Hlavní navigace

Nokia Game letos jen na mobilech a Internetu

19. 11. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Již popáté použije společnost Nokia zabývající se výrobou a prodejem mobilních telefonů ke své propagaci netradiční hru, která počínaje dneškem probíhá v 35 zemích světa. Nejdůležitějším místem hry je její oficiální internetová stránka, avšak těm, kteří budou tápat, může být nápomocna řada fanouškovských webů, české nevyjímaje.

Podstatou Nokia Game, jejíž hlavní kolo začíná právě dnes, je – jako u každé jiné hry – plnění série úkolů v rámci smyšleného příběhu (například letos je cílem hry „pomoci osmnáctileté mobilní reportérce Flo porazit zločinný klan AnyOne“). Děje se tak prostřednictvím webové stránky, na které se hráč musí nejprve zaregistrovat a kde jsou následně jím dosažené výsledky hodnoceny a porovnávány s výkony dalších zúčastněných.

První ročník Nokia Game, virtuální hry připravované finskou telekomunikační společností, proběhl v roce 1999 v zemích Beneluxu. O rok později si multimediální dobrodružství mohli vyzkoušet i majitelé mobilních telefonů v České republice, kteří mají letos šanci zúčastnit se neobvyklé desetidenní akce již počtvrté.

Blíže manažerům

Zatímco letos se budou informace o dalším postupu dostávat k hráčům pouze prostřednictvím emailu, textových zpráv a hovorů s interaktivní hlasovou odezvou, v předchozích ročnících byla součástí hry i povinnost sledovat v určených časech televizní či rozhlasové vysílání nebo zajistit si konkrétní vydání novin. Ve všech těchto médiích se totiž v různých formách objevovaly vzkazy a indicie k dalšímu postupu v Nokia Game.

Využití jiných médií než Internetu hru činilo pestřejší, v některých ohledech však i složitější. „Ne všichni hráči byli schopni sbírání indicií časově zvládnout,“ říká marketingový manažer Nokia Czech Republic Petr Hošek a vysvětluje: „Z důvodu pracovní vytíženosti nemohli někteří zúčastnění sledovat všechna média ve stanovený čas, klíčové informace jim tak mohly uniknout.“

Svá slova dokládá Hošek osobní zkušeností: „Sám jsem například v jednom z minulých ročníků vypadl jen proto, že jsem kvůli služební cestě letadlem zmeškal lhůtu, v které bylo nutné splnit úkol.“ Podle marketingového manažera české pobočky společnosti Nokia tak má přenesení hry výhradně do prostředí Internetu a mobilní komunikace zatraktivnit a přiblížit akci především manažerské cílové skupině.

Musíme si pomáhat

V předchozích letech byly kromě „oficiálních“ indicií hráčům k dispozici také weby připravované skalními příznivci Nokia Game. Jimi vytvářené stránky nabízely popisy dosavadních úkolů, návrhy možných řešení či hráčské diskuse. K nejznámějším webům takového typu patří především Nokia-Game.cz, jejíž adresa se od oficiální české herní stránky liší pouze pomlčkou.

„Plnění úkolů a luštění hádanek mě zaujalo již v prvním českém ročníku, v roce 2000. Už po dvou dnech hry mi navíc bylo jasné, že bude nutné tvořit si během celého dobrodružství poznámky,“ vzpomíná jeden z tvůrců Nokia-Game.cz Robert Štípek.

„Abych měl vše přehledně utříděné, napadlo mne převést poznámky do HTML podoby. Přišlo mi pak škoda nechat si vše pro sebe, a tak – i když jsem tím snížil šanci na svou výhru – vznikla jedna z prvních takzvaných ‚stínových‘ stránek, které se objevily krátce poté po celé Evropě,“ pokračuje Štípek vystupující na Internetu pod přezdívkou Medvídek.

Informace o stránce se šířily rychle a brzy vznikla početná skupina českých hráčů dělící se mezi sebou o dojmy ze hry a diskutující o možných řešeních jednotlivých úkolů. Fungovala i spolupráce se zahraničními fanoušky – v roce 2001 ročníku dokonce existovala interní emailová skupina, kde si správci jednotlivých webů předávali své poznatky.

Pomoc zdrojem příjmů

S blížícím se druhým ročníkem Nokia Game přišly nezávisle na sobě od dvou největších českých serverů věnovaných mobilním technologiím nabídky na spolupráci. Štípek a jeho kolega užívající přízvisko Dyn zaregistrovali na svá jména doménu nokia-game.cz a dohodli se na spojení sil s provozovatelem Mobilmania.cz, jejíž redakční systém nyní k editaci webu používají.

