Hlavní navigace

Nahé ADSL: už i s dotovaným počítačem

27. 9. 2010
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 29
Český T-Mobile se postaral o další milník v historii tuzemského ADSL: praxi dotovaných telefonů, obvyklou ve světě mobilů, překlopil i do světa pevných komunikací. Ke svému nahému ADSL začne nabízet poměrně štědře dotovaný počítač typu All-in-One, i s modemem, instalací a uživatelskou podporou. Jak dalece je tato nabídka výhodná pro zákazníka a jak dalece pro operátora?

Vývoj tuzemského trhu s ADSL v něčem připomíná houpačku: zpočátku, když teprve vznikal, dával příležitost a prostor konkurenci. Na trhu tehdy působila řada větších či menších alternativních operátorů, kteří se s Českým Telecomem (resp. již s Telefónikou) přetahovali o zákazníka. Pak ale Telefónica trh s ADSL jednoznačně ovládla a své konkurenty z něj prakticky vytlačila.

Obrat se začal rýsovat až v roce 2008, kdy český T-Mobile začal expandovat i do pevného sektoru, a konkrétně i do oblasti ADSL. Od pevných alternativních operátorů, kteří o ADSL prakticky ztratili zájem, skoupil jejich aktivity a hlavně zákazníky, a začal soupeřit s Telefónikou i v této oblasti. Například i podporou nahého ADSL, které potřeboval pro možnost bundlování svých mobilních služeb s ASDL připojením.

Dnes, ke konci září 2010, T-Mobile vykazuje na 52 tisíc ADSL přípojek. To je skoro přesně  polovina veškerého ADSL „mimo Telefóniku“, která vykazuje cca 54 tisíc velkoobchodních přeprodejů ADSL a cca 50 tisíc zpřístupněným místních smyček  (povětšinou také využitých pro ADSL).

Mobile Internet Forum 2010

Konference MIF 2010 věnovaná mobilnímu internetu, mobilním sítím a businessu na nich proběhne 13. října 2010 v Praze. Z programu vybíráme:

  • Auditované měření mobilních služeb, Ivan Mikula (SPIR)
  • Mobilní aplikace na různých platfofmách – Android, iPhone, Blackberry, Jaromír Fulnek (Inmite)
  • Windows Phone 7 – co nového na této platformě, René Keyzlar (Microsoft)

To z T-Mobile činí největšího alternativního poskytovatele ADSL služeb v ČR. Ve srovnání s Telefónikou, která na maloobchodním trhu prodala přes 700 tisíc přípojek, má ale stále jen velmi malý podíl, nižší než 6,5 procenta celého trhu s ADSL.

Jenže, a to je třeba kvitovat: ani zatím skromný podíl na celém trhu s ADSL neodrazuje T-Mobile od dalších aktivit v boji o nové zákazníky svých ADSL služeb, a tím i stupňování konkurence.

K ADSL i stolní počítač

Nejnovějším krokem, který český T-Mobile oznámil koncem minulého týdne, je poskytnutí nového stolního počítače tomu, kdo si pořídí nové nahé ADSL a uváže se na 24 měsíců. Takový zákazník pak za počítač zaplatí:

  • symbolickou 1 Kč – pokud se uváže na 24 měsíců k rychlejšímu nahému ADSL ve variantě „až 16 Mbit/s“, za 849 Kč měsíčně (Internet ADSL Premium bez pevné linky), případně k variantě Internet ADSL Business Standard/Premium
  • 1999 Kč – pokud se uváže na 24 měsíců k pomalejšímu ADSL ve variantě „až 8 Mbit/s“, za 699 Kč měsíčně (Internet ADSL Standard). 

Zákazník přitom dostane nový počítač ihned do svého vlastnictví (a nikoli třeba až po skončení 24měsíčního úvazku). K němu pak získá bezplatně také odbornou pomoc po telefonu (na zákaznickém centru na lince 4603), možnost vzdáleného nastavení a správy PC (pomocí programu LogMeIn Rescue+Mobile), a dokonce prý i výjezd technika v případě potíží. A pochopitelně také prvotní instalaci a zprovoznění.

Zatím jsem ale na webu T-Mobile nenašel smluvní podmínky pro tuto novou akci, takže nemohu hodnotit případná omezení.

Jaký počítač?

