Hlavní navigace

Lze inovovat e-mail?

5. 3. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

E-mail tu je několik desítek let, od počátku se toho moc nezměnilo. Je tu prostor na významné úpravy? Co třeba e-mail s omezenou „životností“, je to dobrý nápad?
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Server CNET News upozornil na nápaditého inovátora, jenž přišel s do určité míry revoluční myšlenkou. Možná nebyl první ani jediný, ale vyslovil nápad, který označil za inovaci. Inovace to bezesporu je, pro praxi by úprava standardu totiž znamenala možnost odesílání e-mailů, které se v nastavený čas samy odstraní. JOSHUA BAER založil firmu OtherInbox a chce svým záznamníkům umožnit posílat e-mailem zprávy, které se odstraní v zadané datum a čas, nebo za určitou dobu po doručení. Slogan „Save your inbox for real people“ je dobře zvolený. Mnoho e-mailů totiž odchází automaticky nebo hromadně a mají jaksi omezenou platnost. Pozvánka na výstavu, přednášku nebo školení by mohla být přece klidně odeslána s nastavenou expirací. E-mail by pak prostě zmizel a uživatel by ho nemusel mazat. Pokud by si někdo chtěl e-mail s nastavenou „sebedestrukcí“ přesto schovat, prosti by časování deaktivoval a hotovo.

Otázkou je, zda by tato funkcionalita přispěla k významnému snížení počtu elektronických zpráv, které musíme sami mazat. Rozhodně by se ale velmi hodila například v případě časově omezených akčních nabídek e-shopů odesílaných v otravných e-mailech. Jak je uváděno v odkazovaném článku, tak valentýnská nabídka by prostě 15. února zmizela, jaká by to byla úleva, že? Když by chtěl běžný uživatel „načasovat“ tvůj e-mail, mohl by, ale asi by to nebylo příliš běžné. Ovšem v případě automaticky odesílaných zpráv jde o nápad, který by zcela určitě pomohl.

Tipy C

Nápad je to geniální a jednoduchý, otázkou je, zda je veřejnost na tuto změnu standardu připravena. E-mail je totiž brán za službu s pevně nastavenými pravidly, všichni jsou zvyklí, že elektronická zpráva prostě „trvá“, že je to něco, co jim vždy zůstane. Je to asi dost naivní představa. Kdo z vás má první e-mail, který kdy dostal? Já tedy ne. Trvalost e-mailu je dost omezená, při změně zaměstnavatele změníme inbox a vše co bylo předtím se stává minulostí. A co si budeme povídat, soukromé e-maily také dost často měníme a zprávy z toho opuštěného si schovává jen málokdo. Ty zůstanou kdesi na Internetu schované a před webové aplikace se k nim už nikdy nevrátíme. Pokud existuje někdo, kdo má všechny své e-maily v nějaké klientské aplikaci kdykoliv k dipozici, zaslouží si můj obdiv.

E-mail není něco, na čem tak moc lpíme, i když si to asi nepřipouštíme. Kdyby nám vybrané elektronické zprávy chodily se zapnutým časováním, asi by se nic zvláštního nestalo. Přežili bychom to. Mnohem složitější bude asi technické řešení a standardizace, která by odstranila mouchy pro všechny systémy a platformy. Aby nám „načasovaný“ e-mail opravdu zmizel, kdy má.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).