Telefónica O2 Czech Republic včera uspořádala setkání s novináři, na slibné téma chystaných novinek a plánů v oblasti datových technologií. Kdo ale očekával něco alespoň trochu technologického, jako třeba já, odcházel zklamán. Podstatou bylo ohlášení nové a dosud nejmasovější marketingové kampaně (v tomto roce od O2), která vypukne již 23.8.2010, potrvá do konce října a zasáhne snad všechna média včetně těch alternativních.
V hlavní roli této kampaně by měl být nový slogan: Chytrá síť. Tak hodlá Telefónica (souhrnně) označovat tři své mobilní sítě: EDGE, CDMA a UMTS, které mají (dohromady) vytvářet komplexní pokrytí, nabízet vysokou průměrnou rychlost stahování a sloužit jak notebookům, tak i mobilním telefonům.
Marketingová kampaň má současně sdělit i to, že teprve tato „chytrá síť“ dokáže z hloupých krabic udělat skutečně fungující chytrá zařízení. Videoklipy, které v brzké době uvidíte nejspíše vícekrát než byste chtěli, pak předvádí, jak se papírové makety mobilů a notebooků (reprezentující hloupé krabice) mění ve skutečná a reálně fungující zařízení lidem doslova pod rukama, pouhým zasunutím donglu s logem O2.
Jen marketing ….
Celý nový slogan „Chytrá síť“ je ale zřejmě jen čistě marketingovým konceptem, bez jakéhokoli „věcného“ dosahu. Jeho zavedením se nic nemění ani na fungování samotné sítě, ani na kvalitě poskytovaných služeb. Zákazník nedostává „nic navíc“ oproti dosavadnímu stavu. Ani třeba v podobě nějaké garantované (či jen očekávané) minimální rychlosti a kvality služby.
Bohužel do „konceptu“ chytré sítě nijak nezapadá ani řešení problému, se kterým se již nějakou dobu potýkají operátoři provozující mobilní sítě a poskytující moderní datové služby v zahraničí: s přetížením těchto sítí, od stále aktivnějších a „více konzumujících“ koncových zařízení (a co řeší přesměrováním největších datových toků do jiných sítí, viz tzv. data offloading).
Všichni naši mobilní operátoři zatím vytváří dojem, jako kdyby se jich tento problém netýkal (což také tvrdí). A nová marketingová kampaň O2, s „chytrou sítí“, vlastně také půjde tímto směrem: bude motivovat zákazníky, aby ještě více využívali možnosti svých inteligentních zařízení. A ta budou ještě více konzumovat datové služby, což bude dále zvyšovat zátěž na příslušnou síť.
Na přímou otázku ohledně přetěžování sítě včera zástupci Telefóniky odpověděli, že díky zapojení do rodiny nadnárodního operátora mohli využít zkušeností své matky a problému účinně čelit. Jistě i cenovou politikou a dimenzováním své sítě, ale (podle mého názoru) také ponaučením o tom, že nemají svým zákazníkům slibovat nějakou více garantovanou podobu svých datových služeb, ze které by pak museli slevovat.
Jaké jsou další plány rozvoje pokrytí?
Včera to ale na prezentaci Telefóniky naštěstí nebyl jen samý bohapustý marketing. Zaznělo totiž i několik věcných informací o dalším rozvoji 3G pokrytí, ve kterém Telefónica u nás skutečně vede. Takže:
- v současnosti má 3G síť TO2 CR pokrývat na 43 % populace ČR
- nově (od včerejšího dne) má jít také o Třinec a okolí, Havlíčkův Brod, Mladou Boleslav, Most, Tábor, Třinec
- do 31.8.2010 má jít také o: Mělník, Sokolov, Vsetín
- do 30.9.2010 : Benešov, Břeclav, Českou Lípu, Český Krumlov, Domažlice, Hodonín, Jičín, Jindřichův Hradec, Karvinou a okolí, Klatovy, Louny, Opavu, Pelhřimov, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov, Uherské Hradiště, Vyškov a Znojmo
- do 31.10.2010: Blansko, Chomutov, Cheb, Příbram, Rakovník, Přerov, Kroměříž, Prostějov, Svitavy, Třebíč
T-Mobile má nové datové tarify
To T-Mobile zvolil úplně jinou strategii, alespoň vůči novinářům. Na pátek 13. srpna svolal tiskovou konferenci, na které ale představil jen své nové twistové tarify (moje dojmy z nich najdete ve zprávičce zde na Lupě).
