Celý proces migrace na model decentralizované správy domén zahrnuje několik kroků – převod všech existujících domén do centrálního registru a dočasně také k zatím jedinému registrátorovi se speciálním statusem (Last Resort Registrator) a dále stanovení několika dalších registrátorů a navázání spolupráce s nimi (právě probíhá).
Převod na nový systém doprovázela celá řada problémů a nejasností. Prvním z nich byl už termín, kdy měl být systém převáděn. Sdružení CZ.NIC již v srpnu uvedlo, že bude převod probíhat od 13. do 14 září (sobota – neděle). Ve skutečnosti byl emailový robot vypnut kolem 18. hodiny v pátek 12. září. Ředitel CZ.NIC Jiří Dohnal oponuje: „Od 2. června 2000 (zveřejněno v novinkách) praktikuje sdružení CZ.NIC technologickou odstávku systému každý druhý pátek v měsíci od 18:00 do 24:00 hod. Při přechodu na nový systém jsme toho využili. Je pravda, že jsme to dostatečně nepublikovali. Informační materiál č.3 na www.nic.cz obsahoval pouze text, že systém bude mimo provoz 13. a 14. září. Na www.nic.cz bylo na domovské stránce v pátek 12.9. upozornění, že od 18:00 hod. do pondělí 10:00 hod. systém nepracuje.“
Emailový robot na webu llr.cz (a fakticky tedy možnost registrace nových domén) byl spuštěn v pondělí 15. září až v 10 hodin dopoledne. Kromě změny adresy emailového robota, na kterou CZ.NIC s předstihem upozornil, byla také změněna struktura registračního emailu, jež nebyla nikde předem zveřejněna (alespoň jsem ji nikde mezi oficiálními informacemi nenašel). Celkem zásadní změnou je také nemožnost registrovat novou kontaktní osobu, subjekt a doménu zároveň. Změna této vlastnosti registračního systému nebyla také nikde uvedena (je ovšem otázka, zda v předchozím systému byla tato možnost úmyslně dovolena, nebo se jednalo o chybu, kterou nikdo neopravil). Emailový robot navíc odpovídal ve velmi dlouhých intervalech. „Reakční doba aplikace byla 19. září stále přes 50 minut, a z toho důvodů nebylo možné registrovat nové domény automatizovaně, protože vás systém nezvládá registrovat subjekt nebo kontakt,“ doplňuje jednatel společnosti Globe Internet Jakub Ditrich.
Mnoho chyb obsahovala také webová prezentace lrr.cz. Během 15. a 16. září v podstatě ladil provozovatel chyby na ostrém serveru. Několik příkladů pro ilustraci: věcné chyby ve změnových formulářích (formuláře neobsahovaly adresu pro zaslání písemně žádosti, faxové číslo, to už opravili), při žádosti o změnu technických údajů domény (DNS, id-tech) byl ve formuláři vyžadován notářský ověřený podpis administrátora (!), ve změnových formulářích chyběla anglická verze a heslo pro ověření žádosti o změnu na stránkách registrátora. Chvílemi bylo nefunkční i prohledávání (existujících) domén (viz screenshot pořízený 16. září 2003 ve 20:48).
Jiří Dohnal chyby v systému poněkud bagatelizuje: „Každá změna přináší pro uživatele jisté překvapení, neboť některé funkce v novém systému nalezne jinde či mají jiný efekt. (…) Ale konkrétně: po spuštění nových webů www.lrr.cz a www.nic.cz vykazovaly formální závady ve statické části. Tyto chyby byly postupně odstraněny. Jejich počet nepřesáhl 15. Byly především způsobeny poměrně komplikovaným vztahem k původním datovým zdrojům a ve vzájemné provázanosti. Chyby v dynamických službách, které se projevily v některý datových závislostech, byly také postupně odstraněny a jejich počet nepřesáhl 10.“
Ani rozesílání výzev k platbě (billing) nezvládl CZ.NIC bez problému. V emailové konferenci sdružení SREDO uvedl jeden uživatel, že mu přišlo k jedné doméně osm výzev k platbě, každá s jiným variabilní symbolem! Jiří Dohnal tento problém potvrzuje:„Při implementaci došlo k chybě a skutečně u čtyř doménových jmen bylo rozesláno na jednu žádost více výzev s různými variabilními symboly. Chyba byla rozpoznána a opravena. A navíc u těchto žádostí bylo zajištěno, že systém přijme úhradu pod kterýmkoliv z vícenásobně vygenerovaných variabilních symbolů. Důkazem je to, že ke dni 23. září jsou již dvě z ‚postižených domén' řádně zaregistrovány.“
Našly by se jistě i další chyby a problémy, nicméně cílem tohoto článku není dělat zpětný bug report pro CZ NIC. Cílem je poukázat na neschopnost CZ.NIC, respektive dodavatele systému (Pragonet), který ač nabídl správu národní domény za nejvyšší cenu, nedokázal migraci bez zcela zásadních komplikací zrealizovat. I přesto, že byl systém před migrací údajně několik týdnů testován, komplikace se vyskytly v podstatě ve všech. O spokojenosti v řadách zákazníků CZ.NIC nelze hovořit. „Praktické zkušenosti se systémem LRR jsou mírně řečeno rozpačité. Po spuštění nefungovalo prakticky nic, od registrace po změny v doménách. Další velký problém vidím v absenci jakékoliv dokumentace s popisem komunikačního kanálu – došlé emaily od robota často měnili strukturu i obsah, pokud vůbec dorazily. Týden po spuštění je situace lepší. Je mi jasné, že každá změna ‚skřípe', v tomto konkrétním případe se ale domnívám, že byl celý systém spuštěn předčasně bez většího testování,“ dodává Robert Prokeš, jednatel webhostingové společnosti Ignum.
Bude CZ.NIC penalizovat Pragonet za problémy způsobené při migraci doménového systému?