Hlavní navigace

O2 dostalo rekordní pokutu 4,5 milionu za automatické dokupování dat

27. 7. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podle Českého telekomunikačního úřadu bylo zapnutí obnovení objemu dat všem zákazníkům nekalou a agresivní praktikou.

Vnucení automatického dokupování dat po vyčerpání FUP všem zákazníkům je zakázanou agresivní obchodní praktikou. O2 navíc pochybilo, když své zákazníky včas neinformovalo o změně a o jejich právu odstoupit od smlouvy bez sankce, říká ve svém čerstvém rozhodnutí Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

O2 má podle něj zaplatit pokutu celkem 4,5 milionu Kč a musí svým klientům do 60 dnů změnit smlouvy tak, aby sporná ustanovení neobsahovaly. Úřad už rozhodl i o odvolání (rozkladu) operátora, jeho verdikt tak je pravomocný.

„Předseda Rady ČTÚ odmítl argumentaci operátora, že zavedení ‚Obnovení objemu dat‘ nemůže být podstatnou změnou vedoucí ke zhoršení postavení účastníka. Každá změna, která dopadá do majetkové sféry účastníka, totiž představuje pro každého účastníka, a tedy nejen spotřebitele, takový zásah, který musí být účastníkovi řádně oznámen, přičemž současně musí být každému účastníku dána možnost volby, zda nové podmínky bude akceptovat, či nikoliv,“ uvádí v tiskové zprávě ČTÚ.

„S regulátorem jsme v kontaktu a v současné chvíli analyzujeme jeho šedesátistránkové rozhodnutí. Podle něj máme 60 dní na to, abychom zvolili další kroky,“ komentuje aktuální situaci mluvčí operátora Lucie Pecháčková.

Automatické dokupování dat u O2 začal ČTÚ vyšetřovat loni v srpnu. Už pár měsíců předtím ale za obdobnou praktiku napařil milionovou pokutou konkurenčnímu Vodafonu (v září ji pak potvrdila i jeho rozkladová komise a Vodafone prohlásil, že se s úřadem ještě bude soudit).

Vodafone však nakonec ustoupil. „Naše datové tarify jsme přizpůsobili stanovisku ČTÚ,“ dodává mluvčí operátora Markéta Kuklová

Žádná data po vyčerpání FUP

O2 novinku spuštěnou k 15. květnu 2015 prezentovalo jako „zjednodušení obnovování dat“ pro své zákazníky. Uživatele o blížícím se vyčerpání datového balíčku informuje v SMS (když vyčerpají 80 %, a pak i 100 % dat). Pokud to zákazník aktivně neodmítne, prodá mu po vyčerpání FUP automaticky další data. Automatické obnovování dat je možné vypnout v samoobsluze Moje O2.

Podle aktuálního ceníku O2 může k automatickému obnovení dojít až třikrát. „Uskutečnění datového spojení po vyčerpání objemu dat se ve smyslu čl. 2.12 Všeobecných podmínek považuje za výslovnou žádost o další poskytování služby formou obnovení datového objemu,“ tvrdí v dokumentu operátor.

Od poloviny letošního července pak O2 (podobně jako dříve T-Mobile) zrušilo zpomalování dat po vyčerpání FUP – nově datový tok buď úplně zastaví, nebo si zákazník musí přikoupit další balíček. Operátor změnu vysvětloval mimo jiné tím, že jedná na základě požadavků ČTÚ. Úřad toto vysvětlení ale odmítl s tím, že nic takového po O2 nepožadoval. 

BRAND24

ČTÚ teď šetří i tuto změnu „…z hlediska splnění informačních povinností, tj. zda uživatelé se smlouvou na dobu určitou byli řádně a včas informováni o svém právu se změnou smlouvy nesouhlasit a smluvní vztah ke dni účinnosti změny bez jakýchkoliv sankcí a smluvních pokut ukončit.“

Spotřebitelské sdružení dTest pak novinku napadlo u soudu – hlavně kvůli tomu, že operátor neinformoval spotřebitele o tom, že mají právo při zhoršení podmínek bez sankce odstoupit od smlouvy. Operátor totiž změnu nepovažuje za změnu smlouvy. Soud se případem odmítl zabývat s tím, že má spor vyřešit ČTÚ. Sdružení v tiskové zprávě prohlásilo, že se proti rozhodnutí odvolá.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).