Hlavní navigace

Nové trendy ve sledování televize: úprk od velké obrazovky k tabletu

16. 2. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Velká televizní obrazovka je stále nejpopulárnějším způsobem, jak sledovat televizní obsah, ale i tablety a další zařízení získávají stále pevnější půdu pod nohama.

Televizní vysílání bylo postaveno na hlavu díky ohromující explozi kanálů, platforem a zařízení, která působí obrovský tlak na broadcastery i tvůrce obsahu. Jejich cílem je zjistit, jakým směrem obrátit jejich činnost, aniž by byla ohrožena jejich nabídka. Je však možné určit některé jasné trendy.

Streamujeme a chytáme…

Podle výroční studie společnosti Ofcom (sestavené na základě „digitálního sedmidenního deníku“) živé televizní vysílání sleduje jen asi polovina mladých ve věku 12–15 let ve srovnání s 69 % všech dospělých. Stejná mladá cílová skupina také tráví 20 % svého času sledováním krátkých videoklipů prostřednictvím sociálních sítí. Mladší generace se přemisťuje od dlouhodobé formy živého televizního vysílání spíše k formě streamování a catch-up. Fenomén tohoto trendu neustále sílí, říká Susie Buckridge, produktová ředitelka online televize Youview. „Za dva roky, co Youview zahájila své vysílání, jsme zaznamenali nárůst „nahrávek na vyžádání“ (on demand nahrávky) na průměrných 3 500 000 každý týden. Navíc více než polovina zákazníků Youview si 4× každý týden prohlíží 30minutové on-demand televizní programy."

Svoboda volby

Bohatství zařízení, od herních konzolí po tablety, neustále roste. Více než jeden ze čtyř britských spotřebitelů nyní vlastní více zařízení než jen tablet (zdroj: IAB). Televizní diváci mají dnes větší svobodu rozhodnutí, na co se budou dívat, protože mohou ignorovat harmonogramy a na své oblíbené show se podívat později. A navíc na jiném zařízení. Například fotbalové přenosy jsou stále více než na velké obrazovce v obývacím pokoji sledovány na smartphonech nebo tabletech ve vlaku nebo dopravním prostředku. Svoboda volby je, zdá se, klíčovým slovem.

"Zákazníci očekávají od svých televizních služeb flexibilitu. Zatímco živé sledování je stále jádrem konzumace televize, spotřebitelé chtějí sledovat televizi v momentě, kdy na to mají náladu a jsou na to připraveni. A k tomu ještě na zařízení, které si vyberou a je jim v danou chvíli nejbližší. To ale neznamená, že větší displej je v ohrožení,“ upozorňuje Martin Goswami, finanční a distribuční ředitel ITV. „Přestože se trendy sledování televize mění, děje se tak rozhodně pomalejším tempem, než jsou technologické novinky představovány.“

Goswami cituje celoroční čísla sledovanosti z ThinkBox v roce 2013, která ukazují, že televizor je stále hlavním zdrojem sledování televizního obsahu a představuje 98,5 % z celkového sledování obsahu. Jiné typy obrazovek, jako jsou tablety, smartphony a notebooky, zabírají jen 1,5 % sledování, nebo 3 minuty a 30 sekund za den (ekvivalentem jsou tři o něco málo delší než půlhodinové televizní pořady za měsíc). Navíc většina obsahu je na těchto zařízeních sledována on-demand (na vyžádání) nebo jako živé streamy.

Sezónní obliba druhých obrazovek

Podle Goswamiho se i přes stále silnou pozici televize tempo změn stále zrychluje a je navíc sezónní: „Například jsme zaznamenali zvýšení poptávky po našich živých kanálech na tabletech a počítačích v průběhu mistrovství světa, kdy i aplikace ITV Player byla stažena více než 14 miliony lidí."