A jaký počítač zákazník dostane? Jde o tzv. All in One PC (promptně pokřtěné na „Olinu“), značky Compaq (vlastněné společností Hewlet-Packard), konkrétně model 100eu. Tisková zpráva T-Mobile jeho pořizovací cenu odhaduje na více jak 9000 Kč, a například známá Alza jej skutečně prodává za 9719 Kč.

HP Compaq 100eu All-in-One

Pokud byste stejný model hledali na českém Internetu, najdete ho i v cenách těsně nad 5000 Kč. Jenže to je jiné provedení se stejným označením: jde o klasický desktop, bez monitoru. To, co T-Mobile nabízí, je skutečně řešení typu All-in-One, neboli „počítač zabudovaný v LCD monitoru“, ke kterému se již připojí jen klávesnice a myš. Parametry jsou následující:

  • Displej 20” ( 50,8 cm) s rozlišením HD+ (1600×900)
  • Pevný disk 160 GB, RAM 1GB, procesor Intel Atom D140
  • Zapisovací DVD mechanika v těle přístroje
  • Operační systém Windows XP Home
  • 5 portů USB 2.0, čtečka digitálních karet 6 v 1

Svým vzhledem jde o napodobeninu oblíbené řady TouchSmart firmy Hewlett-Packard, která staví na dotykovém ovládání. Jenže u ní se parametry (a s nimi i cena) pohybují podstatně výše, viz např. nabídky Alzy. Zde, u modelu Compaq 100eu All-in-One chybí možnost ovládání dotykem, a „minimalizovány“ jsou i další parametry (např. velikost operační paměti, pevného disku, procesor, ale třeba i použití dnes již spíše „výprodejového“ operačního systému Windows XP.

Skoro by se chtělo říci, že jde o nějaký obstarožní model od HP (a její značky Compaq), ale kupodivu tomu tak není: jde o letošní novinku, která se objevuje na trhu hlavně v Jižní Africe (soudě podle četnosti odkazů na Google), a staví především na své cenové dostupnosti.

Nabízený Compaq 100eu All-in-One tedy rozhodně není žádné “dělo“. Nicméně na běžnou kancelářskou práci, nenáročné hry a nějaká ta příležitostná multimédia stačit může. A to by mohlo korespondovat s potřebami takového zákazníka, který si své ADSL připojení bude teprve pořizovat (nejspíše do své domácnosti) a dosud nemá žádný vlastní počítač. Protože právě takovíto uživatelé představují hlavní cílovou skupinu.

Pokud jde o softwarovou výbavu počítače, ta je téměř nulová. Kromě samotného operačního systému má být instalován pouze antivir Avast!, a pak již jen 60denní zkušební verze MS Office. Takže jde prakticky o holé PC, nebo spíše nějaké NC (Network Computer). Na druhou stranu je pravdou, že řada aplikací (včetně kancelářských) je dnes dostupná online, bez instalace na vlastním počítači.

Popisovaná nabídka T-Mobile kromě počítače a samotné ADSL přípojky (a také uživatelské podpory) pochopitelně zahrnuje i ADSL modem a domácí bránu v jednom konstrukčním provedení. Mělo by se jednat o zařízení Zyxel Prestige 660, které je také „All-in-One“, a třeba u Alzy přijde na 1859 Kč.

Zákazníkovi by obojí (tj. počítač i modem) mělo být nainstalováno a zprovozněno u něj doma, technikem od T-Mobile (prý i v nějakém firemním oblečení). Propojení mezi modemem/bránou a samotným počítačem by mělo být bezdrátové (WiFi), tak aby se minimalizovaly instalační náklady (a uživateli nemusely „tahat dráty“ po bytě). Specifikace modelu Compaq 100eu All-in-One u HP či u Alzy sice nehovoří o zabudované podpoře WiFi, ale i to se dnes dá snadno vyřešit, například nějakým externím donglem (pokud T-Mobile nemá k dispozici model počítače, který by WiFi již měl zabudované).

Kolik T-Mobile dotuje?

Abychom mohli posoudit výhodnost popisované nabídky pro zákazníka, udělejme si malou cenovou kalkulaci.

Zákazník, který se uváže na 24 měsíců k nižší verzi ADSL (Standard), zaplatí za oněch 24 měsíců 699×24=16776 Kč. Za počítač v ceně cca 9000 Kč sám dá 1999 Kč – což znamená, že operátor ho z uvedených 16776 Kč dotuje částkou cca 7000 Kč. Správně bychom ale měli ještě přičíst další necelé 2000 Kč za ADSL modem, byť ten se zřejmě nestává vlastnictvím zákazníka, ale je mu poskytnut v rámci jeho ADSL přípojky.

