Hlavní navigace

Nejvlivnější lidé na Twitteru, obrovský hack Marriottu a jak používat Snapchat pro byznys

Daniel Dočekal

Nákupy přes mobil rostou, modní vkus a politické preference, LinkedIn a nakradené e-maily, Starbucks a porno. Co ještě přinesl právě končící #tyden?

Doba čtení: 10 minut

Originály od YouTube budou od příštího roku zdarma. „Platit“ budete sledováním inzerce. Řeč je o YouTube Originals, kde už teď je možné najít některé zajímavé věci, ale většina je na YouTube Premium, kde je nutné platit předplatné. Tedy samozřejmě nesmíte být v Česku.

Sheryl Sandberg přímo zadala komunikačnímu týmu zkoumání George Sorose. Hlavně důvodů, proč Soros na Světovém ekonomickém fóru označil Facebook za hrozbu pro společnost a volal po regulaci. V aktuální PR aféře přitom Sandberg popírala, že by něco takového proběhlo. Z e-mailu plyne, že Sandberg absolutně netušila, proč vlastně Soros Facebook kritizoval. Důvod byl přitom zjevný a bylo možné se ho v té době dočíst v médiích. Viz Sheryl Sandberg Is Said to Have Asked Facebook Staff to Research George Soros.

Malvertisingová kampaň přes inzertní platformu unesla na 300 milionů webových sezení, píší v US iOS users targeted by massive malvertising campaign. Zajímavostí je cílení na iOS. Méně zajímavé je už přesměrování na dospělácké weby a podvodné dárkové karty.

TELEgraficky

Microsoft koupil FSLogix ■ Origin ■ Project Fi je nově Google Fi ■ Zastavit Teslu na autopilotu? Není to tak snadné ■ Bustle kupuje Mic Network ■ Abzu

WEBDESIGN, INTERNET

Co lidé nejvíce vyhledávají na YouTube (USA a svět), najdete v Top YouTube Searches (as of 2018).

Mobilní zařízení se v USA stávají nejdůležitějším nákupním nástrojem (45 % oproti 29 % vloni). Zajímavé na tom zjištění je i to, že Mobile Devices Becoming the Most Important Shopping Tools for More US Consumers zároveň uvádí, že mobilní platby stále neodstartovaly, a to globálně. Pouze 19 % dospělých použilo v posledních 6 měsících mobilní zařízení pro placení v obchodech.

Microsoft Office bude mít (nejenom) nové ikonky. Jak už to tak chodí, tak k tomu má Microsoft spoustu chytrých vysvětlení:

SOFTWARE

Microsoftu se nepovedly aktualizace pro Office a Outlook. Dvě nepovedené aktualizace Office je možné vrátit zpět, nepovedenou opravu bezpečnostní chyby v Outlooku sice také, ale váš Outlook bude zneužitelný. Viz Now it’s Office’s turn to have a load of patches pulled a bližší informace pro KB2863821 pro KB4461522. K třetí popisované chybě viz KB4461529 a náprava ve 4461585. Po nepovedené aktualizaci Windows 10, kterou Microsoft musel opakovaně stáhnout, je to další nepříjemnost podobného rázu.

Bethesda musela ve Fallout 76 rozdat permanentní bany za homofobní útoky. Skupina hráčů tam pronásledovala jiné hráče s tím, že jdou po homosexuálech. Nahrávka se nakonec objevila na Twitteru a Bethesdu přinutila reagovat. Po prvotním třídenním banu nakonec po dalším zkoumání obtěžující hráči dostali permanentní zákaz.

HARDWARE

V USA se prodalo 8,2 milionu Nintendo Switch a Putting Nintendo Switch’s 8.2 million US Switch sales in context ukazuje i čísla týkající se dalších konzolí.

