Hlavní navigace

Událost roku: MAFRA kupuje Mobil!

Marek Antoš

Podíl ve společnosti Mobil Media, která vlastní rodinu serverů Mobil.cz, BonusWeb a další, získal vydavatel Mladé fronty DNES. Dochází tak k vytvoření velmi silné skupiny internetových médií pod vlajkou iDnesu a Mobilu. Vyplatilo se Mobil serveru jeho vyčkávání se vstupem investora?

Celá transakce se na první pohled jeví poněkud složitě, ve skutečnosti je však velmi logická. Provozovatelem a vlastníkem zmíněných serverů byla doposud společnost Mobil server, s.r.o., kterou v roce 1997 založil Patrick Zandl s Petrem Mitošinkou a podle obchodního rejstříku jim stále patří. Na konci loňského roku, už v souvislosti s plánovaným vstupem strategického investora, však byla založena společnost Mobil Media, a.s., jejíž personální obsazení bylo velmi podobné. Právě tato společnost následně od Mobil serveru „odkoupila“ všechny jeho internetové aktivity, čímž se z původní firmy stala v podstatě prázdná slupka.

Důvody těchto přesunů jsou zjevně čistě praktické – z nejrůznějších právních a zejména daňových přičin se lépe prodává podíl v akciové společnosti než ve společnosti s ručením omezeným. Proto také MAFRA získala podíl až v Mobil Media a původní firmu čeká zřejmě pozvolný zánik. Zajímavá je však komunikační strategie, kterou Mobil server zvolil. Tento týden v pondělí byl oficiálně oznámen vznik společnosti Mobil Media (do rejstříku byla zapsána koncem minulého roku) s tím, že se ještě letos očekává vstup investora. Uběhly čtyři dny – a dnes dopoledne se má tento vstup oficiálně oznámit.

Přestože Mobil server vždy hájil myšlenku otevřenosti, kterou naplňoval mimo jiné pravidelným zveřejňováním svého ročního obratu, v tomto případě se zřejmě dočkáme jen obvykle mlžných informací, na které jsme už v případě internetových akvizic zvyklí. Jisté je v současné chvíli jen to, že MAFRA získává v Mobil Media pouze minoritní podíl, ovšem s opcí na další procenta. Tento model v těchto případech obvyklý, protože na jedné straně snižuje riziko investora a na straně druhé umožňuje zohlednit úspěchy společnosti ve výsledné kupní ceně. Jinými slovy, pokud vše půjde dobře, získá MAFRA za nějaký čas celou společnost a původní podílníci zase dostanou velmi slušně zaplaceno. Kromě zmíněného Patricka Zandla a Petra Mitošinky mají nyní ve společnosti podíl také Pavel Bořkovec (doposud výkonný ředitel Mobil serveru) a Zdeněk Polách (šéfredaktor BonusWebu, který na Mobil Media převedl).

Spojením obou rodin serverů vznikne mediální kolos, kterému v podstatě nikdo v českém Internetu nebude schopen konkurovat. Obě skupiny se navíc velmi vhodně doplňují a mají minimální překryv – iDnes se věnuje hlavně všeobecnému zpravodajství s tématickými sekcemi, zatímco Mobil Media má oborově zaměřené servery s technickým nádechem. Oba jsou přitom ve své oblasti velmi úspěšní: iDnes je největší zpravodajský, Mobil.cz zase největší technický server.

Zatímco jiní významní poskytovatelé obsahu v českém Internetu našli své investory už podstatě dříve, Mobil server dlouho otálel a čekal na vhodnou příležitost. Jednání s MAFRA podle neoficiálních zpráv probíhala zhruba od loňského podzimu, což není tak dlouho. Stojí za to připomenout, že MAFRA v létě jednala také s Internet OnLine o spolupráci na jeho – tehdy se rodícím – portálu Quick. Dohodu se nakonec nepodařilo uzavřít a Quick vyjel 1. října zcela samostatně; je však otázkou, nakolik to lze dávat do souvislosti s paralelním vyjednáváním s Mobil serverem.

MIF17

Jedním z nejzajímavějších faktorů je u podobných transakcí vždy cena – a i v tomto případě ji obě strany zjevně hodlají tajit. Určitým vodítkem by však mohla být výše loňského obratu Mobil serveru, který činil zhruba 18 milionů korun, přičemž o rok předtím to bylo 9,2 milionu. V každém případě se tedy objem investice bude pohybovat v desítkách milionů korun, ale jak už jsem vysvětlit výše, záleží také na budoucím růstu.

Spojením Mobilu a iDnesem vzniká v českém Internetu subjekt, který by svým významem i objemem reklamních příjmů mohl hravě zastínit všechny tři hlavní provozovatele portálů, kteří doposud poutali hlavní pozornost. Co dalšího toto spojení přinese je však zatím ve hvězdách.

Anketa

Myslíte si, že spojení iDnes a Mobil.cz bude přínosem i pro uživatele českého Internetu?

Našli jste v článku chybu?