Schůzku s premiérem Petrem Nečasem (ODS) kvůli novele zákona o České televizi, která zachovává ve vysílání ČT reklamu i po dokončení procesu digitalizace televizního vysílání v České republice, inicioval generální ředitel televize Nova Jan Andruško. Nova v posledních dnech zintenzivnila boj proti zachování reklamy v ČT, neboť poslanci mají tento týden definitivně hlasovat o návrhu několika senátorů, kteří ji chtějí ve veřejnoprávní televizi ponechat. Využívá k tomu i svoji hlavní zpravodajskou relaci Televizní noviny.
K TÉMATU: Nova začala bojovat proti reklamě v ČT přímo v Televizních novinách
Andruško, který u ministra kultury Jiřího Bessera (TOP 09) nepochodil s návrhem, aby reklama zůstala v omezené míře pouze na programech ČT 2 a ČT 4, přičemž výnosy z jejího prodeje by měly jít na podporu kultury a sportu, poté zaslal dopis premiérovi Nečasovi. Psal jsem panu premiérovi z toho důvodu, že mi bylo řečeno, že náš návrh, jak jsem ho ve středu 8. června prezentoval a už dříve prodiskutoval s ministrem kultury, bude smeten se stolu, protože se premiérovi nemá líbit,
vysvětlil šéf Novy týdeníku Euro.
ČTĚTE TAKÉ: Nova odvysílala další reportáž proti reklamě na obrazovce České televize
Mám informace o tom, že to není pravda, že pan premiér s tím neměl nic společného, takže jsem ho žádal o schůzku, abychom si o tom promluvili,
dodal Andruško. Ředitel Novy opět zmínil možnost arbitráže proti České republice, pokud by zákonodárci nesplnili slib, který dali na začátku televizní digitalizace: totiž že reklama v ČT skončí společně s tímto procesem. Návdavkem za konec reklamy v ČT komerční televize v čele s Novou nabízejí, že ročně odvedou 150 milionů korun do Státního fondu na podporu kinematografie.
NAPSALI JSME: Nechme reklamu jen na programech ČT 2 a ČT 4, navrhuje ředitel Novy
Arbitráží Andruško vyhrožoval už na únorovém semináři o reklamě v ČT, který proběhl na půdě Poslanecké sněmovny. Později šéf Novy svoji rétoriku zmírnil, protože se nesetkala s pochopením. Nyní, jak se blíží termín projednávání novely zákona, zachovávající reklamu v ČT, Andruško opět hrozí arbitráží. Máme silné právní pozice. Máme posudky, že reklama v ČT neměla být už v roce 2008. Takže se hraje o velké žaloby proti ČT,
řekl šéf Novy v rozhovoru pro zpravodajský deník Aktuálně.cz.
K VĚCI: Nova hrozí státu další arbitráží, pokud zachová reklamu v České televizi
Česká televize ročně prodá reklamní časy v hodnotě půl miliardy korun. Výnosy z tohoto prodeje ale nejdou do rozpočtu ČT, nýbrž do Státního fondu na podporu kinematografie, činnost Národní koordinační skupiny pro digitalizaci včetně financování státní informační kampaně k přechodu ze zemského analogového na zemské digitální televizní vysílání, radiokomunikační účet Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), výstavbu veřejnoprávního multiplexu a digitalizaci archivu ČT.
DÁLE: Proti reklamě v ČT brojila ve svých zprávách také televize Prima
Bavíme se zhruba o půl miliardě korun, a to si myslím, že má velkou váhu. Peníze měly být i na podporu nových kanálů, nových televizí. A teď – i kvůli krizi – se nedá čekat, že trh poroste nějak skokově,
argumentoval pro Aktuálně.cz generální ředitel Novy. Zda se jeho schůzka s premiérem Nečasem uskuteční, a případně kdy, nechtěl Úřad vlády potvrdit. Plánované pracovní schůzky pana premiéra, pokud nejde o protokolární akce nebo akce s mediálním výstupem, jsou neveřejné,
řekl týdeníku Euro šéf tiskového oddělení úřadu Jakub Stadler.