Hlavní navigace

NetMonitor bude od ledna rozlišovat návštěvnost v mobilech a tabletech

David Slížek

NetMonitor dnes ve svých výstupech filtruje návštěvnost mobilních stránek. Od ledna 2015 přijde další změna – čísla na základě zařízení, ze kterých uživatelé přišli.

Zatímco z mobilů a tabletů na internet chodí stále více uživatelů, zjistit, kolik jich na českém trhu vlastně je, je pořád docela problém. NetMonitor vykazuje jen návštěvnost mobilních stránek – uživatelé tabletů či smartphonů ale často chodí i na „klasické“ verze webů. A část zařízení NetMonitor vůbec není schopný pojmout.

Začátkem roku se to aspoň částečně změní. Od února 2015 (tedy od čísel za leden) bude NetMonitor uvádět návštěvnost podle jednotlivých zařízení – zvlášť mobilů a zvlášť tabletů (hranici určuje velikost displeje – nad 6 palců jde o tablet). Podrobnosti na konferenci Mobile Internet Forum 2014 prezentovali zástupci firmy Gemius, která měření realizuje.

Nejen cookies

Javascriptový měřící script NetMonitoru bude zařízení rozpoznávat na základě tzv. BrowserID (neplést s bývalým autentizačním systémem Mozilly). Jde o identifikaci konkrétního browseru na základě cookies třetích stran a dat uložených do local storage (nebo HTML 5 storage, chcete-li) prohlížeče. 

Tato metoda, kterou si Gemius vyvinul, by měla být z pohledu měření spolehlivější – na rozdíl od cookies totiž uživatelé data v local storage téměř nemažou – protože samozřejmě většinou ani netuší, že nějaká local storage existuje.

Snižování závislosti měření na cookies je přitom nutné – jednak kvůli hrozící regulaci cookies třetích stran ze strany Evropské unie a pak také kvůli tomu, že nezanedbatelné procento browserů má používání cookies omezeno nebo zakázáno (například Safari od Applu). 

Podle údajů Gemiusu probíhá ve střední a východní Evropě bez cookies asi 9 % internetového trafficu, jsou ale země, kde je tento poměr mnohem vyšší (například v Dánsku jde prý o 27 % provozu).

Napříč zařízeními

Jak změna metodiky ovlivní výsledky webů? Testovací data by měla být k dispozici až v průběhu podzimu, podle prvních testů z loňského podzimu ale v novém měření mobilní návštěvnost stoupá, protože metoda postihuje i zařízení, která dnes NetMonitor nezahrnuje. Návštěvnost z PC by změna ovlivnit neměla.

Některé problémy ale zůstanou: NetMonitor stále nebude schopný sledovat cestu jednoho uživatele přes různá zařízení. Pokud tedy jeden člověk používá PC, tablet a smartphone, bude v číslech figurovat třikrát, pokaždé jako jiný uživatel (nebo i vícekrát, pokud používá více browserů). 

MIF17

A utajená zatím zůstane i sociodemografie mobilních uživatelů. Tedy aspoň do doby, než začne fungovat zvažovaný mobilní výzkumný panel, který by tato data měl přinést. 

A samozřejmě zůstává klasické omezení NetMonitoru – velké firmy jako Google nebo Facebook v něm stále zahrnuty nejsou.

Našli jste v článku chybu?