Ve středu 12. června byly v pražském hotelu Fusion vyhlášeny výsledky třetího ročníku ankety Mobilní aplikace roku. Anketu pořádá Tuesday Business Network a produkci zajišťuje Internet Info (vydavatel Lupy).
Do ankety nominuje české nebo slovenské mobilní aplikace veřejnost, a také o nich potom hlasuje v sedmi kategoriích. Svého vítěze vybírá i odborná porota, a zvláštní cenu za nejlepší uživatelskou zkušenost uděluje agentura ExperienceU.
Do ankety nominovalo aplikace 1170 lidí a hlasovalo se o 144 aplikacích. Celkem letos došlo 9129 hlasů.
Výsledky hlasování veřejnosti podle kategorií
Aplikace pro lepší svět
Aplikace „Kde se (ne)kouří“ vyhledává nekuřácké anebo kuřácké pohostinské podniky. Ušetříte si tak obcházení města a hledění po samolepkách na dveřích.
Business
Jeden ze dvou velkých českých srovnávačů cen zboží má také několik mobilních podob.
Cestování a doprava
Aplikace Meteor–Aladin je výsledkem oficiální spolupráce ČHMÚ s Androworks. Využívá předpovědního modelu Aladin. Aplikaci si stáhlo už přes 250 000 lidí a asi 200 000 jí prý skutečně užívá.
Finance
Vratislav Kříž z Raiffeisenbank při přebírání ceny za Mobilní eKonto prohlásil, že si byli vědomi toho, že s mobilní aplikací přicházejí oproti ostatním poměrně pozdě, a o to více si na ní proto dali záležet: jak na její bezpečnosti, tak na příjemném ovládání, tak i na podpoře různých platforem.
Hry, zábava a volný čas
Aplikace „Tipsport Extraliga“ přináší, nač si jen fanoušek českého hokeje vzpomene. Nedávno přibyly dokonce živé přenosy ze zápasů.
Média
Vítězná aplikace „iVysílání“ se paradoxně nezměnila už od ledna 2012 a její tvůrci z Motion.cz teprve chystají nové vydání.
Vzdělání a kultura
Aplikaci ČSFD.cz pro iPhone si za tři a půl měsíce od uvedení stáhlo prý už 43 tisíc lidí. Pro ČSFD ji pod vedením Lukáše Hykla vytvořila společnost Mobile Internet.
ČSFD.cz absolutním vítězem hlasování i vítězem ceny za UX
Aplikace česko‑slovenské filmové databáze získala celkem tři ceny: nejen ve své kategorii, ale za vůbec nejvíce hlasů od veřejnosti, a kromě toho ji ocenili také odborníci na UX z ExperienceU. Lukáše Hykla z Mobile Internet, kde aplikaci pro ČSFD vytvořili, prý právě toto třetí ocenění potěšilo nejvíce.
Martin Cerman, obchodní ředitel ExperienceU, jenž ocenění předal, říká, že aplikace ČSFD.cz je „udělaná atraktivně, dynamicky, a z hlediska UX i dostatečně intuitivně“ a že všechny informace jsou v ní dostupné jednoduchým způsobem na několik doteků.
Přes čtyřicet tisíc stažení je opravdu velké číslo, vzhledem k tomu, že nová aplikace je zatím teprve jen pro iPhone, zdůrazňuje Martin Pomothy, zakladatel ČSFD.cz. Jakoby každý čtvrtý český mobilní uživatel Facebooku na iPhonu má nainstalovánu také ČSFD.cz. Verze pro Android teprve přijde.
Proč ČSFD.cz potřebuje mobilní aplikaci? „Kdyby nebyla, všichni by se mě ptali, proč není,“ odpovídá Martin Pomothy. „A když už má být, chtěl jsem, aby byla perfektní,“ dodává. „Jak vizuálně, tak technicky.“ I když její výrobu zadal do Mobile Internetu, osobně schvaloval každou obrazovku a „kecal jim do toho“.
Má aplikace smysl obchodní? „Dlouhodobě u ní sice počítáme s návratností, ale vůbec jsme ji nedělali proto, aby hned začala vydělávat peníze,“ sděluje Martin Pomothy. „Web si na sebe vydělá, a to nám zatím stačí. Aplikace je prostě imidžovka.“
U odborné poroty zvítězil BIG Launcher

Petr Koubský (a v pozadí Petra Pavičová z T-Mobile) předávají cenu poroty Honzovi Husákovi a Danu Kunešovi
Jan Husák je prý rád, že si BIG Launcheru všimla alespoň odborná porota. „Naše cílovka pro nás nikdy hlasovat nebude,“ vysvětluje. „Takovéhle ankety jsou pro nás složité. Ale jsme rádi, že odborná porota vnímá důležitost toho problému, že smartphony nastupují a bude je muset používat každý.“
BIG Launcher byl nedávno jako první a dosud jediný český startup přijat do Wayra Academy, kde zhruba za dva týdny začnou jeho tvůrci další etapu rozvíjení svého projektu.