Onen odlišný pohled je inspirován diskusním příspěvkem Petra Staníčka, webmastera společnosti Ringier: „Nemůžu si pomoct, ale ani údaj o době strávené na serveru není úplně dobře vypovídající. Jednak záleží, kde je umístěn kód iDotu (.), i na objemu stránek a dalších faktorech (.). Daleko zajímavější může být údaj o poměru počet zobrazených stránek : doba strávená na serveru – prostý čas ale nemá vypovídající hodnotu.“
V duchu této filozofie bylo třeba výsledky iAuditu doplnit o další hodnoty, které v něm nejsou běžně obsaženy – počet stránek denně, tj. poměr počtu stránek měsíčně a počtu dní v měsíci; a čas strávený návštěvníkem denně na stránce, což je počet stránek denně v poměru k násobku počtu návštěvníků denně a času stráveného jím denně na stránce.
Tento model jsme následně aplikovali na jednotlivé segmenty českého Internetu, jimiž se v rámci hodnocení výsledků iAuditu pravidelně zabýváme (protože jsou z inzertního hlediska nejvýznamnější), tedy webové portály, zpravodajské servery, technické servery a finanční servery.
Největší překážkou se nakonec ukázaly býti samostatné výsledky iAuditu. Mezi webovými portály chybělo Centrum, technické servery sice byly v plném počtu, ovšem u CD-R serveru jsou uvedena jakási podivná data (přičemž z online statistik nelze získat relevantní), mezi finančními servery chybí Aliaweb a výsledky Měšce jsou poněkud podezřelé, proto jsme tuto kategorii výjimečně zcela vypustili.
Návštěvníci denně | Čas denně | Stránek denně | Času na stránce | |
atlas.cz | 81.764 | 10,05 | 813.288 | 1,01 |
centrum.cz | N/A | N/A | N/A | N/A |
quick.cz | 40.593 | 8,86 | 419.155 | 0,86 |
seznam.cz | 327.710 | 17,44 | 4.318.412 | 1,32 |
volny.cz | 37.376 | 8,94 | 273.999 | 1,22 |
Pozn.: Webové portály
Jak již bylo zmíněno a jak je také vidno z první tabulky, mezi webovými portály tkví mezera spočívající v nepřítomnosti čísel Centra ve výsledcích iAuditu za minulý měsíc (tedy za srpen). Centrum přitom pravidelně dosahuje nejlepších hodnot, pokud jde o čas strávený uživateli na serveru, za což vděčí především oblíbenému freemailu a populárnímu chatu.
Podle naší tabulky se na prvním místě umístil Seznam, který má především chat, homepage, freemail a slovník. Chat je rovněž z časového hlediska těžištěm služeb nabízených na Volném, jenž je s mírným odstupem na druhém místě. U třetího Atlasu bodují vyjma obligátního chatu ještě webové hry.
Návštěvníci denně | Čas denně | Stránek denně | Času na stránce | |
blesk.cz | 31.579 | 8,01 | 229.741 | 1,10 |
ceskenoviny.cz | 7059 | 2,4 | 17.521 | 0,97 |
lidovky.cz | 16.356 | 7,59 | 138.322 | 0,90 |
idnes.cz | 90.431 | 12,87 | 940.034 | 1,24 |
novinky.cz | 102.499 | 7,21 | 571.959 | 1,29 |
Pozn.: Zpravodajské servery
U zpravodajských serverů je takřka možné prohlásit, že čím navštěvovanější server, tím více času tráví návštěvníci na jeho stránkách. Je celkem logické, že lidé chodí na tyto stránky za kvalitním obsahem a tento obsah obratem rovněž konzumují.
Na prvním místě se nacházejí Novinky, které v této kategorii předstihly iDnes, ačkoli na jejich serveru stráví návštěvníci podstatně méně času než na serveru iDnes; je tomu tak proto, že Novinky mají i výrazně nižší (takřka poloviční) počet shlédnutých stránek. Poslední České noviny se tváří, že na jejich stránky chodí lidé spíše koukat, zda se neděje něco nového – k jejich dobru však můžeme připočíst fakt, že mají v průměru kratší materiály než ostatní zpravodajské servery.
Návštěvníci denně | Čas denně | Stránek denně | Času na stránce | |
cdr.cz | N/A | N/A | N/A | N/A |
mobil.cz | 12.416 | 4,83 | 51.246 | 1,17 |
mobilmania.cz | 9974 | 8,12 | 42.190 | 1,16 |
technet.cz | 7284 | 4,02 | 34.557 | 1,40 |
zive.cz | 10.081 | 6,05 | 49.429 | 1,23 |
Pozn.: Technické servery
U technického serveru CD-R lze v oficiálních výsledcích iAuditu (zde ve formátu PDF) nalézt značně podezřelá čísla, která by ukazovala na přibližně 90procentní propad oproti minulému měsíci, což je samozřejmě nesmysl (dokonce pokud si spočítáte počet stránek za den, je tento nižší, než počet návštěvníků denně…) – v online statistikách jsou bohužel potřebná data k nedosažení.
Pokud jde o čas strávený na serveru, předstihuje tradiční technické zpravodajství (věnované hardwaru, softwaru atd.) zpravodajství o mobilních telefonech, ačkoli servery o mobilních telefonech jsou navštěvovanější. I pokud jde o čas strávený uživatelem v průměru na jedné stránce, vypadá pořadí stejně, ovšem hodnoty se k sobě již velmi blíží, což je patrně způsobeno hutnými produktovými recenzemi, jež se na serverech o mobilních telefonech nachází.
Podle mého názoru je průměrný čas strávený návštěvníkem na stránce poměrně zajímavou vypovídající hodnotou, zejména pak pro zadavatele inzerce. Pokud je toto číslo příliš nízké, znamená to, že návštěvníci se na webovém serveru pohybují ze stránky na stránku a příliš nevěnují pozornost jejímu obsahu.