Délka návštěvy je odjakživa indikátorem úspěchu nebo neúspěchu hostitele.
Pokud budou lidé z vašeho večírku odcházet po 30 minutách, asi jste udělali něco špatně. Důvodů může být více. Možná je nezaujala nabídka jídla a pití, či se jim nelíbilo prostředí. Snad jste se hostům nevěnovali, vázla konverzace a návštěvníci se cítili osamocení. Anebo druhý extrém: kladli jste jim podivné intimní otázky ohledně jakési „registrace“ a opatrnější nátury spěšně vycouvaly.
S webem je to dost podobné. Jako provozovatelé musíte namíchat koktejl z různých dovedností, abyste návštěvníka zaujali, udrželi a provedli ho svým virtuálním místem. Na rozdíl od pořadatele večírku máte tu nevýhodu, že na to všechno máte mnohem méně času; ne hodinu, ne půl hodinu, ne minutu, ale vteřiny. Na druhou stranu se nemusíte trápit s návštěvníky, kteří se u vás na webu zapomenou kdesi v koutě společensky unaveni.
Na většině webů netrvají průměrné návštěvy déle než pár desítek vteřin. Pokud jde o komerční stránky, je to poměrně nízké číslo – za tu dobu toho moc stihnout nejde. V e-shopu za 20 vteřin většinou lidí nenakoupí, na firemním webu si asi neprohlédnou celou nabídku a nezaregistrují newsletter, na zpravodajském serveru si nepřečtou nové články v celém znění a neshlédnou větší množství reklam. Krátká návštěva uživatelů je pro webmastery sympatická jen na MFA stránkách.
Statistiky, údaje
Nejnovější čísla české měřící služby Navrcholu.cz ukazují, že trpělivost českých uživatelů při prohlížení internetových stránek není bezmezná. Podle očekávání stačí třem čtvrtinám uživatelům k prohlédnutí jedné stránky maximálně 30 vteřin. Dalších deset procent návštěvníků opouští stránky ve druhé polovině jedné minuty.
Čas | Leden 2008 |
---|---|
Do 30 sekund | 72,29 |
Do 60 sekund | 11,47 |
Do 90 sekund | 4,58 |
Do 120 sekund | 2,35 |
Do 150 sekund | 1,55 |
Do 180 sekund | 1,06 |
Nad 180 sekund | 6,71 |
Zdroj: Navrcholu.cz, leden 2008, v procentech
Celková doba, kterou uživatel stráví během své návštěvy na jednom webu, v téměř čtvrtině případů nepřesáhne půl minuty. Délku dvou minut nepřekročí 54 procent návštěv. Pouze necelých 18 procent návštěv trvá více než deset minut. Do této kategorie mohou spadat i návštěvy dlouhé hodinu či více.
Čas | Leden 2008 |
---|---|
Do 30 sekund | 24,43 |
Do 1 minuty | 14,13 |
Do 2 minut | 15,52 |
Do 3 minut | 8,66 |
Do 4 minut | 5,76 |
Do 5 minut | 4,18 |
Do 6 minut | 3,22 |
Do 7 minut | 2,58 |
Do 8 minut | 2,13 |
Do 9 minut | 1,78 |
Do 10 minut | 1,53 |
Nad 10 minut | 16,09 |
Zdroj: Navrcholu.cz, leden 2008, v procentech
Navrcholu.cz neměřilo intervaly nižší 30 sekund, nemálo lidí ale určitě zavírá weby i po pár vteřinách, pokud na nich nezachytí hned nějakou informaci nebo jiný „záchranný kruh“. Nasvědčuje tomu i statistika počtu zobrazených stránek během jedné návštěvy. V polovině případů skončí návštěva již po zhlédnutí jedné stránky. Asi jako kdyby hosté nakoukli do předsíně a zakroutili hlavou.
„Potvrzuje se, že uživatelé chtějí získat potřebné informace co nejrychleji a provozovatelé webů mají tedy velmi málo času je zaujmout. Webové stránky by proto měly poskytovat zajímavé a relevantní informace, orientace ve struktuře webu by měla být snadná a maximálně přehledná. Jedině tak bude mít příchozí uživatel důvod pokračovat dál ve své návštěvě,“ komentoval výsledky Luboš Plotěný, vedoucí konzultačního centra Dobrý web.
Počet stránek | Leden 2008 |
---|---|
1 | 50,11 |
2 | 15,06 |
3 | 9,46 |
4 | 4,88 |
5 | 4,16 |
6 | 2,52 |
7 | 2,30 |
8 | 1,52 |
9 | 1,43 |
10 | 1,00 |
Nad 10 | 7,57 |
Zdroj: Navrcholu.cz, leden 2008, v procentech
O víkendech máme více času i na web
Naměřená čísla jsou v pracovních dnech podobná. Výkyvy zaznamenáváme o víkendu, kdy přirozeně roste podíl uživatelů připojujících se z domova na úkor těch co brouzdají v práci. V sobotu a v neděli je na Internetu méně lidí než v týdnu (užívají si volno od práce i od počítače, který je pracovním nástrojem), ale tráví na stránkách více času. Tomuto poznatku odpovídá i nákupní chování v e-shopech. Nejvíce objednávek obchodníci dostávají začátkem týdne – o víkendu si lidé mnohdy vyberou a v pondělí objednávají, jako kdyby i na webu dodržovali zažitou pracovní dobu.
