Milá firmo XYZ,

21. 9. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

nebudu zde uvádět váš název. Dělám to proto, že potrefená husa se jednak pozná sama, a jednak vím o tom, že podobných jako vy je více. Takových, kteří by měli jít do sebe a chovat se ke svým zákazníkům jinak, než k ovcím.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Je to asi tak rok, co jsem využil služeb vašeho e-shopu. Objednal jsem si dva kusy zboží v ceně něco před patnáct stovek. Má objednávka byla vyřízena docela promptně a musím říct, že k mé naprosté spokojenosti, zboží mi slouží dodnes.

Když jsem vyplňoval objednávkový formulář, zaškrtl jsem v něm políčko, že souhlasím s tím, abyste mi posílali informace o novinkách a zvláštní nabídky. Od té doby mi od vás přibližně jednou za čtrnáct dnů chodil e-mail s nabídkami. Některé z těch e-mailů jsem četl, některé ne, záleželo na tom, jak jsem měl momentálně čas a chuť. Kdybych potřeboval něco podobného, obrátil bych se, po dobrých zkušenostech a vzhledem k dobrým cenám, opět na vás.

Asi tak letos v květnu jste mi poslali patrně automaticky personifikovaný e-mail s tím, že bych měl určitě navštívit vaše stránky, neboť jsem si již dlouho nic nepořídil. Měl jsem zrovna jiné starosti. Neuplynul týden, a poslali jste mi další. Pak ještě jeden, a pak ještě znovu jeden.

Začal jsem na vašich stránkách pátrat po možnosti, jak objednávku newsletteru zrušit, ale protože na vašem obchodě se aspoň v domě mého nákupu neregistrovalo, nenašel jsem profil, ve kterém bych mohl nastavení upravit. Vaše e-maily (tím neříkám, že vaše zboží) mě začínaly trošku žrát. A tak jsem vám poslal zprávu se zdvořilou žádostí o to, abyste mne vyřadili z databáze. Odpověděli jste mi, že pokud je to mé přání, budu vyřazen.

Jaké bylo překvapení, když jsem místo vyřazení dostal další dvě zprávy o tom, že abych byl věrným zákazníkem, musím učinit ještě jednu objednávku a pak dostanu slevu. Začal jsem uvažovat o udání, ale pak jsem si řekl, že nemá smysl vás tahat po úřadech, zvláště po zkušenostech s jedním hotelem pod jedním stromem, který jsem udal před vámi. Zavolal jsem vám a přes tři lidi se dostal k tomu, že hodná paní na lince mi svatosvatě přislíbila ukončení mého trápení.

Zdálo se, že vaše touha přinutit mne k dalšímu nákupu pominula. Ovšem chyba lávky, byly to jen prázdniny. Po jejich odeznění, světe div se, přišel nový „somráček“. Tentokráte v pozměněném dizajnu a se spoustou barevných prvků, při jejichž stahování se mé GPRS pěkně prohnulo. A od té doby v průměru jeden e-mail denně včetně personifikovaných žádostí s odkazy, v jejichž adrese je zcela jasně patrná kontrola zpětné vazby.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Nebudu vás napínat. Vaše e-mailová adresa, a pro jistotu celá doména se ocitla na černé listině mého antispamového filtru. Nebudu se trápit se čtením dalších nabídek, a až zase někdy budu chtít zboží, které prodáváte, zcela jistě se obrátím na někoho jiného. Totéž jsem doporučil několika dalším lidem, které postihl podobný problém. A pro vás mám radu. Zákazníka si neudržíte tím, že se ho pokusíte utlouct.

S pozdravy, váš vcelku spokojený klient.

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).