Hlavní navigace

Média sčítají ztráty po pondělních DDoS útocích. Komu nejvíc uškodily?

7. 3. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Utrpěli jsme finanční ztráty, říkají po pondělním výpadku způsobeném DDoS útokem, zástupci postižených zpravodajských serverů. Návštěvnost klesla o desítky až stovky tisíc RU.

Ačkoli DDoS útoky obvykle neznamenají pro postižené weby přímou finanční ztrátu, česká vydavatelství začínají sčítat nepřímé škody, které jim v souvislosti s pondělním atakem na jejich weby měly vzniknout.

O finanční ztrátě mluví například zástupci mediální skupiny MAFRA, která provozuje zpravodajský web iDNES.cz:

Ano, už tím, že se tomu naši lidé museli věnovat a nemohli se věnovat jiným projektům, které nám mají přinášet peníze, uvádí Roman Latuske, člen představenstva zodpovědný za divizi MAFRA DIGITAL. Dodává také, že díky výpadkům nezobrazila firma část reklamy od klientů.

S útokem byly spojeny jisté náklady na straně naší i na straně našich dodavatelů. Tyto náklady se ale dají vnímat i jako investice do budoucího zabezpečení, přidává svůj pohled na věc Luděk Březina, manažer firemní komunikace vydavatelství Economia.

Jak připomíná Irena Zatloukalová, tisková mluvčí Seznamu, který provozuje zpravodajský web Novinky.cz, pondělní útoky mohou mít i jiné negativní dopady jako poškození obrazu webu v očích uživatelů či pokles jejich loajality vůči médiu. Vzhledem k tomu, že se Seznam potýkal s podobným útokem i v úterý, soustředil se ve středu hlavně na technická opatření, která by měla podobným útokům do budoucna zabránit.

Finanční škodu vyčíslenou nemáme. Včera a ve středu jsme se soustředili hlavně na to, aby byly naše služby dostupné. Ještě i dnes jsme dělali další technická opatření a podobně, říká Zatloukalová.

Zadavatelé mohou být klidní

Zadavatelé reklamy, která se kvůli nedostupným serverům nezobrazila, podle vydavatelů o své peníze nepřijdou.

Všechna garantovaná zobrazení reklamy se budeme snažit splnit, i kdybychom měli prodloužit termín plnění. Na druhou stranu věříme, že naši klienti jsou inteligentní a vstřícní, takže pochopí, že tato situace nevznikla naší vinou, říká Roman Latuske z mediální skupiny MAFRA.

Podobně se k nezobrazeným reklamám staví i provozovatel webu Novinky.cz:

Zadavatelé si u nás kupují display reklamu na imprese. Když nemohla být vydána v době, kdy byly služby pomalejší, nebo měly výpadek, vydá se jindy. Pokud bychom nedostáli svým závazkům, klientům peníze za display reklamu vrátíme, slibuje Irena Zatloukalová ze Seznamu.

Kdo měl největší ztráty?

Kterému z postižených serverů kvůli DDoS útoku nejvíc poklesla návštěvnost? Pokud ve statistikách NetMonitoru srovnáme pondělní návštěvnost zasažených webů s návštěvností, kterou tyto weby měly zkraje týdne za poslední měsíc, ukazují se poklesy počtu reálných uživatelů (RUest) o desítky až stovky tisíc.

Návštěvnost zpravodajských webů (RUest)
Web 4.2 11.2. 18.2. 25.2. 4.3.
Novinky.cz 1 348 439 1 386 904 1 307 370 1 315 939 1 126 982
iDnes.cz 828 388 842 569 834 239 851 942 788 092
Denik.cz 129 639 135 960 134 355 136 121 116 870
Lidovky.cz 106 739 113 484 114 535 121 233 99 519
iHNED.cz 99 196 102 247 101 075 98 724 90 044
Živě.cz 48 504 47 514 50043 50 797 51 229
E15.cz 47 412 43 769 46347 46 067 41 208
Mobilmania.cz 33 749 31 768 33626 36 653 32 026

Nejvíce klesla návštěvnost serveru Novinky.cz – ať už v absolutních číslech (což je vzhledem k jeho velikosti logické), tak procentuálně. Oproti průměrné návštěvnosti v pondělí za poslední čtyři týdny si v pondělí 4. března pohoršil v absolutních číslech o více než 200 tisíc reálných uživatelů, neboli o 16 %. Většině poškozených webů klesla návštěvnost o více než 10 %. Pouze iDnes.cz a Mobilmania.cz zaznamenaly pokles menší než 10 %.