MARKETING A KOMUNIKACE

Techmeme nově nabízí žebříčky influencerů v rámci určitých témat. Část je dostupná zdarma, podrobnější data jsou placená. Viz Techmeme now publishing paid and free „Leaderboards“ showing the most influential reporters around a specific news topic a techmeme.com/lb. Nutno dodat, že i zdarma dostupná data jsou poměrně podrobná a mohou být velmi užitečná, pokud chcete sledovat lidi i média věnující se určitému tématu. 

Payless otevřel falešný luxusní obchod s botami a nachytal desítky influencerů. Boty za 20 USD považovali za designérské výtvory, rozplývali se nad nimi a ochotně za ně platili stovky dolarů. Sociální experiment měl ukázat, že Payless prodává kvalitní zboží i přes nízké ceny. Potvrdil také závěry studie z roku 2008, která zjistila, že cena ovlivňuje vnímání kvality. Viz Payless fools influencers with a fake store a Payless Opened a Fake Luxury Store, ‘Palessi,’ to See How Much People Would Pay for $20 Shoes.

Facebook se pokouší oživit Facebook Watch, přidal Buffy, Angel a Firefly. Což nám v Česku asi moc nepomůže, protože v Česku je Watch jenom záplavou těch nejhloupějších videí, která můžete najít na internetu. Viz Facebook is now streaming every episode of Buffy the Vampire Slayer, Angel, and Firefly.

Intel zrušil interní kreativní agenturu Agency Inside. Nejde přitom o maličkost: z devadesáti lidí prozatím zbude třicet. Vše je součástí změny strategie, ve které Intel bude méně cílit na spotřebitele a soustředí se na B2B. Ještě zajímavější je, že Agency Inside vznikla v roce 2014 a Intel se chtěl transformovat z B2B výrobce čipů na inovativní značku, kterou znají spotřebitelé. Viz INTEL GUTS ITS HIGH-PROFILE INTERNAL AGENCY.

Cambridge Analytica použila módní preference k cílení na pravicové voliče. Tvrdí to Christopher Wylie a můžete to přidat k záplavě teorií a dohadů okolo toho, jestli Cambridge Analytica vůbec dokázala nějak cílit. Viz Cambridge Analytica Used Fashion Tastes to Identify Right-Wing Voters.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

LinkedIn využil e-maily lidí, kteří nejsou jeho členy, k nákupu cílené reklamy na Facebooku. Nejde o maličkost, těch e-mailů bylo 18 milionů a jde o jasné porušení pravidel GDPR. Microsoft také ve snaze vyhnout se GDPR přesunul zpracování dat v LinkedInu z Irska do USA. Co je zdrojem oněch osmnácti milionů e-mailů, se neví, ale LinkedIn už v minulosti opakovaně zneužíval e-maily získané z kontaktů v telefonu, a ještě hůře, e-mailů a vůbec informací získaných od lidí, kteří LinkedInu dali přístup do svého e-mailu. Viz LinkedIn violated data protection by using 18M email addresses of non-members to buy targeted ads on Facebook a je vhodné připomenout i to, že Facebook pod tlakem GDPR zavedl hash e-mailů. Je to tak trochu parodie, protože srovnává hash e-mailu od třetí strany s hashem reálného e-mailu, který má Facebook uložený v systému. K hashování prý dochází na klientské straně a jde o SHA256.

VPN rozšíření v prohlížečích nejsou určená k ochraně soukromí. Zejména proto, že nejde o VPN, ale pouze proxy. Nejenom že přes ně tečou jenom data z prohlížeče, ale jak ukazuje VPN Extensions are not for privacy, řada z nich prozrazuje věci, které prozrazovat nemá.

Podvodníci opravují data bank na Mapách Google a pak okrádají ty, kteří volají na falešná čísla. Pravda, děje se to v Indii, ale je dost pravděpodobné, že by to zabralo i v jiných končinách. Viz Scammers are changing the contact details for banks on Google Maps to defraud people.

