Kurňa, co to je? – to je ovšem docela dobrá otázka, ať už jde o tento pořad, o spousty jiných pořadů na všech televizích nebo o pitomosti, kterými nás zatěžují politici, když vymýšlejí své nové zákony, novelizace zákonů a třeba registrační pokladny.
Za socialismu nás televize, a jejím prostřednictvím komunističtí papaláši, ohlupovali. Dělali z nás malé děti. A došlo to až tak daleko, že dav skandoval na soudruha Štěpána: “Nejsme malé děti!”
Pořad TV Barrandov Kurňa, co to je? navazuje na tuto tradici dokonale. Doplňuje ji ale novým prvkem. Celý poslední díl – 16. 3. – byl vlastně jednou obrovskou “neplacenou” reklamou na muzikál Fantom opery producenta dr. Fr. Janečka, objevitele M. Davida, M. Muchové a Pepy Melena. Hlavní soutěžící byli představitelé velkých rolí z tohoto muzikálu: Tereza Mátlová, Marian Vojtko a Michaela Gemrotová. Vítězkou pořadu se stala, pochopitelně, životní družka producenta Mátlová, která se svou poradkyní věnovala výhru na charitu pro postižené lidi. Bohužel si nepamatovala název té organizace, které peníze darovala.
Soutěžilo a hádalo se v kategoriích „slova“ a „předměty“ – ruční nabíječka na mobil, držák na sukně, brumle, pantomima s písničkou a pak s každodenními činnostmi, kolo štěstí a další. Jedná se tedy o soutěže, v nichž za našeho mládí soutěžívaly děti tak do sedmi, osmi let. Vlastně chybí v pořadu tichá pošta – to by teprve byla legrace. Zedníček by soutěžícím pošeptal nějaké slovo do ouška, oni by si ho šeptali mezi sebou a kdo ví, co by z toho vzešlo? Jistě něco k potrhání.
Zedníček starší a Zedníček mladší se podle scénáře životní družky Zedníčka staršího spolu se všemi ostatními báječně – nuceně – baví a ve fázi „písnička naruby“ se dokonce společně rozezpívají. Těch “několik” znavených komparzistů za nimi se jim ale rozezpívat nepodařilo. Zřejmě jim produkční pořadu zapomněl zdůraznit, že když nebudou zpívat, honorář taky nebude.
Celý tento pořad by TV Barrandov měla přeřadit do bloku pro dětské diváky – pro ty nejmenší. Jako poradce by si soutěžící mohli vodit své malé děti a děti by byly i v publiku. Dalo by se to spojit s pořadem typu Malý televizní kabaret – Zedníček v něm také učinkovával.
Proč se resuscitují staré pořady z dob socialismu? Jednak proto, že současné autory a producenty nenapadá nic lepšího. Jednak proto, že nostalgičtí diváci si u toho zavzpomínají a snad i zapláčou. Jednak i proto, aby se nějak zabil vysílací čas. A hlavně proto, aby se znovu ohlupovali diváci a nemysleli na to, jak nás zase někdo okrádá a ještě nás při tom kope do zadku. Kurňa, kdo to je?