Hlavní navigace

Lůza Internetu vládne?

28. 12. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Celosvětový trend digitalizace a zvyšující se počítačové gramotnosti zasáhl i Česko. Počet uživatelů Internetu roste, což je světovými i tuzemskými analytiky vnímáno jako jednoznačně pozitivní trend. Je tomu však tak úplně?
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Počet lidí s přístupem na Internet se podle statistiky NetMonitor za poslední rok zvýšil o deset procent na 4,5 milionu. Znamená to, že k Internetu je připojena již téměř polovina české populace. Odečteme-li děti, které neumí číst, a ty seniory, kteří již Internet využívat nemohou, jelikož je trápí slabý zrak či omezené motorické schopnosti, pak je podíl připojených již vyšší než padesát procent.

Pro většinu lidí se tedy jedná o tendenci pozitivní a měla by být dobrou zprávou i pro provozovatele českých serverů – čím více návštěv, tím více zobrazené reklamy a tím více peněz. Ty lze následovně využít na vývoj a zavádění nových technologií.

Jenže právě v tom je potíž. Vzpomínáte si na nějakou kvalitní českou web 2.0 službu? Pokud ano, není jich poněkud málo? A proč se vůbec Google nechce do větší a kvalitnější lokalizace pokročilejších služeb? Důvod je ten, že česká internetová populace jen pramálo rozlišuje mezi teletextem či novinami a Internetem. A pokud se nějaký projekt již ujme, pak se většinou nejedná o žádné hi-tech řešení, ale o jednoduchou službu přístupnou co nejširší veřejnosti.

Vypadá to, že podíl IT odborníků na českém Internetu klesá, právě na úkor lidí, kterým je na obtíž cokoli nového se učit (což jim ale ani v nejmenším nezazlívám). Problém je v tom, že se postupně přestává vyplácet nabízet kvalitní a komplexní inovativní služby. Pokud porovnáme návštěvnost Seznamu a iGoogle, vyhraje Seznam, ač k tomu nemá žádný technologický důvod – kde jsou kancelářské online balíky, nástroje na správu fotografií, IM a mnoho dalšího? Nemluvě o tom, že iGoogle nezobrazuje reklamu.

Český Internet tak postupně uvadá. Stává se podobným MS Vista – jednoduchým a přívětivým pro masu, ale nešikovným pro odbornější veřejnost. Řešení se zdá být snadné – opusťme česky psané stránky a užívejme zahraničních služeb.

Pokud však k tomuto kroku přistoupíme s definitivou, pak do jisté míry unikátní prostředí českého Internetu, i se všemi kulturními a historickými specifiky, zhyne. A to by byla asi škoda. Neboť česká síť sítí je jedinečná a velice specifická, což již uznává i české vedení společnosti Google, které pochopilo, že s prostým předložením výborných a propracovaných služeb uspět nemůže.

BRAND24

Rozhodně by bylo dobré ukázat, že češi umějí dělat také dobré servery a zajímavé aplikace. Že český Internet není omezen jen na zpravodajství, e-mail sloužící k tvorbě řetězových zpráv nebo tupým masovým komunitních serverů. Ale že se daří také intelektuálně a technicky náročnějším (nejen na programátory, ale také na uživatele) a čistě českým (například Bloguje či Písmák).

Podporujeme-li českou tradiční kulturu v literatuře, architektuře či výtvarném umění, protože je jedinečná a specifická, pak bychom měli činit totéž i ve vztahu k českému Internetu, neboť i on je zajímavý a jedinečný, i jej by bylo škoda.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).