Ve Starbucks se od roku 2019 na porno už dívat nebudete. V reakci na obvinění aktivisty z Enough is Enough a vznik petice bude přístup k pornu na tamní Wi-Fi znemožněn technicky. Doposud to bylo zakázáno pouze v pravidlech pro zákazníky. Dost podstatným důvodem, proč to řešit je, že Wi-Fi připojení ve Starbucks slouží i ke sledování dětské pornografie a je využíváno i usvědčenými sexuálními násilníky. Viz Starbucks Says It Will Ban People From Viewing Porn in Its Stores by 2019.

YouPorn ve svých kancelářích zakázal produkty od Starbucks. Samozřejmě v reakci na to, že Starbucks od roku 2019 bude blokovat porno na Wi-Fi ve svých kavárnách. Viz YouPorn bans Starbucks products from its offices after the cafe chain bans porn.

Dell varuje, že mu možná hackeři ukradli data o zákaznících. Útok prý firma odvrátila, ale znáte to. Hackeři šli po jménech, e-mailech, hashovaných heslech. Viz Dell Announces Potential Cybersecurity Incident.

Marriottu unikla data o až 500 milionech lidí – jména, e-maily, čísla pasů, údaje o cestách a možná i čísla platebních karet. Viz Marriott discloses massive data breach affecting up to 500 million people a Marriott Says Starwood Hacked; Could Be Biggest Since Yahoo. V tom druhém správně upozorňují na rozměr úniku. Hackeři k datům v systémech Starwood měli přístup od roku 2014. Oznámení společnosti viz Marriott Announces Starwood Guest Reservation Database Security Incident.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Facebook Watch, konkurence YouTube, mladé netáhne. Novým cílem budou starší diváci (30+). Ve Facebook's YouTube competitor is pivoting to older audiences as teens tune out and publishers balk zmiňují, že se to nepovedlo, protože uživatelé nejsou na Facebooku zvyklí na delší videa, ale to důvod nebude. Na YouTube se běžně uživatelé dívají na dlouhá videa. Facebook o mladé uživatele přichází, odešli na Instagram, Facebook už si nezakládají a ti, kteří ho měli, z něj používají už jenom Messenger. Co se Watch týče, tak má zásadní problém i v tom, že je dostupný jenom v omezené podobě, v příliš málo zemích. A tam, kde není dostupný skutečný obsah, dává Facebook do Watch typicky špatná videa, kterými také zaplavuje newsfeed.

Nejvlivnější muži a ženy na Twitteru roku 2018 od Brandwatch není nijak dlouhý žebříček. Zajímavé na něm je, že obsahuje jména, o kterých jste možná nikdy neslyšeli. Ale také jména chronicky známá (a umělecká). Také tím, že průměrný věk u mužů je 44,7 a žen 36,4 a ženy jsou vlivnější než muži (tedy alespoň podle přiděleného skóre). Pokud se chcete přímo podívat, tak vizte seznam Most Influential Men TW18 a Most Influent Women TW18.

Facebook před lety zvažoval, že přístup k datům uživatelům bude poskytovat za peníze. Konkrétně za 250 tisíc dolarů ročně. Šlo o rok 2015, kdy Facebook vývojářům znemožnil přístup k přátelům uživatele – tedy onu funkčnost, kterou masivně zneužívaly řady firem, včetně Cambridge Analytica. Viz Facebook Weighed Selling Users' Data.

MOBILNÍ APLIKACE

Facebook Watch Party bylo otevřeno pro všechny účty i stránky (již dříve bylo uvolněno pro skupiny). Pokud netušíte, o co jde, tak o mechanismus, kdy se více lidí může společně dívat na video na Facebooku. Viz Expanding Watch Party to Pages and People a Create a Watch Party From Your Page.

