Hlavní navigace

Našeptávač ovlivňuje výsledky vyhledávání

Jiří Macich ml.

Říjnová analýza serveru Navrcholu.cz zkoumala roli funkce Našeptávač při vyhledávání prostřednictvím portálu Seznam. Z výsledků měření vyplynulo, že Našeptávač byl použit při téměř 40 procentech návštěv webů měřených službou Navrcholu.cz, které vzešly z vyhledávání Seznamu. Role Našeptávače je tudíž nezanedbatelná.

Říjnová analýza serveru Navrcholu.cz zkoumala roli funkce Našeptávač při vyhledávání prostřednictvím portálu Seznam. Z výsledků měření vyplynulo, že Našeptávač byl použit při téměř 40 procentech návštěv webů měřených službou Navrcholu.cz, které vzešly z vyhledávání Seznamu. Role Našeptávače je tudíž nezanedbatelná.

Z následné analýzy porovnávající počet slov v hledaných frázích jednoznačně vyplynulo, že vlivem Našeptávače uživatelé častěji zadávají víceslovné fráze.

KL17_hlasovani

Jednoznačné výsledky také přinesly statistiky pořadí hledaných frází. S velkým náskokem je upřednostňována první „našeptaná“ fráze (43 procent případů). Role dalších frází v pořadí prudce klesá a uživatelé jim už nevěnují takovou pozornost.

Role našeptávače je poněkud diskutabilní. Uživateli pomáhá ve formulaci jeho dotazu, avšak v důsledku toho dochází ke zmenšování tzv. long tail, tedy množství dotazů, které jsou velmi konkrétní, málo hledané a prakticky unikátní, ale zároveň v hledání tvoří velmi významný podíl. To pak může vadit inzerentům, kteří využívají reklamu v rámci systému Sklik – tedy možnost inzerovat levně u málo hledaných dotazů. Inzerenti pak opět musí svádět tvrdý boj o omezený počet pozic a Seznam tak možná zbytečně přichází o nemalé částky, které může generovat inzerce na velký počet málo hledaných slov, říká Petra Větrovská, vedoucí konzultačního centra Dobrý web. (Tisková zpráva)

Našli jste v článku chybu?