
Ilustrace: Nenad Vitas
Asi se všichni shodneme na tom, že časy, kdy ve světě podnikového IT docházelo k velmi rychlé rotaci trendů a v důsledku toho i k neustálému odsávání finančních zdrojů, jsou definitivně pryč. I když posledním hřebíčkem do rakve byla asi krize, ICT si na svůj osud zakládalo, po pravdě řečeno, již dávno. Příliš vysoké rozpočty, příliš krátký životní cyklus technologií, příliš malá reálná přidaná hodnota nových systémů. To všechno se maskovalo za kouzelné zkratky jako ERP, SOA, a samozřejmě ďábelsky složitě definované a prakticky nespočítatelné TCO a ROI.
Naštěstí tyto časy jsou již pryč. Technologie musí vydržet ne dva roky, ale celou svou životnost, náklady do nich vložené se musí skutečně vrátit. Koloběh trendů se prudce zbrzdil, spousta firem prodávajících „nic“ jménem intelektuální vlastnictví skončila. Spousta dalších přešla na výkopové práce, kde jsou užitečné. Svět se na první pohled vrátil k normálu. Alespoň jsem si to myslel.
Osud mne zavál na webové stránky předního dodavatele informačních technologií pro organizace; kvalitní a poměrně drahé firmy. Nezlobte se, nechci jmenovat. Snad jen prozradím, že je původem z Číny. Na podobném místě je člověk na plané PR plkání už připraven, ale tady se stalo něco, na co připraven být nemůže – zvlášť v IT.
Tady se totiž zastavil čas. Drahý desktop šetří peníze, přináší zvýšenou produktivitu, a ještě lépe, něco jako výhodná řešení. Zaujalo mne to tak, že jsem se jal prozkoumat prezentace několika dalších dodavatelů. Ti, jak se zdá, přešli se svou propagací mnohem více směrem ke konzumu. Snaží se ukázat, jak jsou styloví, jak jejich technologie pomáhají najít kamarády, jak díky nim budete více prodávat… zkrátka, „je to z normálního světa“.
Vedle toho dnes působí heslo ve smyslu „následujte trendy“ jako vzpomínka na zašlou dobu. Dobu, kdy věci vypadaly docela jinak než dnes. Musím říct, že jsem našel ještě několik podobných expertů, třeba „naše řešení vám budou sloužit po celou dobu své životnosti“, případně „poznejte s námi výhody trendů“. Korunu všemu pak nasadila „podpora produktivity přidané hodnoty“ u dodavatele spotřebního materiálu a samozřejmě „buďte připraveni na zítřejší požadavky“ jistého malého dodavatele PC.
Z dnešního pohledu to vypadá úsměvně. Ale ještě nedávno byly právě takového žvásty hnacím motorem multimiliardového průmyslu. Zkuste se na ta hesla znovu podívat, nebyla absurdní už tenkrát? Říkám si, že ano, ale dnes jsou to jen hlasy ze záhrobí.
Jak bude vypadat Nová Lupa.cz?

Přečtěte si o chystaných změnách, začínáme novinkami na vršku titulní stránky…