Hlavní navigace

Miss --- nová šance pro mutanty

20. 9. 2001
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Aféry kolem virtuálních dívek se pořadatelům Miss Internet určitě příliš nezamlouvaly. Jan Fikáček však brání své krásky stůj co stůj, a tak tu máme speciální soutěž pro mutanty --- Miss Fantazie. Zatímco dosud to virtuálním děvám vždycky spočítalo finále, od nynějška mohou mutanti po nasbírání hlasů v hlavní soutěži elegantně přejít do vlastní soutěže.

Vyznavači krásy to mají v životě těžké. Nemají jí v životě dostatek. Možná tak ještě v časném mládí, kdy je vše pro ně nové, a kdy jsou daleko vnímavější a méně kritičtí. Pak nacházejí krásu všude kolem sebe. S přibývajícím věkem se ale spíše přibližují k druhému pólu a někdy se chovají znuděně skoro jako Morlor ve filmu The Neverending Story. Morlor, to byla ona obrovská třísetletá želva, která, když se dověděla, že zemře, řekla: „Alespoň se bude dít něco zajímavého“.

Vyznavači krásy

Pokud jde o vyznavače ženské krásy, ti to mají podobně složité. Jsou jaksi odkázáni na to, co stvořila matka příroda, a dokonce povětšinou jen na ty bytosti, které jim osud přivede do cesty. A to ještě o ony bytosti bývá poměrně velký zájem, a tak se chovají značně autonomně a nemusí preferovat právě naše vyznavače krásy. V překonání takové nedbalé náhodnosti a neuchopitelnosti oněch idolů krásy našim hledačům krásy ale již od dávnověku pomáhaly modely žen. Ty, řečeno zvolenou filosoficko-systémovou terminologií, jsou poměrně nezávislé na originálu, a tak daleko více „poslouchají“ a jsou nám k dispozici — to hrdý originál udělat nemůže, v čemž je také kus jeho krásy. Neboť, jak známo, vzorec touhy, která krásu jen zdůrazňuje, je takový, že nejčastěji při přílišné dostupnosti krásu znehodnocuje.

Snad jako první takový model se proslavila alespoň u nás Věstonická Venuše. Bez nároků na historickou přesnost bych viděl jako výrazný pokrok v modelování krásných žen středověké malířství, například v podobě obrazů skorobenátčana Tiziana a jemu podobných. Umění znalí si zde doplní vlastní historickou kostru ztvárnění ženské krásy na plátno, do kamene a dalších materiálů. I když už tedy zasáhla tvůrčí schopnost, přece jen šlo třeba právě u oněch středověkých malířů do velké míry o kopie originálů.

Podstata krásy

Podstata takového ztvárnění modelu je, že tvary objektů byly vtěleny v podobě informací do materiálů, jejichž funkce v tu chvíli byla fungovat jako nositel informací, materiál pro model. A už tady začaly svou roli hrát informační technologie, které pokročily od svých prvopočátků „přirozených technologií“ v podobě slovní komunikace při pravěkém lovu do podoby knihtisku a dalších forem reprodukce, takže krásné ženy v podobě obrazů se staly daleko dostupnějšími. V dnešní podobě jich chrlí média a reklamní a „módní průmysl“ přehršle v míře inflační a snaží se zaplavit celou planetu vlnou krásy, i když namnoze nekvalitní.

Kromě rozvoje kopírování ženských krás, ať už ve formě literatury, filmů či jen fotografií, stále narůstá schopnost lidí tvořit krásné věci, třeba právě podoby krásných žen, které neexistují jinak než v podobě lidských, v našem případě zejména mužských představ. Všichni ti sochaři, malíři a v poslední době i počítačoví grafici (mezi něž počítáme i grafické pionýry, kteří ženské postavy modelovali z písmenek na jehličkových tiskárnách) neustále zvyšují podíl své fantazie, který do finální podoby ženských bytostí vkládají.

Rudolf II. by měl určitě radost, že stvoření umělé ženy, homunkuly, dospělo od metod magistra Kellyho alespoň ve virtuální podobě ke stvoření, jakým je hlavní hrdinka Aki Ross ve filmu Final Fantasy, na kterém dvousethlavý tým údajně pracoval čtyři roky, a který je totálně virtuální (i když pohyby hrdinčiných vlasů připomínají poněkud kýčovité reklamy na šampóny a mimika tváří je nedokonalá). Určitě by ho zaujala i virtuální Ananova, která umí včetně mimiky přeříkat anglický text, který „do ní“ pošlete, a podobné virtuální dámy.

