Hlavní navigace

Milion pro český Internet

22. 5. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Virový marketing je soudobý fenomén, který podporuje a poňouká lidi, aby předávali určité marketingové sdělení dál a ještě byli pokud možno spokojení. Na podobných principech vystavěl zpravodajský server iDnes svoji letní hru Milion pro český Internet a dlužno podotknout, že ji má vymyšlenu poměrně rafinovaně.

Virový marketing je soudobý fenomén, který podporuje a poňouká lidi, aby předávali určité marketingové sdělení dál. Jeho úspěšnost závisí na vysoké předávací frekvenci od jedné osoby k druhé. Pokud například velké procento příjemců přepošle marketingové sdělení velkému procentu kamarádů, vzniká velmi rychle tzv. sněhová koule. Pokud je předávací frekvence naopak nízká, výsledkem je debakl. Ve sféře B2C (Business to Customer) se poslední dobou zdá, že takřka každá začínající firma má virový komponent ve své marketingové strategii. Avšak relativně málo takových virů dosáhne výraznějšího úspěchu, jaký zaznamenal například Hotmail.com, který je s oblibou zmiňován jako první příklad virového marketingu.

O cosi podobného se na českém Internetu pokouší iDnes s letní soutěží Milion pro český Internet. „Soutěže se může zúčastnit každý (firma i jednotlivec), kdo má vlastní internetové stránky. Na své stránky jednoduchým způsobem umístí jeden či více poutacích boxů se zpravodajstvím iDnes a kromě toho, že server účastnící se soutěže bude moci svým čtenářům nabídnout nejaktuálnější zpravodajství z různých oblastí (obecné zpravodajství, sport, ekonomika, technika, zábava), může vyhrát také jednu z cen. Po dobu soutěže bude počítáno, kolik čtenářů k nám přišlo z jednotlivých internetových stránek (počítají se unikátní IP adresy),“ stojí v tiskové zprávě z 15. května.

Nejúspěšnější servery budou odměněny buď reklamní kampaní na iDnes anebo poskytnutím webhostingu. První cena je reklamní kampaň na iDnes v hodnotě 250.000 korun. Dohromady bude rozděleno 20 reklamních balíčků v celkové hodnotě 1.000.000 korun a pět webhostingových služeb na šest měsíců. Soutěž probíhá v období 15. května až 30. června, přičemž v termínu 15. května až 1. června se jedná o tzv. zkušební provoz, kdy se servery již mohou registrovat a mohou na své stránky umísťovat poutací boxy se zpravodajstvím iDnes. Od 2. června do 27. června probíhá samotná soutěž s počítáním unikátních IP adres a její výsledky budou zveřejněny 30. června. Zapojit se lze kdykoli v průběhu tohoto období. Více se dočtete například v oficiálních pravidlech.

Ale pak už začínají samá „ale“. Tak například oněch 20 reklamních balíčků musí být utraceno v rozmezí 1. července a 31. srpna letošního roku a podmínkou je dodání vlastních bannerů. Člověk nemusí být žádný velký znalec (nejen) internetové reklamy, aby věděl, kolik uhodilo. V červnu a srpnu zadavatelé téměř neinzerují, takže každý server včetně iDnes má přebytek volného místa. Podmínkou navíc je, že se kampaně výherců „protočí“ na místech, která nejsou obsazena, což všechna zajímavější budou (výsledky budou vyhlášeny až 30. června, pak ještě nějaké to plánování…), neb si je mediální agentury rezervují dopředu. Takže kampaně výherců patrně skončí na pozicích druhé kategorie, o které žádný zadavatel reklamy neprojevil zájem.

BRAND24

Kdo na tom vydělá, bude iDnes – jinak by se do toho pochopitelně vůbec nepouštěl. Lidé si v podstatě zadarmo umístí na své stránky jeho reklamu (za kterou by běžně musel platit…) (1), vyvinou maximální úsilí, aby tato reklama byla co nejefektivnější (jsou konec konců v soutěži…) (2), přepošlou na iDnes část svých návštěvníků (3) a ještě budou rádi. Ačkoli drtivá většina z nich za to nikdy neuvidí ani impresi a zůstává zde navíc ještě slušná hladina pozitivního rizika, že si poutací boxy se zpravodajstvím iDnes ponechají na stránkách i po skončení soutěže. Šanci přitom mají především velké servery, jako jsou diskuse či seznamky. Výhodnost tohoto „barteru“ přebytečných impresí za návštěvníky je samozřejmě daleko na straně iDnes.

Ovšem klobouk dolů (a to nemyslím nijak ironicky). Dobře vymyšleno a hlavně: ještě lépe vysvětleno. „Soutěž je primárně určena menším a středním internetovým serverům, kterým přinese jednak zviditelnění mezi ostatními stejně či podobně tematicky zaměřenými servery a jednak zvýšení návštěvnosti. Účastí v soutěži získají kromě možnosti výhry také rozšíření obsahu svých stránek o aktuální zpravodajství iDnes, nejprestižnějšího zdroje informací na českém internetu,“ uvádí Petr Stuchlík, obchodní a marketingový ředitel iDnes, čímž vlastně vysvětluje serverům, že v podstatě mohou být rády, že si smějí poutací box zpravodajství na své stránky umístit. A pak že jsou pozitiva příliš jednostranná. :-)

Zúčastníte se soutěže iDnes?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).