Právě aplikace BBC iPlayer zaznamenala masivní úspěch, protože ve velmi krátké době zaznamenala 20 milionů stažení pro iOS a Android zařízení. „Nárůst používání tabletů je obrovský. Spolu s tím stoupá i počet stažení aplikace iPlayer. V podstatě každý, kdo má tablet, v něm má i iPlayer," říká Kieran Clifton, manažer digitální strategie BBC. Ale i on sdílí názor, že lineární sledování televize je nadále nejpopulárnější a velmi odolné. „Lidé milují lineární vysílání televize, protože splňuje základní lidskou potřebu. Stanovit jasně, do jaké platformy bude BBC investovat v tomto hybridním světě, je pro nás obrovským logickým úkolem. U současně nabízených možností připojit se jakkoli, na čemkoli a odkudkoli, není důležité, zdali jste připojeni na všech nosičích najednou. Důležitá je účinnost našich aplikací. V případě, že najdeme platformu, která nám umožní dostat se k lidem, na které jinak nemůžeme, pak do toho půjdeme.“

Ale zatímco služby jako iPlayer zvýšily používání mobilních zařízeních, Luke Gaydon, viceprezident médií společnosti EMEA, věří, že jsme svědky dokončení smyčky, na jejímž konci je rostoucí popularita internetové televize (12 % britských domácností mělo v 1. čtvrtletí roku 2014 předplacenou Smart TV. Zdroj: výzkum Ofcom). "Obsah zobrazovaný na obrazovkách tabletů se zdánlivě jeví jako alternativa k jeho sledování v televizi. Ale příští generace nám ukáže, že internetové televize a nově vyvíjené aplikace nám brzy dokážou, že kruh se uzavírá. Uvidíte, že se lidi přesunou zpět ke sledování televizních obrazovek.“

iPlayer: společník výhradně pro jednu platformu

Díky inteligentním televizorům, velké obrazovce v obývacím pokoji, si televize stále udržuje své prvenství, a to i v době stále rostoucí popularity mobilních zařízení. Tato skutečnost dává vzniknout novému trendu, a tím je fakt, že diváci hledají hlubší zážitek ze sledování přes druhou obrazovku. V USA přibližně 56 % majitelů tabletů ve věku mezi 18 a 34 lety používá druhou obrazovku současně se sledováním televize.

„Při sledování televizoru používají lidé mobilní zařízení, aby v návaznosti na televizní reklamy nebo pořady mohli sdělit své názory na sociálních médiích. Nebo je používají jako doplňkově vzdělávací médium pro získání dalších informací,“ říká Gaydon a dodává, že zatímco některé subjekty televizního vysílání se cítí být ohroženy diváky s druhou obrazovkou v ruce, měli by tento fakt vidět spíše jako posun a inspiraci pro další vývoj. „Chtít po lidech, aby se vrátili k původnímu sledování klasické televize a původní konzumaci obsahu, je špatně.“

Stejný názor sdílí i Clifton: „Pokud druhá obrazovka udělá televizní program lepším, pak bychom to měli vzít jako výzvu a benefit nových médií. Navíc to všechno dohromady znamená daleko více zábavy.“

ebf - partner 1

Rozšíření zkušeností

Nové technologie a zařízení nepochybně dělají naše prostředí daleko roztříštěnější a složitější. Ale podle Gaydona je právě toto příležitostí pro společnosti „zabalit všechny ty složitosti dohromady a zredukovat je tak, jak je jen nejvíce možné, a předložit je distributorům obsahu, kteří se pak obrátí jasně a cíleně na publikum a obsah přemění v peníze. Nové prostředí nám nabízí více peněz. A všechny tyto peníze chceme přemístit do digitálního světa. Pokud budeme všichni pracovat na udržení klíčových aspektů vysílání a digitálních oken, získávání zákazníků, reklamních vztahů a kvalitního obsahu se musí logicky dostavit.“ 

Zpracováno podle zahraničních materiálů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka se dlouhodobě zabývá médii, v minulosti působila mj. v redakcích odborných časopisů Strategie a Marketing&Media

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).