Zdroj: Navrcholu.cz, leden 2008
Průměrný počet stránek zobrazených během jedné návštěvy se v jednotlivých dnech liší jen o setiny a pohybuje se řádově na necelých 4 stránkách, přičemž největší je v sobotu a v neděli. O víkendu je nejvyšší i průměrná denní délka návštěvy, která v těchto dnech činí podle Navrcholu.cz v průměru 6 minut.
Metodika
Kvůli nové metodice Navrcholu.cz nesrovnalo vývoj s historickými daty.
Do svého lednového průzkumu zařadilo Navrcholu.cz ve spolupráci s agenturou Factum Invenio více než 24 tisíc webů. Vzorek, z něhož byla naměřena výše uvedená čísla, obsahuje pouze takové weby, jejichž význam nepostačuje k tomu, aby celkové hodnoty nepřirozeně vychýlil směrem ke svým individuálním vlastnostem.
Návštěvou se rozumí sled přístupů na měřený web z jednoho prohlížeče provedených tak, že každý přístup následoval maximálně za 30 minut od přístupu předchozího. Pokud mezi dvěma přístupy uplynulo více než 30 minut, jde již o novou návštěvu. Návštěvy sestávající pouze z jediné zobrazené stránky nejsou zahrnuty do statistiky délky návštěv.
Lidí je na českém Internetu více
Jak jsme konstatovali v nedávném článku, lidí přišlo v lednu na český Internet o půl milionu více než v loňskému roku. Aktuální lednové statistiky NetMonitoru navíc vykázaly v silný nárůst počtu zobrazených stránek reálnými uživateli v ČR. V lednu 2007 to bylo 4,2 miliardy, o rok později jejich počet stoupl o 39 procent, tedy na 5,8 miliardy. Až další měsíce podle agentury MediaResearch ukážou, jestli se jedná o nový trend nebo je tento výkyv způsoben pouze začátkem nového roku.
Zatímco v prosinci trávil průměrný uživatel surfováním méně než 23 hodin měsíčně, v lednu to bylo 26 hodin a 51 minut. Průměrný uživatel v ČR v lednu 2008 shlédl během 161 návštěv 1 351 webových stránek. Statistiky ovšem vycházejí z NetMonitoru, jehož měřící kód zdaleka nemá nainstalována většina stránek na českém Internetu.
Jak zvýšit délku návštěv uživatelů
Vraťme se na začátek tohoto článku. Cílem provozovatelů seriózních komerčních stránek by mělo být zvyšovat průměrnou délku návštěv a tím i naději na vyšší výnos z nich, ať již cílem stránek má být objednávka, kontakt nebo vložení e-mailu pro přihlášení newsletteru.
Je jasné, že jediné, co uživatele může zdržet na stránkách, je kvalitní a zajímavý obsah, jeho čtivost („koukatelnost“), aktuálnost a dostupnost pomocí vhodné navigace, kdy jsou návštěvníkovi předloženy další možnosti, kudy se vydat napříč webem. Média k tomu využívají například odkazy na tematicky související články. Délku návštěvy může zvýšit i interaktivita stránek (videa, hry) nebo komunita, která jim náleží.
Kde tráví návštěvníci nejvíce času?
Jaké české stránky jsou v tomto nejlepší? Očekávali bychom, že nejvíc času budou lidé trávit tam, kam chodí za nějakou zábavou a komunikací, a ne jednorázově třeba získat nějakou informaci.
Data NetMonitoru to víceméně potvrzují. Nejvyšší průměrnou délku návštěvy měl poměrně málo známý seznamkový server Štěstí.cz, 19 minut a osm vteřin. Druhý je herní server Hry.cz se 17 minutami. Na 16 minut se dostal Seznam a Líbimseti.cz, čtvrthodinu průměrně tráví návštěvy na webu Štastnéženy.cz.
Co se týče statistiky průměrného stráveného času reálným uživatelem (odhad), pak v tomto žebříčku vedl v lednu Seznam s jednou hodinou. Server Štěstí měl 46 minut, uživatel na Líbimseti strávil průměrně 41 minut. V této statistice patří zajímavá místa i webům jako Akcie.cz, Livesport.cz, Patria.cz nebo Aukro.cz – tedy zejména oborové servery, které přenesly nějakou pravidelnou lidskou činnost v kamenném světě do online prostředí.
Obecně tedy platí, že lidí je na českém Internetu sice více, ale jejich trpělivost s „přelouskáváním“ stránek není bezmezná. Hbitější Internet přinesl rychlejší přístup k informacím, obsahu je více než před lety, uživatelé moderních prohlížečů pracují se záložkami a současná doba je uspěchanější. Sečteno podtrženo, ukazováčky návštěvníků na myši jsou při klikání a přechodech na konkurenční weby proklatě rychlé. Pro internetové marketéry je to signál k dalšímu vylepšování stránek.