Hlavní navigace

Matez Jindra (Bastard.cz): Redesign webu nám zvedl prodeje o 20 procent

2. 10. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Matez Jindra (Bastard.cz) Autor: archiv Matez Jindra
„Když jsem to viděl, chytal jsem se za hlavu, proč jsme to neudělali dříve,“ říká o redesignu majitel webu Matez Jindra.

E-shop s originálními potisky triček Bastard.cz sdružuje od svého vzniku v roce 2006 fanoušky nevšedních návrhů s grafiky, kteří je vytvářejí. Několik let tak fungoval spíše jako komunitní server, což před několika lety změnil nástup Facebooku.

„Příkladem může být konverzní poměr, který vzrostl z jednoho na tři procenta. Z toho plyne, že lidé k nám chodí více nakupovat a ne se bavit,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz zakladatel e-shopu Matez Jindra, který stojí i za projekty Skippy.cz, Vaporizer.cz a Sleeptracker.cz a zároveň je spolumajitelem konzultantské firmy Lovebrand.

Facebook ale v poslední době přináší serveru Bastard.cz i další problém. „V posledních třech měsících nám blokují jakoukoli reklamu, jelikož máme pro anglicky mluvící země vulgární slovo „bastard“ v reklamních textech,“ vysvětluje Matez a dodává, že naráží na neochotu Faceboouk problém řešit.

Bastard.cz ale prošel loni v listopadu redesignem a také personalizací webu, což mu zvedlo meziročně prodeje o pětinu.

Bastard.cz funguje na trhu už devět let, od začátku se ale tvářil jinak, než obyčejný e-shop.

Od počátku fungujeme crowdsourcingovým stylem ve smyslu toho, že umožňujeme jakémukoliv grafikovi přispět svou grafikou. Kdokoliv tedy může poslat návrh na potisk a uživatelé pak sami rozhodují o tom, který motiv půjde do tisku. Každý týden tiskneme jednu novinku.

Většinou jde o české či slovenské grafiky, od kterých si poté koupíme licenci a triko s potiskem pustíme do prodeje. S tímto modelem jsme tu před devíti lety byli první. Byl to vlastně takový pokus, jestli něco podobného může fungovat.

Z Bastard.cz se tedy stal spíše takový komunitní web. Jak se na jeho návštěvnosti projevil nárůst obliby sociálních sítí v posledních letech?

Před pěti, šesti lety, kdy zde Facebook nebyl tolik rozšířený, k nám na web chodili uživatelé nejen nakupovat a vybírat nové návrhy, ale i trávit čas, bavit se nebo diskutovat o tom, co se jim líbí či naopak nelíbí.

To se s příchodem Facebooku významně změnilo. Příkladem může být konverzní poměr, který vzrostl z jednoho na tři procenta. Z toho plyne, že lidé k nám chodí více nakupovat a ne se bavit. Je to vidět i na komentářích, které dnes už téměř nejsou. V minulosti jich byly desítky denně, na které jsme museli odpovídat. Tyto komunitní věci se přesouvají na Facebook.

Kdy k tomuto velkému přesunu začalo docházet?

Je to tak těch pět, šest let zpátky.

Váš web před rokem prošel zásadním redesignem, důraz jste kladli hlavně na UX. To je podle vás cesta, jak zvýšit prodeje?

Rozhodně. Domníváme se, že díky redesignu e-shopu stouply prodeje o 20 procent a konverzní poměr se zvýšil asi o 45 procent u nových zákazníků. Když jsem to viděl, chytal jsem se za hlavu, proč jsme to neudělali dříve. V minulosti jsme měli vyšší návštěvnost, ale nedokázali jsme ji kvalitně zobchodovat. Nyní máme meziročně nižší návštěvnost o 13 procent, ale obrat nám stoupl o 22 procent. Daří se nám lépe pracovat s našimi uživateli.

Naše zboží není drahé, není to nic, o čem byste museli dlouho přemýšlet, jako třeba u výběru telefonu. Jde o impulzivní nákup, zákazníka je tedy potřeba chytnout hned.

Kolik nyní máte uživatelů?

Jde o téměř 100 000 uživatelů za celou dobu, přičemž 57 procent z nich se k nám vrací a nakupuje opakovaně.

Podle mě je prodej triček online stále dobrý byznys, ale vstup na trh je těžší než byl před devíti lety. Vidím, že se o to hodně subjektů neustále snaží. Každý měsíc vznikne nějaký nový e-shop s tričky. Úsměvné je, když čtu obchodní podmínky některých z nich a vidím, že je mají zkopírované od nás. Ale že by se jim podařilo zásadně uspět, to se říct nedá. Našimi velkými zbraněmi je to, že máme hodně stálých spokojených zákazníků a také známou značku, která se určitým způsobem profiluje, má zajímavý název, takže lidi si o ní říkají.

Odkud na váš e-shop nejčastěji přicházejí?

