Hlavní navigace

Mapy mohou vydělávat. Zkouší to nejen startupy, ale i operátoři

5. 3. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nad mapovými podklady se dá vystavět rozjetý byznys. Stačí k tomu dostatek dat a schopnost jejich analýzou odhalit nové souvislosti.

Na troskách brněnského Geodisu raší zajímavé projekty. Kromě TopGisu, do kterého loni majetkově vstoupil Seznam, se na scéně objevil i startup CleverMaps. Ten se spíš než na tvorbu map zaměřil na data, která se nad nimi dají analyzovat. 

Vlastní analytická platforma a vlastní startup. Z Clevemaps se během posledních pár měsíců oddělila jedna z divizí a vydala se zkusit štěstí na vlastní pěst. Clever Analytics propojují mapové podklady s daty, které se na ně dají promítnout z veřejných zdrojů. 

“Před dvěma lety vzniklo v rámci Clevermaps pár nápadů a kromě projektu zaměřeného na silničáře nebo na farmáře jsme dali dohromady i analytický tým. Věříme, že má globální šanci, a tak jsme se rozhodli rozjet Clever Analytics jako samostatnou firmu,” tvrdí produktový ředitel firmy Lukáš Puchrik s tím, že hledají investora, který by mohl pomoci v expanzi do zahraničí. Hledají už minimálně dvacetimilionovou investici a investora se zkušenostmi z ciziny. 

Jak rozvážet cement

Služba je v podstatě jednoduchá: na mapu se naskládají data, která jsou relevantní k požadavku klienta, a statistika v prostoru na první pohled často ukáže informace, které nejsou běžně k vidění. “Demografie funguje všude, takže pracujeme především s daty o obyvatelstvu a už to nám samo o sobě ukáže věci, které leckdy klasická business inteligence nedokáže,” tvrdí Puchrik. 

Typickým zákazníkem jsou obchodní řetězce nebo třeba i firmy, které rozváží zboží s krátkou trvanlivostí. “Třeba cementárna, která rozváží cement v míchačkách, musí přemýšlet o tom, z jaké pobočky vyjet, aby směs nepřišla o nějaké své vlastnosti. Musí víc přemýšlet kudy jet a podobně. My to děláme automaticky,” dodává Puchrik s tím, že další příklad může být poradenství obchodním řetězcům, kde je ideální místo pro otevření nové prodejny. 

Firma používá desítky otevřených zdrojů a její analytika běží na databázi HANA. “Zapojili jsme se do startupového programu SAPu a máme teď k dispozici kromě licencí i marketingovou podporu, což je možná ještě důležitější,” vysvětluje Puchrik s tím, že jedním z cílů firmy je zakomponovat službu i do ekosystému korporátního informačního kolosu. “HANA je ale jen jeden ze systémů, na kterých jedeme. Nechceme být závislí na jedné platformě,” dodává. 

Seznam chce s mapami dělat díru do světa

I tuzemská portálová jednička se snaží zhodnotit své investice do mapových podkladů. Seznam díky tomu, že po vzoru Googlu fotí ulice měst speciálně upravenými auty, získává informace o tom, kde jsou jaké dopravní značky, má data o venkovních kabelových rozvodech a sítích, hustotě zástavby a podobně. 

„Během snímkování republiky pro naše Mapy.cz jsme získali data, která jsme zatím nemonetizovali,“ vysvětloval loni v říjnu šéf nových projektů Seznamu Michal Feix. To se mělo změnit. 

Jako první krok si firma koupila třetinový podíl v brněnském TopGisu. „Ročně bychom chtěli mapovými podklady vydělávat rámcově stovky milionů korun jen v rámci Česka,“ věštil Feix s tím, že si věří i na zahraniční trhy. 

TopGis už tak se svým novým partnerem pracuje na webové aplikaci. „V současné době v Evropě řešíme velmi podrobná mapování ve 3D, nebo například detailní digitalizace elektrických vedení z laserových dat. Mezi státy, kde jsou využívány naše služby nejčastěji, patří Dánsko, Německo, Nizozemsko a Lucembursko. Minulý týden jsme ale jednali s ministrem zemědělství Iráku,“ uvádí jednatel TopGisu Pavel Strašák.

Operátoři to zkouší také

S velkými daty a mapami pracují i operátoři, kteří se po letech rozhodli zpeněžit data o pohybu svých SIM karet. Pro práci s daty mají nová oddělení, která zaměstnávají v případě O2 dvacet a v případě T-Mobile desítky lidí. „Oblasti se věnuje virtuální tým lidí z různých oddělení, ať už z technology, business intelligence, marketingu, obchodního oddělení nebo od externích partnerů a vysokých škol,“ vysvětluje Lukáš Hrabal z tiskového oddělení magentového operátora. 

“Rozlišujeme dvě oblasti využití – interní a externí. Interně data využíváme k lepšímu cílení nabídek a zlepšování zákaznické spokojenosti. Analýzy na základě velkých dat nám pomáhají například také optimalizovat pobočkovou síť O2 prodejen," vysvětluje i datový šéf O2 Stanislav Kůra.

„Externě využíváme data pro cílení kampaní třetích stran (ročně jde o několik set kampaní) a pro analýzy na zakázku, což znamená například optimalizace poboček, plán a vyhodnocování kampaní nebo analýza návštěvnosti či optimalizace dopravy,“ říká.

Tipy C


Zdroj: T-Mobile

Přesuny aktivních SIM karet operátora během dne.

“Věříme, že Big Data mají potenciál i ve státní správě. Umožňují totiž dynamický pohled na obyvatelstvo, neposkytují jen statická data. To se dá dobře využít například při plánování dopravy nebo v cestovním ruchu,” dodává Kůra. 

Tam se zabydluje i T-Mobile, který loni rozjel pilotní projekt s šumavským Národním parkem. Podílí se i na projektu centra pro rozvoj dopravních systémů RODOS, který by mohl umožnit inteligentnější řízení dopravy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).