V případě, kdy se zákazník uváže k vyšší verzi ADSL, zaplatí za 24 měsíců 849×24=20376 Kč, a za počítač dá symbolickou 1 Kč. Operátor tedy fakticky dotuje plnou cenu počítače, neboli cca 9000 Kč. Plus ony cca 2000 za modem.

V obou případech mi to přijde docela štědré. Opět ale s dovětkem, že nemám v ruce přesné podmínky celé akce.

Jak vychází náklady?

Podívejme se na to ale i z druhé strany, z pohledu nákladů na straně T-Mobile: pokud jde o přeprodávané nahé ADSL, zaplatí T-Mobile podle aktuální velkoobchodní nabídky  Telefónice za zřízení 1 Kč (kterou můžeme zanedbat), ale pak každý měsíc platí 380 Kč (bez DPH, resp. 456 Kč vč. DPH) za pomalejší ADSL do 8 MBit/s (které potřebuje pro své ADSL Standard), nebo 528 Kč měsíčně (bez DPH, resp. 634 Kč vč. DPH) za rychlejší ADSL do 16 Mbit/s (pro ADSL Premium).

Vynásobeno 24 měsíci, které trvá úvazek zákazníka,  jde o 24×456=10994 Kč, resp. 24×634=15216 Kč (v cenách již s DPH). Za stejnou dobu zákazník zaplatí 16776 Kč, resp. 20376 Kč, viz výše, vše včetně DPH a podle varianty ADSL.

Rozdíl tedy činí 16776–10994=5832 Kč (ADSL Standard), resp. 20376–15216=5160 Kč (u ADSL Premium). Jinými slovy: po inkasování platby od zákazníka a zaplacení velkoobchodních nákladů (na přeprodávané ADSL) zůstane T-Mobile za celé období 24 měsíců něco mezi 5 a 6 tisíci (v cenách vč. DPH). Z toho musí pokrýt jak „dotaci“ na počítač (ve výši cca 7000 Kč, resp. 9000 Kč), tak i náklady na ADSL modem (cca 2000 Kč), a samozřejmě také veškeré náklady na podporu zákazníka (včetně počáteční instalace), marketing a reklamu, billing, ale také veškerou internetovou konektivitu atd. Že to nevychází?

Musíme si také uvědomit, že výše uvedená (a velmi orientační) kalkulace vychází z předpokladu, že T-Mobile poskytuje své ADSL na bázi přeprodeje. To nemusí být vždy pravda, protože k dispozici má i možnost poskytovat ADSL na „své“ síti na bázi LLU (pořízené hlavně od ČRa). Zde už jsou „velkoobchodní“ náklady (hrazené Telefónice) podstatně nižší, ale naopak T-Mobile má sám větší náklady na své straně (musí navíc dodat veškerou technologii pro ADSL).

Stejně tak T-Mobile nemusí rozpočítávat své jednorázové náklady do pouhých 24 měsíců, v souladu s minimálním úvazkem, jak jsme učinili výše. Může počítat s tím, že nezanedbatelné procento zákazníků zůstane a bude dále využívat jeho službu i po skončení úvazku.

V neposlední řadě může T-Mobile počítat s tím, že jeho zákazník nezůstane jen u ADSL, ale že bude využívat ještě nějaké další jeho služby.

Bude i reklamní kampaň

Další aspekt, který odlišuje dnešní T-Mobile od dřívějších alternativních poskytovatelů ADSL, je jeho marketingový potenciál. Zatímco dříve byly reklamy na ADSL od „alternativců“ jen skromné či vůbec žádné, T-Mobile si očividně může dovolit investovat do reklamy na své ADSL mnohem více, a udělat ji skutečně masovou. Tady takovou, aby dokázala oslovit i dosud neosloveného zákazníka.

