Hlavní navigace

Lunchtime definitivně mizí z českého webu. Střídá ho Zomato

Jan Beránek

Prvním prosincem se začíná datovat ostré fungování indického Zomata v ČR. To pohřbilo značku koupeného Lunchtime i slovenského Obedovat.sk a zkouší se prosadit pod globálním logem.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Lunchtime je mrtev, ať žije Lunchtime. Značka, kterou Indové na konci prázdnin za necelých pětašedesát milionů korun koupili, definitivně končí. Její odkaz ale žije dál. Technologii a systém totiž v Dillí naroubovali do svého systému a obědová meníčka mohou od pondělka do svých profilů přidávat restaurace po celém světě. 

“Systém speciálních nabídek pro každý den se v některých zemích zajímavě rozjíždí, populární začíná být třeba v Portugalsku,” vysvětluje šéf tuzemského Zomata Petr Švec. Samotné propojování Lunchtime s indickou aplikací probíhalo v Indii a původní vývojářský tým stál v podstatě mimo.

Tým Zomata během posledních tří měsíců zmapoval pražské, brněnské a bratislavské restaurace a bary a naplnil tak databázi nové služby na českém internetu. Celkem to bylo v Praze kolem šesti tisíc, v Brně kolem patnácti set a v Bratislavě dva tisíce podniků, které museli “agenti” Zomata oběhnout a nafotit. S mapováním přijel pomáhat i mezinárodní pomoc především z Indie. „Čekali jsme, že v restauracích budeme mít víc problémů, ale provozáci si to většinou nechali vysvětlit a nechali nás nafotit i jídelní lístky,“ vysvětluje Švěc. 

Udržet motivaci týmu nebylo jednoduché a také pár lidí odešlo. „Ve srovnání s indickým přístupem, respektive se startupovým přístupem, tady máme ještě dost co dohánět. Je to hodně o rychlosti, možnosti věci rychle měnit a vidět výsledky a hodně růst. Na to ale plno lidí není připraveno,“ tvrdí Švec. Zároveň za tím stojí ale i třeba šestidenní pracovní týden. 

Spoléháme na šeptandu… a PPC

Pro neplatící restaurace se nic nemění, ty platící se ale na změny už připravují. “Koncem minulého týdne jsme jim rozeslali informační e-mail a už si to osahávají,” tvrdí Švec s tím, že nová nabídka pro hospody a bary bude sice širší, ale dražší řádově o stokoruny. “Poskytneme jim ale větší možnosti k propagaci svého podniku,” dodává. Vzhledem k tomu, že chce fungovat jen v největších městech (Praha, Brno, Bratislava), nebude už smlouvy s restauracemi v regionech prodlužovat.

Peníze chce Zomato je v Česku získávat jak od restaurací, tak z bannerové reklamy na stránkách. “Očekáváme, že do konce příštího roku bychom mohli zvýšit provoz přibližně pětinásobně,” odhaduje Švec podle zkušeností z ostatních zemí, kde Zomato působí. Velkou kampaň ale na rozjezd nechystá. “Připravujeme samozřejmě PPC na Seznamu a Googlu a chce využívat především šuškandu,” vysvětluje s tím, že v zapojených restauracích by se měly objevit samolepky vyzývající k hodnocení nebo k recenzování jednotlivých podniků. 

Ze sociálních médií zůstal pod kontrolou pražské pobočky firmy jenom Twitter. “Facebook je jenom jeden, globální. Proto jsme museli všechny fanoušky Lunchtime a dalších souvisejících profilů převést pod velké Zomato,” tvrdí s tím, že Zomato si rádo plno věcí řeší z centra. Z Indie budou dokonce nakupovat i PPC reklamy na Seznamu. 

Jak bude zahraniční projekt v tuzemsku úspěšný, ukáží až první měsíce provozu. Zahraničním službám, které jsou nějakým způsobem propojené s jídlem, se u nás zatím příliš nedaří. Naposledy to v tuzemsku vzdala světová rozvážková jednička Foodpanda. Zomato ale proti sobě nemá už rozjetého konkurenta jako měla právě Foodpanda v podobě Dámejídlo.cz.

Aplikace pro hračičky

Zomato vypouští aplikaci v češtině pro všechny mobilní platformy včetně BlackBerry a Windows. Mobilní aplikaci bude mít i administrace pro restaurace. „Aplikace pro iOS se schvaluje, tak je možné, že bude k dispozici o pár dní později,“ tvrdí Švec. 

Samotná služba vzniklá kombinací se systémem z Lunchtime je v podstatě sociální síť pro fanoušky jídla nebo jen pro ty, kteří pořebují rychle najít zajímavou restauraci. “Systém bude vyhodnocovat výsledky a hodnocení ze sítě každého uživatele a podle toho mu poskládá do nabídky podniky, které by mu mohly vyhovovat,” vysvětluje Švec. 

Pro zaplnění sítě by rádi v Zomatu využili tuzemské foodblogery. Těm za spolupráci nabízí odkazy na jejich stránky a pravděpodobně i zvýšení návštěvnosti. “Hledáme manažera pro práci s komunitami a snažíme se s blogery jednat. S několika z nich už jsme se dohodli,” tvrdí Švec. 

Indové nebrzdí

Z firmy po prodeji odešly řádově jednotky lidí. Momentálně jich Zomato zaměstnává kolem třicítky a do konce příštího roku by rádi počet lidí zdvojnásobili. Systém Zomata ale nutí i pražské vedení lidi zaměstnávat na smlouvu, což občas komplikuje samotný nábor. Rozpačití jsou z fixního platu třeba obchodníci.

BRAND Vasky

Globálně Zomato stále roste. Nedávno koupilo podobný projekt jako v Česku i v Polsku, získalo 60milionovou investici a celkem už od investorů má posbíráno přes 110 milionů dolarů. 

Cílem pro další expanzi jsou logicky zbylé evropské země a konečně i Spojené státy. “Samozřejmě, pokud chceme být opravdu globální firmou, tak musíme uspět ve Spojených státech,” tvrdí Švec s tím, že i v tuzemsku považují za svou největší konkurenci globální služby typu Foursquare.