Hlavní navigace

O2 Sport: Naším cílem je oslovit domácnosti, které zatím služby placené televize nevyužívaly

2. 8. 2016
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
O2 TV patří k nejrychleji rostoucím segmentům, čemuž odpovídá nejen marketingová podpora, ale také zájem zákazníků. Podle firmy se počet diváků sledujících O2 TV v mobilní aplikaci nebo na internetu meziročně zvýšil na téměř tři sta tisíc.

Ředitel O2 TV David Duroň a šéf kanálu O2 Sport Marek Kindernay neskrývají nad aktuálním stavem projektu IPTV svou spokojenost. Sami sebe označují za průkopníky placených služeb a věří, že se jim podaří přesvědčit české zákazníky, že za kvalitu je potřeba si připlatit.

Jak dlouho už O2 TV funguje?

DD: O2 TV vysílá od roku 2006, ale rušno kolem ní je zhruba poslední tři roky, kdy přešla na novou platformu a uživatelské rozhraní. Zákazníky jsme ze starého technologického řešení postupně migrovali na dynamické nové prostředí, které užíváme dodnes. Tato migrace proběhla před dvěma lety a týkala se zhruba 160 tisíc zákazníků. Každý týden jsme převedli vlnu zhruba pěti tisíc zákazníků.

Jestli umím počítat, musela trvat zhruba osm měsíců.

DD: Migrace trvala přes půl roku proto, abychom v rámci naší sítě neudělali zbytečnou chybu. Do set-top boxu jsme nahráli nový firmware, a když ráno zákazník zapnul televizi, čekala ho zbrusu nová uvítací obrazovka a uživatelské rozhraní. Pak jsme také mohli představit několik revolučních novinek, se kterými jsme byli první na trhu, jako byl TimeShift nebo mobilní verze televize. Každý zákazník O2 TV má v rámci svého tarifu čtyři licence. Po stažení mobilní aplikace se přihlásí svým uživatelským heslem a může sledovat libovolný program z nabídky O2 TV na tabletu, mobilu nebo počítači.

A O2 Sport vznikl kdy?

MK: O2 Sport zahájil vysílání 8. srpna 2015. Za jeden rok se dokázal etablovat na trhu a nakoupit obsahovou knihovnu, která aktuálně obsahuje necelých devět tisíc hodin prémiového contentu. Proto jsme se také rozhodli spustit další kanály věnované fotbalu, tenisu a hokeji.

Spuštěny budou kdy?

MK: O2 Sport Fotbal začne vysílat v pondělí 8. srpna k ročnímu výročí spuštění O2 Sport. Tenisový kanál chceme odstartovat k 1. lednu 2017, kdy bude zahájena tenisová sezóna. Hokejový program pak bude spuštěn v průběhu příštího roku.

Jak vaše plány poznamenala absence Premier League?

MK: Díky IPTV technologii vidíme hned druhý den, jaká byla divácká odezva. A musím říct, že Premier League, když ji seřadím mezi fotbalovými soutěžemi, byla až na třetím místě. Sledovanosti absolutně dominuje česká liga, která vede i nad hokejem. Za ní je Liga mistrů a pak až Premier League.


Autor: Karel Choc

Marek Kindernay (vlevo) a David Duroň

Které cílové skupině přizpůsobujete programming? Soustředíte se spíše na sportovní fanoušky?

DD: Soustředíme se na fanoušky všeho. Rodinné zákazníky lákáme na HBO nebo HBO on Demand. A sportovní fanoušek u nás najde všechno, co Čechy zajímá, tedy fotbal, hokej a tenis. Proto také nabízíme ta zmiňovaná čtyři mobilní zařízení, aby se hlava rodiny mohla koukat na sport živě a zbytek rodiny, na co sám chce. Také vidíme, jak po každém živém přenosu jakékoli významnější sportovní události výrazně naroste užívání funkce TimeShift. Je jasné, že se otec zvedl z gauče a zbytek rodiny chce vidět pravidelné pořady, které jim utekly.

Jak podrobná data vlastně máte k dispozici?

MK: Vidíme přesná čísla sledovanosti jednotlivých programů a pořadů u všech domácností s aktivní O2 TV. Takto získané výsledky využíváme stále více. Na rozdíl od peoplemetrového měření Asociace televizních organizací máme k dispozici absolutní vzorek, víme přesně, kolik lidí sledovalo Novu, Českou televizi nebo Primu. Víme, jaké sporty lidi zajímají, a častokrát jsme dost překvapeni. Mě třeba po dlouhodobém angažmá na Nově překvapila aktuálně nízká sledovanost nočních přenosů americké NHL, je jasné, že tahle horečka už je za námi. Naopak překvapivě vysokých čísel dosahují přenosy ze zápasů UFC nebo turnajů v šipkách. Ale zájem je i o motorismus a další sporty.

Budete nabízet data dál? Třeba placené kanály by data o jejich sledovanosti určitě zajímaly.