V minulosti již T-Mobile několik velkých kampaní na své ADSL měl. Nyní se zřejmě dočkáme další, která bude stavět na metafoře s parašutisty: ti skočí přímo k vám domů, aby vám nainstalovali a zprovoznili nový počítač, i s Internetem.

reklama

Pohled do historie

Na závěr si ještě řekněme, že myšlenka „přibalit“ lidem k internetovému připojení také počítač rozhodně není nová. Co nové je,  je „ekonomika“ tohoto přibalení: až dosud se vždy jednalo o formu splátkového prodeje, kdy si uživatel nový počítač kupoval a cenu splácel ve splátkách (případně najednou). Nyní se, pokud je mi známo úplně poprvé, jedná o dotaci, kdy uživatel platí jen řádnou (resp. ceníkovou, nezvýhodněnou) cenu za službu, a k ní dostane dotovaný počítač.

Připomeňme si, že jako první přišel s počítačem na splátky v roce 1999 tehdejší Contactel (později koupený GTS Noverou, jehož někteří ADSL zákazníci z řad domácností následně přešli právě pod T-Mobile). Jeho Redbox, jak se tehdejší „balíček“ jmenoval, obsahoval počítač a vytáčené (dial-up) připojení k Internetu na bázi tarifu Internet99.

Zákazník si tehdy mohl koupit celý Redbox buď za jednorázových 27 000 Kč, nebo na splátky cca 1000 Kč na 30 či 24 měsíců, s různou akontací (podrobnosti v tehdejším článku).

Pro dokreslení toho, kam se vývoj v mezidobí posunul, si ukažme i konfiguraci počítače uvnitř (prvního) tehdejšího Redboxu:

  • CPU Intel Celeron 366 MHz,
  • RAM 32 MB (SDRAM),
  • HD 4,3 GB UltraDMA,
  • FDD 3 1/2",
  • VGA 4MB AGP (integrovaná v MB),
  • CD ROM 40 rychlostní,
  • interní faxmodem 56 kbps (homologovaný),
  • zvuková karta 16 bitů, stereo (integrovaná v MB),
  • minitower case,
  • monitor 15" (Yakumo),
  • česká klávesnice,
  • repro aktivní 2×120W, myš

Contactel ve své době také dokázal podpořit své Redboxy velkou reklamní kampaní. Pamětníci si možná ještě vzpomenou, jak se mu podařilo vzbudit určité napětí a očekávání ohledně toho, o co vlastně půjde. Nejprve totiž mohutně inzeroval tajemné slogany, jako „lidé  budou chytřejší“ či „cestování bude příjemnější“, případně „ skončí blbá nálada“ apod. S dodatkem, že „přichází nová éra, sledujte RED BOX“.

Později, po otevření prvního Redboxu (s výše popsanou konfigurací) jich Contactel uvedl na trh ještě několik, s počítači odlišných konfigurací (podrobněji).

V roce 2003 přišel se stejnou myšlenkou (počítačů na splátky) tehdejší Český Telecom. Nabízel také více druhů počítačů, včetně notebooku, a splátky inkasoval sám. Standardní splátkový kalendář počítal s akontací ve výši 10 procent (tj. zákazník musí hned na začátku složit 10 procent ceny), a pak 36 měsíčních splátek. Roční procentuelní sazba nákladů na úvěr (RPSN) činila 20,59 procenta. Kromě počítačů bylo v balíčku i vytáčené připojení k Internetu. Slibovány byly také balíčky s ADSL, ale u těch mi není známo, že by se bývaly objevily na trhu.

BRAND24

Balíček, tvořený počítačem a ADSL připojením, uvedla na trh až Telefónica, v roce 2007 (podrobněji). Jenže její balíček byl značně „rozvolněný“. Vlastně ani tak moc nešlo o balíček: zájemce si pořídil ADSL přípojku od Telefónky, a vedle toho si sám musel vyběhat úvěrovou smlouvu u Home Creditu, na kterou si pak od HP pořídil nový počítač. O nějakém zprovoznění či dokonce průběžné podpoře zákazníka tehdy moc řeči nebylo.

No a nyní, v roce 2010,  přichází T-Mobile znovu s ideou balíčku. Tentokráte opět skutečného, od jednoho dodavatele, i s instalací a podporou, a navíc na principu dotace a nikoli splátek. Jak tento počin hodnotíte?

Jak hodnotíte popisovanou nabídku (z pohledu její cílové skupiny, tj. lidí dosud bez počítače a Internetu v domácnosti)?

  • Velmi lákavá.
    10 %
  • Vcelku zajímavá.
    62 %
  • Nic moc.
    18 %
  • Hrůza.
    8 %
  • Nevím / mám ještě jinou odpověď.
    2 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).