Jevová identita

Někde mezi podvodem magistra Kellyho a tvůrčím uměním se pohybují možnosti měnit přímo reálné ženy tím, že se jejich podoba změní kosmetikou nebo šperky nebo třeba silikonovými implantáty. Ale také dietami, cvičením a kursy pro modelky či prostě i jen výchovou a nebo také šikovnou fotografií. Jen ženy a odborníci ví, kolik je možných způsobů tvoření nebo alespoň zdokonalení ženské krásy. Tyto metody se pohybují někde mezi reálným a virtuálním světem, klamou nás, ale ještě poměrně materiálními, tedy nevirtuálními metodami.

481

Pokročíme-li už ale do extrémní virtuality, lidská fantazie se už ztvárňuje třeba na strojích firmy SGI, a to nejen v podobě Jurského parku III, ale daleko lépe a stále snadněji se tvoří i virtuální lidské bytosti. Takové počítačově „zhmotněné“ fantazii z jiné strany velmi napomáhá Internet, ve kterém není identita nikdy jistá, a tak se v tomto médiu rodí mnoho avatarů, virtuálních identit a mutantů (mutantem rozumějme virtuální identitu, za níž se skrývá reálná identita jiného pohlaví).

Jevová identita člověka, tedy vlastně souhrn jeho vlastností, se tak osvobozuje od vězení zvaného reálná identita, se kterým se před nějakým tím rokem nedalo nic dělat, pokud člověk nebyl schizofrenik nebo alespoň špion či světový mafián. Zdánlivá identita člověka se tak stále úplněji vytváří grafickými a slovními prostředky. Stále však v pozadí musí být reálný člověk. K totální výrobě nové lidské identity je třeba vytvořit umělou inteligenci a umělé emoce, když už pomineme umělou fyziologii člověka, která v budoucnu, kdy člověk bude převážně pobývat ve virtuálním světě (vše tam směřuje), nebude potřebná v reálné podobě, ale bude postačovat ve virtuální formě.

Miss Internet

A co to má společného s Miss Internet? Soutěž Miss Internet se už od svého prvního ročníku v roce 1996 stala cílem virtuálních identit, typicky právě mutantů, tedy mužů, tvářících se, že jsou ženy. I když… Jestliže žena vloží své fotografie a muž například své internetové znalosti ve tvorbě webu, přičemž oba tvrdí, že vše náleží oné ženě, jde spíše o spojení částí dvou identit opačného pohlaví a tímto způsobem je možné vytvořit snad dokonalejšího virtuálního jedince. Že by to byla, řečeno v logice kvantové mechaniky (která vyznává dualitu vln a částic), identita s oběma pohlavími současně, přičemž každé by se projevovalo v jiné situaci? Takový nějaký kvantový virtuální hermafrodit?

Každým rokem se v soutěži Miss Internet objevila nejméně jedna taková „podezřelá identita“, občas i ve významné roli. Například v roce 1996 stvořil virtuální dámu, ze které se stala finalistka, jeden nejmenovaný „interneťák“, pohybující se kolem Neviditelného psa. Dotyčná však z finále zbaběle prchla, protože pravé byly jen její fotografie, nikoliv internetové znalosti, kterými se pyšnila na soutěžním webu. O rok později vyhrála neexistující dáma dokonce hlasování na Internetu, do finále však nepostoupila, protože marné byly snahy pořadatelů se s ní osobně seznámit.

V letošním roce zase jeden Brňan vytvořil ze slušnějších fotografií jedné pornohvězdy virtuální soutěžící a rozpoutal tak aférku, která skončila „jejím“ vyloučením (nebo spíš jeho vyloučením?). Mimo jiné následoval po této „akci“ na Lupě článek Tělo jako důkaz, v jehož závěru si mohli čtenáři zahlasovat, jestli se má v Miss Internet po virtuálních soutěžících pátrat a vylučovat je ze soutěže. V této anketě zvítězila velká tolerance k takovému internetovému folklóru, jako jsou virtuální identity. Zhruba polovina čtenářů chtěla vůbec po virtuálkách (jak bychom mohli nazvat virtuální slečny) nepátrat a polovina chtěla udělat speciální soutěž virtuálních identit. Splníme přání dokonce oboje. Jednak budeme prověřovat identitu jen finalistek a prověřovat identitu ostatních soutěžících nebudeme a jednak vyhlásíme soutěž pro čistě virtuální identity.