V roce 2002 se průměrná návštěvnost pohybovala mezi čtyřmi a pěti tisíci přístupy denně. Fanouškovský web Nokia-Game.cz tak dnes představuje nejen záchrannou síť pro méně zdatné hráče, ale také relativně vysoko ceněný reklamní prostor. Jak totiž uvedl šéfredaktor Mobilmanie Marek Lutonský, po dobu trvání letošního ročníku hry jsou „Medvídek“ a „Dyn“ externími redaktory jím vedeného serveru.

Mobilmania tak oběma jmenovaným za pravidelnou aktualizaci webu vyplácí honoráře a web Nokia-Game.cz také propaguje na své úvodní stránce – podle Lutonského někdy až příliš. „Čtenáři, které hra tolik nezajímá, si na přemíru reklamy upozorňující na Nokia Game stěžují. I přes tyto nesnáze se nám však tato spolupráce vyplácí v podobě stoupající návštěvnosti,“ přiznává.

Internetový „průvodce multimediálním dobrodružstvím“, který Štípek spolu s kolegou připravuje, ani ostatní stránky příznivců Nokia Game nejsou samotným tvůrcům hry proti srsti.

„V existenci fanouškovských webů nevidíme problém, ve věku Internetu nelze takovýmto aktivitám zabránit. Proto jsme se například ani nesnažili vykoupit doménu nokia-game.cz. Koneckonců, sdílení zkušeností a vzájemná pomoc mezi hráči je vlastně to, čeho Nokia hodlá dosahovat touto globální akcí i běžnými obchodními metodami, totiž ‚connecting people‘,“ doplňuje Hošek.

A zase ty minority…

O tom, zda se jedná o úplné sblížení všech uživatelů Internetu, někteří pochybují. Webdesignér Petr Staníček na svém webu upozornil na nefunkčnost herních stránek v minoritních prohlížečích. „Nemyslím, že by většina hráčů měla s přístupem na oficiální web problémy,“ říká k tomu Hošek.

BRAND24

Podle Štípka se Nokia původně snažila tvořit hru pro všechny prohlížeče. Brzy ale prý nemohla správnou funkčnost na všech browserech a systémech zaručit, a to především díky využívání všech technických a programátorských vymožeností na maximum.

„Předloni například způsobil technický problém několikadenní nefunkčnost hry v České republice. Za vše mohla drobná rozdílnost v systému Windows 98, kdy se česká verze chovala poněkud jinak než ostatní regionální verze. Programátorům v centru Nokia Game se nakonec podařilo najít řešení, ale přinejmenším od té doby Nokia nechce riskovat a zaručuje funkčnost webu a systému pouze na ‚většinových‘ systémech (operační systém Windows vybavený prohlížečem Internet Explorer),“ konstatuje Štípek a uzavírá: „Dá se to pochopit, i když je to škoda.“

Nokia Game 2003 v číslech a faktech

  • hra začne 19. a skončí 29. listopadu tohoto roku
  • lze ji hrát v deseti jazycích (češtině, angličtině, francouzštině, němčině, italštině, polštině, portugalštině, španělštině, arabštině a turečtině) v 35 zemích světa
  • zapojit se může celkově až 1.400.000 hráčů
  • majitelé konzoly N-Gage a Nokie 3650 mohou na svých přístrojích trénovat soutěžní úkoly prostřednictvím mobilní verze hry
  • kromě poplatků za připojení k Internetu je účast ve hře zdarma
  • padesát nejlepších vyhraje mobilní telefon Nokia N-Gage
  • cílem organizátorů je překročit v Česku počet 20.000 registro­vaných hráčů
  • v České republice se mohou zúčastnit zákazníci všech tří tuzemských mobilních operátorů (Eurotel, Oskar, T-Mobile) a majitelé mobilního telefonu jakékoli značky podporujícího technologii SMS

Příprava Nokia Game 2003

  • český realizační tým čítá zhruba desítku lidí, počet všech tvůrců podílejících se na chodu hry jde do stovek
  • globální koncept a realizaci měla na starost Euro RSCG, nákup médií na tuzemském trhu Media.COM, lokalizaci kampaně Grey Praha
  • prostředky vydané na realizaci české mutace Nokia Game představují zhruba deset procent ročních výdajů společnosti Nokia Czech Republic na reklamu

Zúčastníte se letos hry Nokia Game?

  • Ano, a nebude to poprvé
    41 %
  • Ano, poprvé to zkusím
    11 %
  • Ne, neláká mě to
    33 %
  • Ne, vadí mi užité technologie
    15 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je od prosince 2004 redaktorem Lidových novin, od dubna 2005 v nich píše pravidelnou páteční stránku o médiích.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).