Hlavní navigace

Mládež používá Facebook stále méně, jde radši tam, kde nejsou rodiče

Autor: Isifa
Daniel Dočekal

Není to poprvé, kdy se objevují příznaky, že Facebook už mezi mládeží není tak populární. Na úbytek zájmu mladých uživatelů ve výroční zprávě upozornil i sám Facebook.

Na Facebooku najdete teoreticky 2,4 milionu aktivních měsíčních uživatelů z Česka, těch mezi 13 až 18 roky je 640 tisíc. Což je popravdě zcela nerealistické číslo a lépe to pochopíte při rozdělení na věkové kategorie podle statistik ČSÚ. Ke konci roku 2012 bylo v ČR 491 418 obyvatel ve věku od 16 do 19 let. Jenže na Facebooku jich je 600 000. 

To je prakticky o polovinu více, než jich vůbec může být. Těch o kousek starších, ve věku 20 až 24 let, je podle statistik v Česku 660 086, na Facebooku jich ovšem má být 780 tisíc. Naštěstí v dalších věkových kategoriích už taková „hausnumera“ Facebook nenabízí.

Pokud budete pátrat po příčině tak vysokého (145 %) čísla u věkové skupiny 16 – 19, tak vysvětlení může být mnoho. Za prvé: děti a mládež mívají více účtů (ať už pro hraní her, schovávání se před rodiči nebo zapomenuté/hacknuté účty). Za druhé: děti pod 13 let musí uvádět vyšší věk, aby mohly na Facebooku být – nejčastěji samozřejmě uvádí 18, takže se děti ze skupiny 0 až 15 let objevují v podstatně vyšší věkové kategorii. A za třetí: Facebook vychází z čísel, která uživatelé sami uvádějí – což samozřejmě nemusí být jejich skutečný věk.

Méně času na Facebooku, více soukromí

Nedávno zveřejněná finanční zpráva Facebooku zmiňuje jako jeden z problémů „snížení počtu denních uživatelů, zejména mezi mládeží“. Což odpovídá tomu, co můžete vysledovat (prozatím) v menší míře i mezi dětmi, žáky a studenty v Česku. Na Facebooku jsou, neocházejí masově jinam, ale tráví na něm méně času. Zejména proto, že si hledají nové hračky.

V USA a dalších zemích mládež z Facebooku utíká nejlépe tam, kde a) nejsou jejich rodiče a kde b) je legrace, zejména pokud je to legrace dostatečně mobilní. Což v realitě znamená posílení služeb jako je WhatsApp (Evropa a USA), Pinger (USA), WeChat (v Čině), LINE (v Japonsku) či KakaoTalk (Korea). A samozřejmě ještě Instagram, Twitter a podobné služby, ale ani to už není to pravé (zejména pokud Instagram patří Facebooku).

Právě enormní zájem o WhatsApp (celosvětově má přes 350 milionů aktivních uživatelů) napovídá, na čem mládež hlavně ujíždí – chat, posílání zpráv, ideálně v reálném čase. A samozřejmě zdání soukromí, protože Facebook je v tomto ohledu už mnohokrát zklamal. A vyhovuje jim i v tom, že pokud už pořizují fotografie sebe sama a posílají je přátelům, nesvěřují je Facebooku a tím v podstatě celému světu.

Paradoxem posledně jmenované snahy o větší soukromí je důvěra v aplikace jako je Snapchat – ta slibuje, že poslaný obrázek se po určité době (několik sekund) sám zničí a příjemce jej nemůže poslat dál či jakkoliv použit. Uživatelé samozřejmě málokdy tuší, že ani zde nejsou nikde jinde, než ve veřejném prostoru. A příjemce vždy může ofotit displej. Zdání soukromí je ale tak důležité, že Snapchat už má přes 150 milionů uživatelů.

Mladí jsou mobilní

Z uvedeného plyne i to, co starší generace často nechápe – mládež se svými mobilními telefony žije a neobejde se bez nich. Podle mobileYouth tak například 84 % z nich bere své telefony do postele a za hovory, SMS a internet v mobilu utrácejí i více než třetinu svého měsíčního rozpočtu.

Content 2017 - tip Footshop

Jakkoliv nejčastěji mobilní telefony stále využívají pro SMS, mít mobilní Internet je stále důležitější. A aplikace jako WhatsApp jsou tak stále větší hrozbou, protože budou postupně přebírat část komunikace, která doposud probíhala přes SMS či hlas.

Facebook si je samozřejmě výše uvedeného vědom a odpovídají tomu nakonec také jeho reakce spočívající hlavně ve vývoji další funkčnosti pro samostatný Facebook Messenger. Jenže, Facebook je prostě už starý a nové věci jsou lákavé.

Našli jste v článku chybu?
18. 11. 2013 14:07
Korek (neregistrovaný)

Jsem asi snílek, ale bylo by krásné, kdyby se pro IM rozšířil třeba takový XMPP protokol... Bohužel není centralizovaný, tím pádem hůř využitelný pro data mining.

18. 11. 2013 16:17
Dreit (neregistrovaný)

Na to autor právě narážel - bohužel pro provozovatele, kteří chtějí mít vše pod pokličkou ;)