Hlavní navigace

Mobil Media a Mafra: tajemství pro vaše uši

Patrick Zandl

Když jsem minulý týden odevzdával Okénko, upozorňoval jsem Marka Antoše, že kdyby posečkal do pátku, měl bych pro něj něco speciálního. Marek nesouhlasil a nakonec chudák musel pelášit z udělování Zavináčů ještě psát to, co se na párty dozvěděl - Mafra se stala akcionářem v společnosti Mobil Media, nástupci firmy Mobil server.

A tak se mne alespoň pokusili přemluvit ku pošeptání některých tajemství do vašich uší. Tudíž jsem odložil mnou původně vyvolené téma digitálních dětí na příště a spěchám vás ujistiti, že se šeptáním tajemství to nebude příliš slavné. Jako zřejmě každá investorská smlouva na českém Internetu, i tato nám nedovoluje sdělit tak sladká čísla, jako počet zvonivých zlaťáků, které Mafra musela proinvestovat výměnou za 34% podílu v Mobil Media a.s. Co asi mohu prozradit, je fakt, že obě společnosti smlouvu i sumy a protislužby v ní uvedné považují za výhodné – jinak by takovou smlouvu ani neuzavíraly.

Proč se takové sumy nezveřejňují a zpravidla jejich publicitě brání smluvní ustanovení? Důvodů je několik: především v České republice si lidé rádi pletou peníze investované do firmy s cenou za odkup akcií. Rozdíl je dosti podstatný. Peníze investované do firmy výměnou za podíl ve společnosti zhodnocují podíly jak investora, tak původních majitelů, ale z původních majitelů dělají jen papírové milionáře. Akcie, kterých mají původní majitelé najednou méně, mají vyšší hodnotu. Jenže skutečné peníze samotní akcionáři nedostali a peníze připlynuly do firmy.

Opakem je odkup akcií, kdy všechny peníze od investora dostávají akcionáři, kteří investorovi prodávají své podíly. Hodnota firmy se nezvyšuje, ale akcionáři drží v rukou opravdové peníze. Odkup akcií zpravidla přichází v okamžiku vyrovnání původních majitelů firmy s investorem, tedy ve chvíli, kdy se původní podíly ve firmě definitivně mění z akcií v konvertibilní platidlo daného státu.

Je jasné, že prvotním případem téměř všech internetových firem je investice do firmy, tedy moment, kdy investor přinese kupu peněz, ty vloží do firmy a dostane za ně akcie. Hodnota firmy i všech akciových podílů se o tyto peníze zvýší, takže původní akcionáři sice mají méně akcií, než měli před zahájením operace, finančně si ale polepší, protože jejich akcie mají vyšší cenu. Nyní nezbývá, než aby jim vysoký kurs vydržel.

Druhým důvodem, proč se částky nezveřejňují, je obava z toho, aby konkurence nevěděla příliš. Investice do Internetu jsou totiž velmi průhledné – s kalkulačkou a znalostí investované sumy snadno spočítáte, kolik lidí si taková firma najme, kolik může utratit na propagaci a jaké služby tedy vlastně může či nemůže spustit. A to už je informace, kterou stojí za to znát.

Content 2017 Tip Kytary

Třetím důvodem zpravidal bývá to, že cenu a někdy i výši investic určuje jednodušší či složitější matematický vzorec, jenž definuje závislost ceny či budoucích investic na výsledcích společnosti, na plnění strategických cílů nebo na základě jiných měřitelných kritérií. Zjednodušeně řečeno: pokud firma dosáhne obratu X milionů korun, dostanou původní akcionáři Y milionů do kapsy a investor bude investovat měsíčně Z milionů korun, dokud firma nedosáhne podílu na trhu přes 20%. Nepříjemná by v tomto případě byla nepochybně klauzule, že pokud se strategický cíl nedosáhne za A měsíců, nedostanou původní akcionáři nic.

Takže pokud smutně přemýšlíte o tom, proč jste se cenu této, ani jiných transakcí nedozvěděli, nebuďte smutní. Internet je dnes obchod jako cokoliv jiného a přesná čísla jsou citlivá. Navíc pro většinu z vás jde jen o zajímavost, detail, který vám v praxi k ničemu nebude. Zajímavější bude, jak taková transakce český Internet ovlivní. Jestli ho změní právě tato transakce, se ukáže záhy. Já doufám, že ano a k lepšímu. Jinak bych ji ostatně neprováděl.

Našli jste v článku chybu?
22. 1. 2001 7:20
Mirek Zeman (neregistrovaný)
Ve skutecnosti se kvuli zvyseni navstevnosti uchylujeme jeste k daleko horsim praktikam :-)
20. 1. 2001 7:31
ja (neregistrovaný)
tak jsem si po tom oslavnem clanku policie158 rikal ze jste se stali PR agenturou nejaky politicky mafie - vypada to na znacny upadek, ale duvodem neni mobil.cz ale celkovy pokrok - boom mobilu uz ochabuje dneska je to normalni a mene lidi hlta novinky z teto oblasti - zvlast kdo ma mobil a je s nim spokojeny. Proste se z toho stava banalita - zkuste si nekdy udelat anketu co by ctenare zajimalo.