: „Pokládám "informační otevřenost“ za věc, která patří do standardní výbavy firmy, která se chce chovat slušně a eticky." V tomto případě se domnívám, že nelze než souhlasit.