Brazilský fotbalový svátek přiblížil Facebook o trochu blíž Twitteru a proměnil se na prostor pro diskuse v reálném čase. „Věděli jsme, že fotbalový šampionát bude velká akce, ale tak velké zapojení našich uživatelů jsme nečekali,“ tvrdí pro Reuters Nick Grudin z Facebooku a dodává, že fotbalisté v Brazílii zařídili zatím největší diskuse na sociální síti v historii.
Do vzrušených debat během finále se zapojilo rekordních 88 milionů uživatelů a do databáze služby se zapsalo 280 milionů lajků, komentářů a postů. Tím fotbal překonal i americkou sportovní událost číslo jedna – SuperBowl, který dosud držel prvenství s 245 miliony interakcí. Čtvrtinu aktivity na Facebooku navíc zařídilo 55 milionů brazilských uživatelů i přesto, že sociální síť v zemi porazila Orkut od Googlu teprve před dvěma lety.
Rekordy hlásí ale i Twitter. A zase za tím stáli noví mistři světa. Byla to totiž právě německá jízda, která budila největší emoce na sociálních sítích. Během popravy brazilské reprezentace létalo Twitterem 580 tisíc tweetů za minutu a během finálového utkání se diskuse ještě zintenzivnila na necelých 619 tisíc tweetů.
„Oproti jiným sportovním akcím jednoznačně posílila aktivita lidí na Twitteru, na což okamžitě reagovaly i značky a fotbalu se věnovaly hlavně tam. Je vidět, že lidé jsou čím dál víc zvyklí při sledování televize konzumovat obsah i na svých mobilních zařízeních, přičemž Twitter je díky své stručnosti k takovému multitaskingu přímo ideální platformou,“ tvrdí Tomáš Hrábek z agentury Socialsharks.
Facebook a Twitter se tak staly třináctým stadionem světového mistrovství. „Sociální média se stala jedním z hlavních zdrojů informací ze hřiště i ze zákulisí. Nesčetné selfies Lukase Podolskiho na Instagramu, smutné video Neymara na YouTube, v němž oznamuje své zranění nebo osobní omluvné dopisy fanouškům od americké kouče Jurgena Klinsmanna, byly z mého pohledu nejzajímavější prvky obsahu během šampionátu,“ komentuje Lukáš Kořínek ze sociální agentury Bubble.
Nejdiskutovanějšími hráči byli staří známí – Neymar, Messi, Ronaldo nebo uruguayský Luis Suárez, který svým zákrokem pronikl i do světa internetových memů a navázal tak na tradici, kterou odstartoval Zinedine Zidane.
Živo bylo i na profilech jednotlivých fotbalistů. Neymar, i přesto, že skončil ve čtvrtfinále, získal na Facebooku necelých patnáct milionů nových fanoušků. Skokanem mistrovství se ale stal dvacetiletý nizozemský mladík Memphis Depay, jehož ve srovnání s velkými hvězdami nicotný fanklub se zvětšil o 678 procent.
Německé firmy bodovaly i na sociálních sítích
Velké sportovní akce jsou ale kromě krásných gólů, sporných penalt, neodpískaných offsajdů a nafilmovaných pádů i velkým soubojem firem, respektive jejich reklamních agentur. I v této soutěži ale zvítězil tým Angely Merkelové.
Kampaň s hashtagem #allin německého Adidasu se stala nejúspěšnější sociální akcí šampionátu. Skóre? Jeden a půl milionu konverzací proměnil tři pruhy na nejdiskutovanější značku, 38 milionů zhlédnutí videí na YouTube znamenalo titul mezi sportovními značkami a hashtag #allin s 917 tisíci zmínkami se stal jedničkou na Twitteru. “Mistrovství bylo obrovským úspěchem, který nám pomůže k tomu, aby naše prodeje letos překonaly dvě miliardy eur,” tvrdí Markus Baumann, viceprezident Adidas Football.
Tím ale německá stopa na mistrovství nekončí. Pár paprsků mediálního výsluní dopadlo i na SAP, jehož systém Match Insights používají němečtí fotbalisté pro videoanalýzu tréninků.
S kampaní přišel i největší konkurent Adidasu, americká společnost Nike, ale její koncept LastGame vzbudil hned z počátku šampionátu spíš kontroverze kvůli antisemitismu.
Stejně jako během SuperBowlu byly reklamní pauzy nabité tím nejlepším, co agentury letos vymyslely. Tradičně největší bitvy mezi sebou vedly pivovary. Ty si podle Toma Lynche z konzultantské agentury CGA strategy od fotbalového mistrovství slibovaly hlavně zvýšení zájmu o chmelový nápoj především mezi ženami a mladými pijáky. Americký Budweiser takhle hecoval hráče i fanoušky před klíčovou bitvou s Belgií. Marně.
Do reklamní přestřelky na YouTube se zapojil i Apple, respektive jeho nová akvizice – sluchátka Beats. Výsledek – 23 milionů zhlédnutí pětiminutového opusu a zařazení do desítky historicky nejlepších reklam na mistrovství světa.
Stranou nezůstala ani Coca Cola, která hned při zahajovacím ceremoniálu sbírala selfies, které poskládala do monstrózní koláže s názvem Happiness Flag. McDonalds během mistrovství rozjel vlastní kampaň s hashtagem #FryFutbol, která se úspěšně virálně šířila. A to i díky tomu, že se stala zároveň historicky první kampaní, která byla globálně promována na Twitteru v sedmapadesáti zemích.
„Twitter je dnes už běžným společníkem pro sledování živých přenosů. Pomocí #FryFutbol se mohou fanoušci propojovat během zápasů, ale i celého šampionátu,“ tvrdí šéf fast-foodového digitálu Atif Ratiq s tím, že k tomu rozjeli i vlastní mobilní aplikaci McDonald's GOL a videokanál na YouTube.
I v případě fotbalového mistrovství platilo, že v komunikaci na sociálních sítích nesměly používat oficiální název šampionátu používat značky, které ho nesponzorovaly. I to šlo ale v případě kreativních správců obejít. Jako třeba v případě Snickers.
Hey @luis16suarez. Next time you're hungry just grab a Snickers. #worldcup #luissuarez #EatASNICKERS pic.twitter.com/3RAO537HjW
— SNICKERS® (@SNICKERS) June 24, 2014
Využít mistrovství zkusil i diskontní řetězec Lidl. Ten ve své aplikaci nechal fanoušky soupeřit v reálném stolním fotbálku, a to i v rámci celého světa. A přesto, že se tuzemská reprezentace do Brazílie nekvalifikovala, v tomto mistrovství Češi vyhráli.