O nových datových tarifech v pátek 13. ale T-Mobile ještě mlčel. Představil je až následující pondělí (16.8.2010), a to pouze formou tiskové zprávy. I o ní jste se mohli dočíst zde na Lupě, kde také najdete základní faktografii o nové podobě tarifů. To nejpodstatnější přináší následující dva obrázky, převzaté ze zprávičky.
První ukazuje tři tarify ze skupiny, určené „pro mobily“ (řady Internet v Mobilu) a využitelné pro GPRS/EDGE/3G (nikoli už pro UMTS TDD, alias 4G). Ve skutečnosti to ale nejsou (samostatné) tarify, ale pouze tarifní rozšíření, takže si je můžete pouze přikoupit nějakému skutečnému tarifu na své SIM kartě.
Druhý obrázek pak ukazuje dva tarify ze skupiny tarifů „pro počítače“ (Internet na cesty), využitelné pro všechny technologie, které T-Mobile v ČR provozuje (tedy již včetně UMTS TDD, alias 4G). Navíc to jsou to již skutečné tarify, a nikoli jen tarifní rozšíření.
Za povšimnutí zde určitě stojí možnost výběru: při delším úvazku zákazník platí nižší cenu. Osobně bych ale byl před delšími úvazky velmi opatrný: mobilní Internet se vyvíjí velmi dynamicky a to, co dnes možná vypadá jako atraktivní sleva, může již brzy být spíše nevýhodou, až úplnou pastí.
Jinou zajímavostí je možnost přikupovat si další objemy dat k přenesení: po 100 MB, za 99 Kč.
Ještě další zajímavostí je stejná cena (499 Kč) u dvou jinak dosti odlišných variant:
- tarifní rozšíření Internet v Mobilu Premium, které nabízí FUP v objemu 1 GB, lze čerpat v sítích GPRS/EDGE/3G
- tarif Internet na cesty Standard, který nabízí FUP v objemu 2 GB, lze čerpat v sítích GPRS/EDGE/3G/TDD UMTS
Osobně bych očekával, že tarifní rozšíření (Internet v Mobilu Premium) bude levnější, protože je více omezené: má poloviční FUP a nejde jej využít v síti UMTS TDD/4G. Ale možná je zde nějaký jiný důvod pro úplně stejnou cenu, který jsem přehlédl.
Navíc si dovolím upozornit ještě na jedno podstatné omezení: všechna nová tarifní rozšíření (tj. Internet v Mobilu) jsou určena k využití jen v mobilních zařízeních, a nikoli v nějakém počítači. T-Mobile si totiž stále ještě „hraje“ na rozlišování toho, jak je jeho služba využívána. Viz článek 8 příslušných Obchodních podmínek:
Zvýhodnění lze využívat pro přístup na Internet výhradně prostřednictvím mobilních zařízení (např. mobilní telefony, PDA/MDA zařízení aj.). Skutečnost, že Účastník SIM kartu s aktivovaným zvýhodněním využije k připojení např. počítače nebo M2M zařízení k síti Internet, se považuje za zneužití poskytovaných služeb ve smyslu ustanovení čl. 7.3 písm. g) Všeobecných podmínek společnosti T-Mobile Czech Republic a.s., v jehož důsledku je TMCZ oprávněn omezit či přerušit poskytování datové služby.