Vymykají se jen čísla webu Živě.cz, který podobně jako další servery vydavatelství Mladá fronta čelil v pondělí DDoS útoku. Na rozdíl od ostatních mu ale návštěvnost ve srovnání s průměrnou pondělní návštěvností vzrostla.

Důvodem může být jednak fakt, že Živě.cz bylo nedostupné kratší dobu než ostatní weby. Svou roli ale nepochybně sehrálo také to, že Živě.cz jako IT web o vývoji kolem útoků kontinuálně informovalo. Vyšší návštěvnost související se zájmem o DDoS útoky zřejmě v případě Živě.cz absorbovala pokles návštěvnosti vyvolaný dočasnou nedostupností webu.

Pokles návštěvnosti v pondělí 4. března
Web Průměrná návštěvnost v pondělí (období 4.2. – 25.2., RUest) Návštěvnost 4.3. (RUest) Pokles/nárůst návštěvnosti oproti průměru (RUest) Pokles/nárůst návštěvnosti oproti průměru v %
Novinky.cz 1 339 663 1 126 982 – 212 681 – 15,9 %
iDnes.cz 839 285 788 092 – 51 193 – 6,1 %
Denik.cz 134 019 116 870 – 17 149 – 12,8 %
Lidovky.cz 113 998 99 519 – 14 479 – 12,7 %
iHNED.cz 100 311 90 044 – 10 267 – 10,2 %
Živě.cz 49 215 51 229 + 2 014 + 4,1 %
E15.cz 45 899 41 208 – 4 691 – 10,2 %
Mobilmania.cz 33 949 32 026 – 1 923 – 5,7 %

Následující tabulka ukazuje vývoj počtu zobrazených stránek (pageviews, PV), na kterých se nedostupnost webu logicky také projevila. U Živě.cz je ale třeba uvést, že v období od 4. do 18. února v pondělí dosahoval od 303 do necelých 330 tisíc PV. V pondělí 25. února ale došlo ke skokovému nárůstu na 523 tisíc PV. Je otázkou, co za tímto extrémním nárůstem stojí. Pokud by k němu nedošlo, Živě.cz by v pondělí 4. března zaznamenalo oproti průměrnému pondělku vyšší PV.

Pageviews
Web Průměrný počet zobrazení (PV)  v pondělí (období 4.2. – 25.2.) Počet zobrazení (PV) v pondělí 4.3. Pokles/nárůst počtu zobrazení (PV) oproti průměru Pokles/nárůst počtu zobrazení (PV) oproti průměru v %
Novinky.cz 12 259 675 9 502 486 – 2 757 189 – 22,5 %
iDnes.cz 31 303 562 26 532 581 – 4 770 981 – 15,2 %
Denik.cz 2 273 113 1 790 252 – 482 861
- 21,2%
Lidovky.cz 1 148 236 932 795 – 215 441 – 18,8 %
iHNED.cz 932 056 793 376 – 138 680 – 14,9 %
Živě.cz 369 952 355 030 – 14 922
- 4,0 %
E15.cz 304 317 264 436 – 39 881
- 13,1 %
Mobilmania.cz 353 671 437 725 + 84 054 + 23,8 %

Zdroj dat: Netmonitor

Útoky se zabývá policie

Někteří vydavatelé se už v souvislosti s útoky obrátili na policii. Hned v pondělí šéfka serveru IHNED.cz Lucie Tvarůžková prohlásila, že vydavatelství Economia podává v této věci trestní oznámení.

KL24

S policií spolupracuje také MAFRA. Seznam zatím podání trestního oznámení nevylučuje.

„Zvažujeme, že se obrátíme na policii. Vzhledem k tomu, že pro podání na policii potřebujete podklady a všichni kolegové z provozu se i dnes stále věnovali tomu, aby se už podobný útok na nás neopakoval, zatím nebyl čas všechny podklady shromáždit,“ vysvětluje mluvčí Zatloukalová.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).