Hlavní navigace

Seznam měl vloni obrat 27,5 milionu - a co ostatní?

Marek Antoš

Před nedávnem jsem na Lupě už poněkolikáté lkal nad tím, jak málo internetových společností v současné době zveřejňuje své hospodářské výsledky. Existují však výjimky, které svá čísla uvolnily už poněkolikáté - jako například Seznam. Ve zkratce: obrat 27,5 milionů, růst o 100 procent, hospodaření ve ztrátě.

Loňský rok byl pro Seznam relativně přelomový – získal totiž investora a následně došlo k přechodu celého podnikání na novou akciovou společnost Seznam.cz, zatímco do té doby podnikal Ivo Lukačovič stále na svůj živnostenský list jen jako fyzická osoba. To nyní působí problémy při účetní závěrce, protože je nutné spočítat obě tato období zvlášť a následně je sečíst pro účely zveřejnění. Právě tímto způsobem také Dagmar Haltmarová ze Seznamu vysvětluje, proč zatím nebyla zveřejněna konkrétní čísla o výsledku hospodaření a ví se pouze to, že byl Seznam ve ztrátě.

Dvacet sedm a půl milionu, které Seznam vloni utržil, vypadá velmi impozantně; v roce 1999 měl přitom obrat 12 milionů, takže jde o více než 100procentní růst. Je přitom velmi zajímavé, že podle říjnového sdělení Iva Lukačoviče měl Seznam v prvních devíti měsících obrat 13 milionů: za poslední tři měsíce tak musel utržit přinejmenším stejnou částku. To ovšem naznačuje, že by v celkové částce mohly mít významný podíl také bartery – konec roku je sice v reklamě tradičně silný, přesto je však nepravděpodobné, že by byl takto nadprůměrný. Naopak celoroční bartery se obvykle vzájemně fakturují až ke konci roku, takže celková suma naskočí. Podíl barterů Seznam bohužel zatím nechtěl zveřejnit, proto není možné říci, kolik peněz z celkové částky bylo „živých“, tj. kolik jich Seznamem skutečně proteklo.

Jak jsem již poznamenal, Seznam vloni hospodařil se ztrátou, která sice rovněž nebyla zveřejněna, ale údajně je to jen dočasné – až bude před létem po auditu známé přesné číslo, Seznam ho oznámí. Samotný fakt, že je Seznam v červených číslech, bych osobně nehodnotil nijak negativně. V loňském roce totiž investicí získal poměrně slušný balík peněz a pokud byly použity opět na investice do věcí, které budou sloužit i v dalších letech (např. do hardwaru), není na tom nic divného. Nenávratně pryč jsou tak maximálně peníze za podzimní reklamní kampaň, ta však nebyla tak velká, aby ze Seznamu vysála přehnaně financí. Šlo navíc o ztrátu předem plánovanou – naopak v roce 1999 měl Seznam docela slušný zisk (2,2 mil. při 12 mil. obratu) a se ziskem se počítá i pro letošek.

KL17_hlasovani

Tváří v tvář zveřejněným číslům jsem se včera pokusil zeptat také dalších portálů, jaká bude jejich informační politika. Jak mi sdělil Pavel Sodomka, Atlas svá čísla zveřejňovat nebude. Hlavním důvodem je neprůhlednost těchto čísel, která tak nelze příliš porovnávat (hlavně kvůli barterům), a také to, že Atlas není veřejně obchodovatelná společnost, takže výsledky zveřejňovat nemusí (to ale ani Seznam). Konkrétní údaje jsem se nedozvěděl ani v Centru, ale z úst Oldřicha Bajera vyplynula alespoň určitá naděje – podle něj se o zveřejnění loňských výsledků právě jedná a on osobně by byl pro. Takže uvidíme.

Je skutečností, že obrat společnosti lze nejrůznějším způsobem upravovat (mohu se například s někým domluvit, vzájemně si vyfakturovat 10 milionů a hle – nikdo nic neplatí a obrat se zvýšil), proto by byla skutečně zajímavější čísla o cash-flow Seznamu. I bez něj se však potvrzuje, že Seznam je stále jednička českého trhu.

Anketa

Jakou ztrátu Seznamu za loňský rok tipujete?

Našli jste v článku chybu?