O to více mi pak ale není jasná stejná cena za více omezenou službu s poloviční FUP, a méně omezenou službou se dvojnásobným objemem v rámci FUP.
Vodafone se asi dohodne s U:Fonem
Právě včera také shodou okolností (spíše ale v reakci na oznámení Telefóniky) aktualizovali informace o svém 3G pokrytí i T-Mobile a Vodafone.
T-Mobile v tiskové zprávě oznámil, že pokryl Teplice, Ostravu, a rozšířil pokrytí Brna. Vodafone zase přes Twitter oznámil spuštění komerčního provozu svého 3G v Liberci a Jablonci.
Co ale Vodafone zatím oficiálně neoznámil, je zpráva která před několika dny prolétla médii: že jeho testování CDMA sítě U:Fona a jeho služeb mobilního Internetu dopadlo dobře a obě strany si zřejmě plácnou na vzájemné spolupráci. Ocitujme si, co k tomu napsaly Hospodářské noviny:
Podepsali jsme dohodu s Mobilkomem (provozovatel sítě U:fon, – pozn. red.), díky níž rozšiřuje Vodafone pokrytí rychlým mobilním internetem s reálnou rychlostí 200 kilobitů za vteřinu až 1,5 megabitu za vteřinu na dvě třetiny české populace. Nyní probíhá finální fáze testování a brzy oznámíme nabídku pro zákazníky,“ řekl HN mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.
Takovýto krok umožní oběma stranám výrazně zlepšit své (již společné) pokrytí. Právě to je dnes velmi důležitým konkurenčním faktorem. Handicapem je naopak rozdílnost technologií (CDMA na straně U:Fona a jeho sítě, a 3G UMTS na straně Vodafone). Uživatel tak bude potřebovat speciální datový modem, a právě jeho dostupnost může být určitým oříškem, na jehož řešení se teprve pracuje.
Podle dostupných signálů vše naznačuje tomu, že oficiální oznámení a odstartování spolupráce mezi Vodafonem a U:fonem by mohlo přijít ještě do konce srpna, resp. na přelomu srpna a září.
Zajímavé bude i to, jak se při této příležitosti „zkombinují“ datové tarify obou společností. Jak ukazuje následující srovnávací tabulka, Vodafone jakoby končí tam, kde U:fon naopak začíná, alespoň pokud jde o objemy dat k přenesení, v rámci měsíční FUP.
Objemový limit | O2 | T-Mobile | Vodafone | U:fon |
---|---|---|---|---|
100 MB | 139 Kč (Internet v mobilu, Standard) | 177 Kč (Internet v mobilu) | ||
150 MB | 150 Kč (Internet v mobilu) | |||
200 MB | 238 Kč (Internet v mobilu, Klasik) | |||
500 MB | 300 Kč (Internet v mobilu Plus, Mobilní Internet Start) | 315 Kč (Internet v mobilu naplno) | ||
1 GB | 499 Kč (Internet v mobilu, Premium) | |||
2 GB | 500 Kč (Mobilní Internet Standard) | 499 Kč (Internet na cesty, Standard) | ||
3 GB | 525 Kč (Připojení na dlouho) | |||
8 GB | 390 Kč (Internet na paušál) | |||
10 GB | 750 Kč (Mobilní Internet Pro) | |||
30 GB | 999 Kč (Internet na cesty, Premium) | |||
neomezeně | 1000 Kč (Mobilní Internet Neomezený) | 790 Kč (Internet na paušál + data bez limitu) |
Kromě toho tabulka ukazuje, že jsou dosti odlišné i cenové hladiny obou operátorů. V přepočtu na jednotku objemu je Vodafone podstatně dražší než U:Fon. Jeho 3 GB měsíčně (Připojení na stálo) sice zlevnily na 525 Kč, ale stále jsou v přepočtu i v absolutní ceně dražší, než 8 GB za 390 Kč od U:Fona (Internet na paušál). Jak asi bude tato disproporce vyřešena?