V New York City chtějí mít zákon zakazující poslat přes AirDrop nevyžádanou fotku přirození. Žijeme v divné době, kde pro takto podivnou činnost máme nejenom název (cyberflashing), ale je nutné to omezovat zákonem. A také je s otazníkem to, proč si uživatelé na iPhonu (iPadu) nechají možnost přijmout přes AirDrop věci od zcela cizích lidí. Viz New NYC Bill Would Criminalize AirDropping Unwanted Dick Pics.

Google Hangouts skončí v roce 2020, uvádějí v 2019 is your last year to use Google Hangouts if you haven’t moved on already. Google to mezitím stihl popřít, ale další zdroj pro změnu potvrdit. Zmiňuje tam, že uživatele Google Hangouts se Google chystá převést na Hangouts Chat a Hangouts Meet, což je už dnes vlastně jediný pozůstatek klasických „spotřebitelských“ Hangouts. Tedy pokud ještě nepočítáte řadu dalších podivných pokusů o další a další chatovací aplikace. Co k tomu jenom dodat?

SwiftKey pro Android bude mít zabudované vyhledávání. Těžko říct proč, od klávesnice se hlavně očekává, že bude perfektní klávesnicí. Viz SwiftKey for Android is getting search built into the keyboard.

STARTUPY A EKONOMIKA

Venmo je ve ztrátě, vyšší než čekávané, způsobené podvodnými aktivitami, kvůli kterým musela společnost omezit poskytované služby. Ztráta za Q1 2018 je zhruba 40 milionů dolarů. Podvodné transakce vzrostly z 0,25 % na 0,40 % (v březnu, z objemu všech transakcí). Velmi poučné je to s ohledem na to, že technologie usnadňující spotřebitelům platby a transakce se ihned stávají cílem podvodníků, kteří je chtějí zneužít. Opatření (konec platbám na webu, konec okamžitým přenosům na bankovní účty) samozřejmě dopadla i na nijak nepodvádějící zákazníky. S otazníky je i to, zda Venmo ustojí neúčtování poplatků za transakce a zda se podaří najít dostatek příjmů. Venmo je od roku 2013 součástí PayPalu. Viz Venmo Caught Off Guard by Fraudsters.

IKEA klesl zisk, investuje totiž do online a do obchodů v centrech měst. Zajímavé na IKEA Group profit falls as invests in online and city-center stores je, jakým způsobem se proměňuje nakupování. Odlehlá nákupní centra s obrovskými domy IKEA už prostě netáhnou.

Mileniálové neutrácejí, protože mají méně peněz než předchozí generace. Píší to ve Why Aren't Millennials Spending? They're Poorer Than Previous Generations, Fed Says a týká se to USA. Studie totiž zjistila, že mileniálové mají menší výdělky, méně aktiv a jsou méně bohatí. No, tak aspoň víte, na čem případně jste.

43 blockchainových startupů, ale ani jeden nemá produkt, jen ambiciózní tisková prohlášení a dokumenty. Viz Out of 43 Blockchain Startups, Zero Have Delivered Products a Blockchain for International Development: Using a Learning Agenda to Address Knowledge Gaps. Na konci zmiňují jednu z podstatných otázek, tedy zda blockchain přidává něco navíc oproti již existujícím technologiím. A ještě jedno zábavné čtení je tam zmíněno: The World Food Programme’s much-publicised “blockchain” has one participant — i.e., it’s a database.

E-KNIHY

E Ink má nový displej. JustWrite má vše, co e-ink dříve, navíc na něj lze pohodlně psát. Viz E Ink’s new digital paper lets you draw with almost no lag.

INFOGRAFIKY

How to Use Snapchat for Business in 2019 [Infographic] je jedna z nejlepších infografik týkajících se Snapchatu za ty roky, co tahle sociální síť existuje. Je tam vidět i pokles zájmu o Snapchat, ale je nutné dodat, že je stále mezi dětmi a mládeži populární. A platí to i pro Česko, takže nepodceňovat.

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.

Našli jste v článku chybu?