Hlavní navigace

Zpravodajské servery: místo pro blízká setkání reklamního druhu

18. 10. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Zpravodajské servery jsou fenoménem, který se stává lákadlem nejen pro samotné čtenáře nabízených virtuálních informací. Důvodem je skutečnost, že například pro zadavatele reklamy je internetový zpravodajský portál velmi pohodlným nástrojem, jak zasáhnout v podstatě velmi dobře vyprofilovanou cílovou skupinu.

Přestože internetové zpravodajské servery nepatří v dlouhodobém časovém horizontu, alespoň podle výsledků iAuditu TNS Média, k nejsledovanějším (například Press Cz 2 324 unikátních IP adres a 10 035 shlédnutých stran/srpen, iDnes.cz 11 237 unikátních IP adres a 183 199 shlédnutých stran/srpen a České noviny 4 976 unikátních IP adres a 48 249 shlédnutých stran/srpen), profil konzumentů jejich informací stojí více než za pozornost. Profil „klasického“ uživatele informací zpravodajských serverů se totiž dá charakterizovat následovně: Mladý muž ve věku do 39 let, který je vybaven středoškolským vzděláním s maturitou a jehož měsíční příjem osciluje ve vyšších příčkách mzdových tarifů (do 20 000 korun), což vyplývá z dotazování na vzorku 2 612 respondentů, který zkoumal projekt Market&Media&Li­festyle – iPanel agentury Median ve 3. etapě 2000. Jde tedy spíše o člověka intelektuálně zaměřeného. Lze využít podobných statistik a poznatků?

Úspěch reklamní kampaně na zpravodajských serverech paradoxně spočívá v tom, že konzumenti elektronických informací, ač vzdělaní, naleznout vše pod jednou pokličkou bez toho, aniž by museli složitě hledat nebo čekat, až jim někdo požadovanou informaci přinese. A právě toho by nejvíce měly využívat zadavatelé internetové reklamy. Příklad? Když probíhalo zasedání MMF a SB v Praze, měla většina zpravodajských serverů speciální chat roomy pro diskuse o tom, zda jsou uvedené instituce nutné nebo ne – ovšem už málokterý server dokázal umístit k vybrané místnosti patřičnou reklamu.

BRAND24

Přitom na tom nic složitého není – zadavatel nemusí kupovat bannerovou reklamu na „jedničce“, tedy hlavní straně e-zinu. Umístění na vybraných chat roomech tak může být mnohokrát levnější (například banner na hlavní straně zpravodajského serveru může stát 590 korun (CPT), v jednotlivých rubrikách stejného serveru to může být už „jen“ 290 korun (CPT)). To, proč to většina firem v tuzemsku ještě nepochopila, může být v tom, že dosud nikdo nebyl s to prezentovat a odůvodnit, jaká účinnost zásahu reklamní kampaně na cílovou skupinu odpovídá nižší ceně za bannerovou reklamu.

Virtuální vydavatelský svět navíc stojí před vyřešením zásadního problému, jehož výsledek zřejmě ovlivní v budoucnu i přísun příjmů z e-reklamy. Stále se totiž neví, zda „přežijí“ vydavatelé, kteří kromě Internetu mají pod svou střechou i další média – noviny, televizi nebo rozhlas (a tím pádem by zřejmě mohl být objem zadaných reklam vyšší vzhledem k vyšším reklamním rozpočtům mediálních domů), nebo zda budou úspěšnější ti, kteří se specializují jen na poskytování informací prostřednictvím drátů do počítačové obrazovky. Souboj se však nerozhodne během měsíců a cena virtuální reklamy roste mílovými kroky. Blízká budoucnost snad tedy ukáže, kdo a jak obstojí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem rubriky Média časopisu Marketing & Media - týdeníku pro média, marketing a kreativitu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).