Nejvíce objednávek máme z přímé návštěvnosti, tedy že si uživatelé do vyhledávače zadají Bastard.cz anebo jdou napřímo. Jde o lidi, kteří už u nás nakupovali nebo jim web někdo doporučil.

Jaký je váš roční obrat?

Ten se pohybuje kolem 12 milionů korun pro český trh. Na Slovensku jsme o řád níž.

S novým webem jste jistě neopomenuli ani mobilní zařízení.

Přístup přes mobilní zařízení řešíme hodně. Změna webdesignu a zavedení responzivního webu, které proběhlo loni v listopadu, stojí za meziročním růstem obratu z objednávek přes mobilní telefony o 120 procent, konverzní poměr se pak zvýšil až o 82 procent. Návštěvnost z těchto zařízení nám přitom stoupla „jen“ o 20 procent.

Když jsem si to spočítal, tak za tři čtvrtě roku od spuštění nového webu nám navýšení objednávek z mobilních telefonů zaplatilo všechny náklady na redesign.

A jaký máte nyní poměr objednávek z mobilních telefonů na celkových objednávkách?

Nyní jsme těsně pod šesti procenty. Není to vysoké číslo, ale meziročně se zdvojnásobilo. Desktop klesá, nyní je na zhruba 90 procentech. Tablety se na objednávkách podílejí asi z poloviny toho, co chytré telefony, u nich se poměr pohybuje tedy kolem tří procent.

Jak by e-shopy podle vás měly pracovat se zákazníky a se svojí značkou? Co uživatelé ocení, pokud vynecháme cenu zboží a design?

První věcí je kvalita zboží. Nemá cenu dlouhodobě stavět značku a dělat marketing, pokud firma nemá kvalitní produkt. Vedle toho je určitě zapotřebí kvalitní zákaznická podpora. E-shop od svého začátku musí mít prozákaznický přístup, vědět, jakou přidanou hodnotu přináší. Pak jde o samotnou značku, tedy určitý styl, přístup nebo myšlenku, se kterou se může zákazník ztotožnit.

A další věcí je přinášet do různých fází nakupování zajímavý obsah. E-shop musí vědět, že zákazník v každé fázi svého rozhodování potřebuje přinést odlišný obsah, který bude pro každou fázi užitečný. Kaushikův framework See-Think-Do-Care je určitě užitečný nástroj.

Mluvil jste o nasycenosti trhu. Co určitá konsolidace? Nezajímal se o vás někdo nebo naopak vy o někoho?

Před několika lety se o nás zajímala jedna tiskárna. O přímém prodeji jsme se ale nechtěli bavit, cestu jsme viděli v určité kooperaci. Nakonec z toho ale nic nevzniklo.

Trh s potištěným textilem se ale může velmi rychle proměnit. Když sem přijde hráč, který nasedne na určitou vlnu. To byl případ e-shopu Trikator.cz, který jeden čas zaujal díky tzv. „meme“ trikům a pak také díky spolupráci s Viral Brothers

Jenže v posledním roce je vidět, že žádné podobné téma nemá. Takový Geekshirts.cz sází na kopie zahraničních potisků, což se mi samozřejmě moc nelíbí. Férovější přístup zvolil Geekshop.cz, který podobně jako my taky nakupuje licence k potiskům.

Byli jste hodně komunitním webem. Jak důležitá je u vás nyní práce na sociálních sítích, kde se komunita sdružuje?

Facebook přestává plnit funkci neplaceného komunitního místa na internetu. Organické dosahy téměř nefungují, takže pro nás je Facebook primárně reklamní sítí. Má skvělé možnosti zacílení, je tedy výborným marketingovým nástrojem.

Jediným průšvihem pro nás je, že nám v posledních třech měsících blokují jakoukoli reklamu, jelikož máme pro anglicky mluvící země vulgární slovo „bastard“ v reklamních textech. Automaticky nám tak vše zamítnou.

Což je zásadní problém. Jednáte s Facebookem?

S tímto problémem jsme se setkali už v minulosti. Před dvěma lety se nám podařilo získat výjimku, která nám evidentně nyní vypršela. Teď už ale nejsme schopni se s nikým domluvit, nikdo nemá chuť náš problém řešit.

Na Vánoce na reklamu na Facebooku máme připraveno půl milionu korun a v současnosti nevím, jestli ho vůbec budeme moct utratit. Je to škoda, Facebook je pro nás primárně reklamní sítí a přitom ji nemůžeme využít.

A máte se svým názvem problémy i u jiných sítí či reklamních služeb?

To stejné jsme v minulosti řešili u Google AdWords. Ale tam stačilo zvednout telefon a do dvou dnů jste měli udělenou výjimku. Hlavně se máte s kým bavit. Facebook v tomto směru vůbec nefunguje.

ebf - partner 1

Jiné sítě zkoušíte?

Snažíme se rozpohybovat Instagram. Když se totiž slepě podíváme jen na „lajky“, tak na Instagramu je vidět lepší organický engagement než na Facebooku. Taky zjišťujeme, jaké možnosti by s ohledem na marketing mohl mít WhatsApp.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).