Hlavní navigace

Končí český Internet?

11. 10. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Centrum a k němu připojené weby až doposud používaly reklamní systém AdFox i vlastní mapy. Nyní opouští vlastní produkty, a stejně jako u vyhledávání se chce spoléhat na produkty Google. Jedná se o celkový trend mezi českými servery? Končí éra českého Internetu?

O českém Internetu se říká, že je v mnohém specifický. Jednou z nejčastěji zmiňovaných anomálií bývá například uváděno, že zde Google nemá většinový podíl na trhu s vyhledávači. Myslím, že těch specifik ale bude mnohem více, jen si jich nejsme tak úplně vědomi.

Centrum před nějakou dobou opustilo vlastní vyhledávání a přijalo vymožeností služeb Google – tím získalo rychlejší vyhledávání, větší relevanci výsledků, rychlé indexování, přišlo o drahý vývoj a provoz vlastního indexovacího a vyhledávacího stroje. Cenou za to byl především výpadek příjmů z vyhledávání, které ale asi nebyly v případě Centrum zas až tak vysoké.

A ukázalo se, že se jedná o cestu, která má budoucnost. Uživatelé si zvykli a zdá de, že se touto změnou netrápí. A právě proto sáhl Centrum Holding po dalších změnách; opouští své mapy, které nezvládaly konkurenci Seznamu ani Google a nasadí ty od druhého jmenovaného. Stejně tak skončí reklamní systém AdFox, který bude vytlačen AdWords, respektive AdSense. Spojenectví Google a Centra na českém Internetu tak bude pokračovat.

Důvody těchto změn jsou poněkud spekulativní. Podle všeho byl AdFox příliš lokální a pro další rozvoj by bylo nutné investovat velké peníze, které společnost buď nemá a nebo dát nechce. Místo toho získá solidní zdroj příjmů z reklam od Google a asi nikdo, včetně lidí z Centrum Holdings, neví, jak se to na jejich straně finančně projeví. Je to risk, který bude jistě podpořen notnou dávkou kalkulu a úvah.

Centrum Holdings získá bonus, který bude možné velice důležitý pro celkové rozhodování – od 1. října by se měla stát prvním (a také výhradním) oficiálním českým distributorem  AdWords. To by mohl být pro Centrum poměrně výnosný podnik, ale je otázkou, jak bude vypadat výsledná implementace celého projektu. Jisté je, že již nyní láká stávající klienty AdFox k přechodu na AdWords, což je pochopitelné.

Spojení za každou cenu?

Přitom ne vždy se spojení stávajících služeb a produktů Microsoftu na českém trhu podaří. Jako příklad je možné uvést portál Klikni, který provozuje Mafra; e-mail a vyhledávání od Google, zpravodajství z iDnes, a přesto server žádnou díru do světa neudělal a neudělá. Přitom je jasné, že Gmail je po všech stránkách lepší nežli řešení od Seznamu či Centra. A to ani nemá smysl zmiňovat to, že uživatelé dostali prostřednictvím Apps přístup ke Google Dokumentům, kalendáři a dalším nástrojům.

Je otázkou, zda konec samostatných služeb na Centru předznamenává nějakou velkou vlnu odchodu českých služeb do výslužby. Naskýtá se totiž otázka, proč investovat do vývoje něčeho, čemu se dost dobře konkurovat nedá. Kdo by dnes u nás začal s freemailem, když se nabízí Hotmail či Gmail za stejnou (nulovou) cenu a přitom s nesrovnatelně větším množstvím funkcí, velkou kapacitou a celou řadou přidaných služeb.

Možná jsme tak svědky nového trendu, který dorazil na náš lokální trh. Lokálními totiž již brzy budou jen obchody a obsah. Obsah asi český zůstane vždy. Ať se jedná o bariéru jazykovou nebo mentální, české myšlení je specifické a jistě si vlastní formát šíření informací ponechá. Druhou oblastí bude jistě do velké míry otázka obchodů – máme již určité návyky, potřeby, zvyky a tradice. Import takových služeb ze zahraničí je navíc poměrně drahý.

Služby a technologie by přitom byly jen lokalizovaným dovozním zbožím velkých korporací. A tak by Centrum nabízelo zprávy vlastní a vše ostatní od Google, podobně by mohla probíhat spolupráce Seznamu s Microsoftem a mnohé další. Ač si myslím, že by bylo velmi chybné nyní pohřbívat vyhledávací stroj Seznamu, pragmaticky vzato se bude jeho situace stávat postupně stále obtížnější.

Seznam ale již v minulosti ukázal, že je schopen se s konkurencí vyrovnat. Když se zdálo, že Lidé nemají šanci ve srovnání s Facebookem, přišel s konceptem výukového a zábavního portálu, dobře našel mezeru na trhu se Spolužáky a projektem Stream zdatně konkuruje YouTube.

Příklad – Mladá Fronta

Jistě zajímavým příkladem pro to, jaká panuje okolo náročnějších služeb nedůvěra, je Mladá Fronta. Ta zatím sází na maximálně bezpečnou strukturu budování návštěvnosti – velké množství spíše menších až středně velkých webů, které jsou vždy zaměřeny na nějakou úzkou tématickou oblast, respektive na relativně přesně definovanou skupinu uživatelů, kterým se velmi dobře prodává reklama, právě díky mimořádně dobrému cílení.

BRAND24

Ač jsme slyšeli, že mají v plánu být stále silnějším hráčem na trhu, zatím s žádným novým portálem nepřišli a zřejmě ani nepřijdou. Cesty by byly totiž jen dvě – buď se pokusit o vývoj vlastních služeb, což je drahé a poměrně neefektivní, nebo sáhnout po službách již hotových, ale pak je otázka, proč by neměli zákazníci zvolit originál, tak jak upřednostnili Google před Klikni.

Český Internet je stále více českým jen co se týče obsahu, nikoli služeb. To je trend, který bude zřejmě nezvratně pokračovat a bude záležet na velkých hráčích, jak se s tímto trendem vyrovnají.

Používáte i jiné vyhledávače než Google?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).