Může ještě dnes vzniknout úspěšný server?

28. 3. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Karty jsou rozdány. Trh si mezi sebou rozdělily iDnes, Seznam, Atlas a Centrum. Co se zpravodajství týče, zbylo snad ještě něco na Computer Press. Tak by se dal shrnout dojem mnoha firem i uživatelů o českém Internetu. Může či nemůže zde dnes vzniknout úspěšný zpravodajský server? V poslední době máme hned několik příkladů vzniků nových serverů.

V poslední době máme několik příkladů reinkarnací i vzniků nových serverů. Seznam se pokusil reinkarnovat Novinky, dříve přiléhavě přezdívané Kravinky. Ve spolupráci s redakcí Práva a s masivní marketingovou podporou vlastního vyhledávače se mu to nemohlo nepodařit. A není daleko od pravdy tvrzení, že slušnou návštěvnost by Seznam udělal i na rok starých novinách. Těžko tedy můžeme právě příkladem tohoto serveru argumentovat.

Velké množství nových projektů míří tam, kde jsou již bezpečně ukotvena dílka významných společností. Zatímco střetnutí Technet versus Živě se dalo shrnout jako boj mezi iDnes a Cpressem, velkých firem s rozsáhlým zázemím, CD-R server poměrně dlouho proti Živě vsázel na fakt, že se zaměřuje na vypalování, tedy na niku, do které Živě téměř neproniká. Přitom i zde jsou patrné rozdíly – Technet místo čelního střetu vsadil na spotřebitelskou elektroniku, zatímco Živě se ze svých původních ambicí stáhlo do pozice zpravodajství z IT businessu. Založit dnes zpravodajský server zaměřený celoplošně na IT zavání vyhazováním peněz z okna. Podobně tomu ale je u serverů se zpravodajstvím obecným.

Možná byste řekli, že existuji výjimky. V podstatě neexistují – i výše zmíněný případ Novinek je vlastně jen přerodem existujících serverů. V ostatních případech si nově vznikající server vyhlédl niku, proláklinu nikým neobsazenou – nebo neprorazil.

Příkladem neúspěchů mohou být zpravodajsky vyhlížející projekty Dobré zprávy – dobrý nápad, který měl jediný problém v tom, že jeho konkurence dýchala déle. Také server 1001 IT se v počítačovém zpravodajství držel dlouho, jenže i přes počáteční podporu v rámci MIA zůstal stát sám proti hrozivé přesile. A na jeho aktualizaci je to vidět. Obdobných příkladů by se našlo mnoho.

Přesto jsou příklady, které ukazují, že „to jde“ – že stále ještě mohou vznikat úspěšné servery a že mohou dokonce i obstát. Takové se vklínily do mezery giganty neobsazené. Příkladmo PC Tuning se zaměřil na testy a náročnější hardwarové informace, které nenabízí ani Technet, ani Živě (z něhož PC Tuning odešel). Konkurencí mu tak částečně zůstává CD-R, ovšem tady už jde o válku rovných, obě firmy za sebou nemají velké zázemí a spoléhají jen samy na sebe.

Logickou otázkou by se zdálo, proč Technet nebo Živě neposílí své redakce a nevymetou s PC Tuningem či CD-R podlahu. Inu, protože to není tak triviální. Především posílit redakci znamená mít peníze navíc a investovat je do rizika, že to k ničemu nebude. A také je třeba takové lidi najít – a to není vůbec jednoduché. Takže zaběhnuté servery se do podobných střetů pouštějí velmi obezřetně; navíc z nich vycházejí vítězně málokdy. Například Živě dodnes přesvědčivě odchod PC Tuningu nenahradilo – pokusy jako PC Kutil a nově Testcentrum čekají na novou krev a původnímu PC Tuningu se nevyrovnají.

Obecným přesvědčením je, že nový server nemůže vzniknout bez velkých investic a peněz. Není to pravda – každou chvíli přibývají nové servery provozované s minimální investicí a velkým entusiasmem, které si nacházejí početnou obec příznivců.