Miss Fantazie

A tak je to tady. Vyhlašujeme tímto soutěž Miss Fantazie, kam se mohou hlásit fantazií stvořené dámy, počínajíc bytostmi vytvořenými z fotografií reálné dámy, doplněnými libovolnou „story“ a libovolně vymyšlenými vlastnostmi (co taková Jaroslava Cimrmanová) a konče zcela virtuálními 3D bytostmi typu Aki. Tvůrčím schopnostem se zde meze nekladou ani ve směru literárním či jiném. Docela dobře si dovedu představit někoho, kdo vykreslí povahu svého idolu v nějaké povídce, nebo namaluje její podobu (o účasti ve finálové porotě jsme mluvili na autorském čtení z jeho nejnovější knihy „Román pro ženy“ se známým spisovatelem Michalem Vieweghem, takže tu literární stránku bude mít kdo posuzovat). Je to dokonalá příležitost i pro fotografy a dovedu si také představit kreaci nějaké herečky v živém finále, která ztělesní ženský idol.

480

Myslím si, že „účastnicemi“ v takové soutěži budou především muži, protože mají motivaci stvořit ženu svých snů, když už jí třeba v životě hledají marně. Já osobně se na výtvory moc těším, protože asi patřím mezi ty nadšence, jimž nové, tvůrčí připadá zajímavější než realita sama. Například v perfektní 3D grafice vyvedená ženská tvář se mi líbí víc než všechny reálné (kromě mé ženy a dcer, samozřejmě :-). V této soutěži nám nepůjde o nějakou masovou krásu obvyklou v mediálním průmyslu, ale právě o krásu originální a kvalitní, a tak doufám, že virtuální krásky budou disponovat vysokou inteligencí až genialitou, alespoň tou virtuální, a také je budou tvořit inteligentní lidé.

Sama soutěž teprve hledá svoji tvář, kterou budou velmi ovlivňovat právě charaktery přihlášených „dam“, ale samozřejmě ji budou ovlivňovat i sami pořadatelé. Ale protože víc hlav víc ví a umí, spoléháme také na nápady široké veřejnosti. A tak pokud chcete své tvůrčí schopnosti uplatnit a také široce zveřejnit, můžete tak učinit jak svými návrhy na charakter soutěže ze strany pořadatelské (návrhy a nápady můžete zasílat na emailové adresy na webu Miss Internet nebo raději přímo na můj email), tak z druhé strany v podobě soutěžících. Prostě vyznáváme heslo „Tvůrci všech zemí, spojte se!“. Mimochodem, všimli jste si, že v dnešním světě mají navrch ne tvůrci všeho, kteří konec konců nechávají povstat všem rysům dnešní civilizace, ale spíše majitelé velkých balíků peněz nebo jimi pověření správci? Škoda, tipoval bych si, že civilizace, kde by hlavní postavení měli tvůrci, by měla daleko rychlejší vývoj než ta dnešní.

BRAND24

Teď ještě pár technických detailů. Přihlásit svou virtuální dámu můžete online přihláškou na webu, kde jsou podrobnější instrukce. Uzávěrka přihlášek bude 1. prosince 2001, ale letošní soutěžící mohou soutěžit všechny i příští rok. Jestliže se sejde letos alespoň 10 přihlášek, určitě ve finále Miss Internet, které bude 13. prosince v divadle Bez zábradlí, vyhlásíme Miss Fantazie. Jestliže se tolik přihlášek nesejde, volně přejdou letos přihlášené virtuálky do příštího ročníku a náboru do Miss Fantazie budeme věnovat daleko větší pozornost, abychom zajistili dostatek soutěžících „bytostí“. Předpokládáme, že soutěžící budou mít vlastní web, neboť kde jinde prezentovat virtuální vlastnosti virtuálních bytostí.

Předpokládáme, že v příštím roce nebude problém, aby například virtuální soutěžící prověřila věrohodnost své identity nejdříve vstupem do nevirtuální části soutěže, klidně bez vědomí pořadatelů a ve vhodné době pak může přejít do virtuální části soutěže. Trochu mi to připomíná překvapení, které pořadatelům v roce 1999 připravila vozíčkářka Kristýna Pochmanová. Ta se do finále probojovala bez toho, aby kdokoliv věděl, že je na vozíčku. (Jako další možná perspektiva mě napadá uskutečnit klání mezi vítězkami reálnými a virtuálními a vyhlásit pak Miss všech realit. :-) Ale nepředbíhejme a nejdříve si počkejme na to, jak se budou virtuální soutěžící hlásit.

Chyběla vám soutěž Miss Fantazie?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem soutěže Miss Internet....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).