Lidé si sociální sítě oblíbili a tráví na nich svůj čas. Vyhledávače by logicky rády tuto skutečnost využily ke zkvalitnění výsledků vyhledávání. V konkurenčním boji musí mít co nejkvalitnější vyhledávání a další data o chování uživatelů jim mohou jen pomoct. Vylepšování vyhledávačů je možné na dvou úrovních:
- Zahrnout do vyhledávání příspěvky ze sociálních sítí.
- Upřednostňovat weby populární na sociálních sítích.
Co už vyhledávače dělají
Google ve vyhledávání již běžně zobrazuje příspěvky z Google+, Twitteru i Facebooku. Seznam se podle mé zkušenosti prozatím snaží indexovat alespoň některé příspěvky. V praxi jsem ale mezi výsledky samotný příspěvek neviděl. Když už, tak Seznam zobrazí odkaz na hlavní stránku.
Na frázi „školení seo v brně facebook“ Seznam zobrazí odkaz na facebook page. Google zobrazí odkaz na konkrétní příspěvek.
Sociální sítě mohou ovlivňovat hodnocení webu
Google otevřeně říká, že sociální sítě mohou ovlivňovat hodnocení webu. Už v roce 2010 vývojář Googlu Matt Cutts na svém videoblogu potvrdil, že jejich algoritmus byl doplněn o signál ze sociálních sítí.
Letos na konferenci SMX Advanced ale Matt informace upřesnil v tom směru, že klasické odkazy jsou pro dobré pozice i nadále důležitější než sociální sítě.
Existují důkazy?
Jednou stranou mince jsou oficiální tvrzení a druhou skutečná praxe. Příklad společnosti SEOmoz.org z počátku roku 2011 ukázal, že velký počet retweetů měl vliv na posun jejich SEO manuálu na 4. pozici (při hledání fráze „Beginner's Guide“).
Studie společnosti Searchmetrics z léta 2012 pak ukazuje, že počet sdílení webu na Facebooku a Twitteru koreluje s tím, jak se web umisťuje na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání Googlu.
Přesto ale nemůžeme sociální sítě označit za jednoznačnou příčinu umístění na předních pozicích, říká například Will Critchlow.
Méně uživatelů, méně dat
Zatím neznám žádný český příklad, kdy bych mohl za přímou příčinu zlepšení pozice označit aktivity v sociálních sítích. Hlavní důvod vidím v pozdějším nástupu sociálních sítí v Česku. Především Twitter a Google+ jsou v ČR stále využívané jen úzkou skupinou uživatelů a méně uživatelů znamená méně dat pro vyhledávače.
Proč se tedy sociálními sítěmi zabývat? Důvodem není jen snaha o přímé vylepšení pozice ve vyhledávání. Správným důvodem je být vidět a komunikovat. Cílem zmíněné firmy SEOmoz.org nebylo zlepšit si pozice, ale vytvořit manuál, který budou lidé používat a šířit mezi sebou. Pokud s lidmi správně komunikujete, přinese to úspěch i ve vyhledávačích. Ten je pak dlouhodobý a přečká i aktualizace vyhledávacích algoritmů. Jak nám tedy práce se sociálními sítěmi může pomoct?
Zvyšování známosti brandu (brandové popularity)
Rand Fishkin důležitost tohoto faktoru pro vyhledávače popsal v článku Next generation of Ranking Signals na začátku roku 2011. Pokud máme ve vyhledávači dva stejné weby, vyšší šanci na lepší umístění na obecnou frázi má web velké společnosti než web místního specialisty.
Pokud byste na dotaz „škoda“ nenašli web skoda-auto.cz, měli byste za to, že vyhledávač je rozbitý a nevrací správné výsledky. Spojení s tím, co dělám, a se značkou je důležité hlavně mimo internet, vyhledávače se snaží pouze tento fakt přenést do online prostředí.
Zvýšení viditelnosti firmy na internetu
Lidé na internetu nevyhledávají jen v textových výsledcích. Proto by nám mělo jít o nalezitelnost našeho produktu v celém internetu, tedy i v sociálních sítích. Profil firmy v sociální sítí je výhodný i proto, abychom odsunuli brandové výsledky, které nemáte „pod kontrolou“ (např. negativní článek).
Přilákání zpětných odkazů (linkbaiting)
Nejedná o nic objevného, ale sociální sítě nám dávají příležitost tento typ obsahu k lidem dostat rychleji.
Urychlení indexace stránky
To se nejčastěji projeví u obsahových webů nebo blogů, kde může nový článek robot rychleji zobrazit mezi výsledky. Existují některé pokusy s indexováním příspěvků na Google+. Jeden z pokusů ukazuje, že texty jsou indexovány v reálném čase. Tedy ihned po vložení.
Sečteno podtrženo
Z výše uvedeného je patrné, že sociální sítě mají na návštěvnost stránek z vyhledávačů jasný vliv. Především Google bude i nadále sociální sítě považovat za jednu z protivah k webům s nepřirozeným odkazovým profilem.
Do budoucna se bude vliv sociálních sítí z pohledu SEO ještě zvětšovat. Jak rychle, to záleží na jejich oblibě mezi uživateli a také na možnostech přístupu k informacím o jejich chování. Pro české prostředí zůstává otázka, jak zareaguje Seznam. Jedno je jasné – nějak na tento nový trend zareagovat musí.