Máte básnické či prozaické střevo? Pak jste jistě narazili na servery Písmák nebo Totem, kde si autoři vyměňují a hodnotí svá díla. Provozují je nadšenci, kteří někde zbastlili server a někam ho připíchli za minimum peněz, nejlépe za ikonku. Zní vám to ode mne trochu pejorativně? Naopak, tohle je smysluplný obchodní model – za minimálních nákladů je sondován terén. Někdy se z tohoto vyklube jen soukromé potěšení a radost pro provozovatele, jindy se to přerodí v něco většího.

Další příklad může být server Pooh.cz. Ten založil Daniel Dočekal po svém odchodu od Světa namodro a jeho provozovatele. V podstatě jde o kolaborativní weblog, kam může psát vlastně kdokoliv, kdo si o to požádá. A cokoliv. V iAuditu se pohybuje do padesátého místa a před servery jako Patria, Palmserver nebo Peníze. Od počátku měl v podstatě nulovou propagaci – žádné bannerové kampaně, žádná inzerce v médiích. Jeho obliba se šířila nejdříve cestou emailů, později také samovolným PR založeným na několika zajímavých materiálech a také anketě AntiAnno 2002, hojně médii citované. Tedy nic drahého – server přesvědčoval svými nápady a materiály, nikoliv utracenými penězi a odkazy.

Jinou otázkou je vybudování příjmové složky serveru. Návštěvnosti se dosahuje nepoměrně snáze než ziskovosti. V případě Pooh.cz jsou výdělky patrně zanedbatelné – provize z log a z odkazování do shopů, vše nejspíše v řádu tisícikorun měsíčně, tak na uhrazení webhostingu. Spíše záležitost pro radost s tím, že „později se uvidí“ – náklady jsou minimální, tak proč ne. Ostatně, Pooh.cz je weblog, autoři píší bez nároku na honorář.

U projektů jako PC Tuning by se provozovatel se zlou potázal, kdyby přispěvovatelům nedal honoráře. Reklamě na hardwarové komponenty se ale na PC Tuningu evidentně daří a reklamní odkazy do konkrétních shopů jsou tu hustě. Jak by ne – na server chodí lidé, kteří „jsou v nákupní náladě“, a tedy zásah je tu jistější než na obecněji pojatém Technetu či Živě. Fakt, že provozovatel zvolil zajímavou část trhu, kam velcí nesahají, hraje pro něj – také pro něj hrají úzké kontakty s prodejci hardware, které může vytěžit lépe než anonymní obchodník velké firmy, jenž si nemá v podstatě s šéfy takových hardwarových firem o čem popovídat.

Další podobnou nikou je WiFi jakožto bezdrátové sítě. Existují tu dva velké servery zaměřené na WiFi – jedním je WiFiOnline a druhým CzFree.Net. Oba si svůj obchodní model našly – oba jsou napojeny na prodejce WiFi hardware a žijí (či se snaží žít) z obchodů s touto komoditou.

Také ADSL začalo skýtat prostor. Například server ADSLs.cz nabízí kromě informací o ADSL a novinek možnost ADSL si přímo objednat. Jednoduchý obchodní model – žádná reklama, ale provize za zprostředkování. Jak by ne – velké telekomunikační servery ADSL sice zpravodajsky pokrývají, ale málo, a takové zprávy se tu ztrácí, o přehlednosti si můžete nechat zdát.

Nové projekty na českém Internetu stále přibývají. Jejich hlavním znakem je to, že se již moudře nesnaží vystrnadit ze svých pozic zavedené projekty, ale spíše se stávají doplňkem, který si nachází řadu příznivců a potom se rozhoduje, zda dokáže překročit i svůj stín.

WT100

Pro uživatele Internetu je to na jednu stranu dobře díky rozmanitosti, kterou tento stav přináší. Mnohé z těchto projektů jsou projekty nadšenců a teprve časem se ukáže, zda nedostatek zkušeností s publikováním dokáže píle a nadšení vynahradit. Na stranu druhou to také znamená, že velkého střídání na poli zavedených serverů a projektů se asi nedočkáme.

Pohádka o tom, že na trh přijde velký hráč a všechno převrátí naruby, zůstává zatím jen pohádkou…

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).