Dvě české celoplošné komerční televize, Nova a Prima, platí za využívání národního bohatství české republiky v podobě kmitočtů pro televizní vysílání méně než tři milionu korun za rok. U Novy to je částka konkrétně 2,96 milionu a u Primy 2,51 milionu ročně. Dalších 9,43 milionu korun inkasuje stát každý rok ze stejného důvodu od České televize. Dohromady tak od celoplošných televizí vybere necelých 15 milionů korun. Uvádí to důvodová zpráva k digitální novele, kterou má server DigiZone.cz k dispozici.
Návrhem zákona se bude v pondělí 16. července zabývat Legislativní rada vlády. Navzdory prohlášení jejího předsedy a ministra Cyrila Svobody (KDU-ČSL) v nedělních Otázkách Václava Moravce na České televizi novela i nadále zvyšuje horní mez pro televizní vysílání na stonásobek – bez ohledu na zvolenou technologii. Určení konkrétní výše zůstává v kompetenci vlády, která poplatky za kmitočty stanovuje prostřednictvím své vyhlášky. Ustanovení neznamená, že se analogové kmitočty automaticky 100× zdraží.
Za 1,7 milionu korun, co stojí kampaň (na Domažlicku, pozn. aut.), odvysíláme podle našich ceníkových cen tři reklamní spoty,
prohlásil generální ředitel televize Nova Petr Dvořák v polovině května na konferenci DIGI media 2007. Když jsou podle Petra Dvořáka za 1,7 milionu na Nově tři spoty, na vykrytí poplatků státu jich televizi stačí šest na celý rok. Jedna televizní reklama trvá běžně 30 sekund, to znamená, že nejsledovanější česká televize má tak rok kmitočtového pronájmu zaplacený za tři minuty odvysílané reklamy, alespoň podle uváděných čísel.
Poplatky za využívání rádiových kmitočtů pro provozovatele vysílání činí přibližně 2,3 procenta celkových nákladů na vysílání programu provozovatelem vysílání,
píše se důvodové zprávě k digitální novele. Televize Nova by tak platila za šíření signálu celkově zhruba 130 milionů korun za jeden rok, přičemž 97,7 procenta z této částky by získal operátor její sítě a zbytek český stát.
Při použití tarifikace reklamy zmíněné Petrem Dvořákem na konferenci DIGI media 2007 potřebuje Nova na výdělek takové částky 115 minut reklamy. Té ze zákona může vysílat 15 procent každou hodinu svého vysílacího času. Na daný časový objem spotů potřebuje proto necelých 13 hodin – tedy zhruba půlden za celý rok. Zbylých 364,5 dní (365,5 dní v přechodném roce) slouží Nově příjmy z reklamy už čistě k jejím účelům. Samozřejmě za předpokladu prodeje inzertních časů podle ceníkových cen a plného vyprodání doby pro reklamu.
Jak se vypočítávají ceny za pronájem kmitočtům? To důvodová zpráva digitální novely uvádí také: Konkrétní výpočet poplatku je závislý na efektivním vyzařovaném výkonu daného vysílače a na koeficientu určující danou službu. Celková výše proto záleží na druhu služby, počtu provozovaných vysílačů a na jejich efektivním vyzářeném výkonu.