DD: To určitě ne, vždyť je to náš největší poklad. Sledovanost malých kanálů je při klasickém peoplemetrovém měření zatížena velkou chybou kvůli jejich nízké penetraci. My víme naprosto přesně, co kdo sleduje, kdy přepíná, kolik vidí reklamy a takové údaje rozhodně nikomu dávat nebudeme. Stavíme podle nich programové akvizice, sledujeme potenciál některých segmentů a naopak vidíme trendy, které končí. I když do nich třeba konkurence nadšeně investuje, my jasně vidíme, že už jsou za zenitem.

MK: Nebo s jejich pomocí hledáme nové žánry, které v České republice ještě nejsou rozšířené, jako třeba e-sporty. Není to sice sport ve smyslu klasického sportu, ale má úplně jinou strukturu diváků, než mají tradiční sporty. Zahájení letošní sezóny americké e-league sledovalo ve Spojených státech přes sedm set tisíc diváků.

To je na Spojené státy hodně?

MK: Na jednu stanici je to dost. Navíc letos poprvé začaly přenosy z počítačových turnajů vysílat i plnoformátové stanice. Stává se třeba, že parta kluků hraje bowling a k tomu sledují na obrazovce přenos z herního turnaje. Jak se začaly hrát hry na mobilech, je rozmach počítačových her obrovský.

Má cenu podle diváckých dat stavět programové balíčky na míru?

DD: Přesně tuto cestu jsme opustili. Nabízeli jsme až 47 tarifních kombinací, což byl neúnosný zmatek, kdy bylo těžké dokonce i zákazníkovi vysvětlit, co si vlastně objednal. Tak jsme je zrušili a zjednodušili je na tři varianty – M, L a XL. V nich si každý najde, co chce. Nechceme nabízet základ a k němu doplňující balíčky, už v základu je víceméně něco od všeho, co nabízíme, tedy sport, filmy i dokumenty. V nejvyšším balíčku je pak úplně všechno.


Autor: Karel Choc

David Duroň

Kolik lidí je možné pomocí IPTV služby obsloužit? Její robustnost nedávno zpochybnil výpadek během hokejového zápasu české reprezentace se Švýcarskem.

DD: Problém při zápasu se Švýcarskem nastal po dobře připraveném útoku. Šlo o tzv. DDoS útok cílený konkrétně na nás a s cílem nás dehonestovat. Nevíme, kdo to zorganizoval, ale byl to profesionálně vedený útok, vedený ze zahraničí, který se posléze přenesl i na české linky. Podali jsme na policii trestní oznámení, konkrétní škodu zatím vyčíslenou nemáme, protože čekáme na výsledky vyšetřování. Ty útoky probíhaly celý týden, který se nám povedlo ustát. Měli jsme signály, že útok bude gradovat, a proto jsme během zápasu se Švýcarskem dobrovolně vypnuli část sítě, abychom útok zvládli. Kdybychom to neudělali, mohly být následky mnohem horší.

MK: Dalším problémem je konektivita mezi jednotlivými providery. Existuje velký počet zákazníků O2 TV na internetové síti třeba od UPC. Jejich datový objem směřující do O2 je obrovský, pracovali jsme na propojení o kapacitě padesát gigabitů za sekundu. Teď máme propojení s kapacitou osmdesát gigabitů za sekundu, aby byli zákazníci sledující O2 TV na síti UPC spokojeni. A ta čísla neustále rostou, když bude potřeba dvě stě nebo tři sta gigabitů, tak tu kapacitu jednoduše navýšíme.

DD: Český trh je navíc specifický v tom, že penetrace placené televize je na úrovni nějakých třiceti procent, což je na poměry Evropské unie velmi málo. Na ostatních trzích je násobně více IPTV zákazníků a infrastruktura v pohodě stíhá. Z tohoto pohledu problém nehrozí. Z pohledu diváků to sice mohlo vypadat, že jsme situaci nezvládli, ale nikdo si neumí představit, pod jakým tlakem jsme se ocitli. A jak jsem říkal, výsledné škody mohly být násobně větší.

Dočkali se diváci nějaké kompenzace jako v případě výpadku během derby Sparty se Slávií?

DD: Tento výpadek nebyl tak dlouhý jako u derby, takže ne.

A u derby byly výpadky způsobeny čím?

DD: Derby byl náš průšvih a naše chyba, kdy jsme nebyli připraveni na takový nápor diváků. Šlo o chybu ve výpočtu kapacity propojení. Tu jsme od té doby znásobili a věřím, že problém už mít nebudeme. Situaci ilustruji na příkladu, že se chci jít vykoupat, což veřejně ohlásím, a napustím si bazének. Bohužel mi ale nedošlo, že spolu se mnou se vyrazí vykoupat dalších sto lidí. Přitom je ale nesmysl kupovat si na koupání stometrový bazén. Jde o propočet nákladů, koupili jsme takovou kapacitu, kterou jsme považovali za dostatečnou. Teď víme, že už se to nesmí znovu stát, a ten bazén jsme si koupili. Chodím se tam koupat sám a nikomu o tom neříkám.

MK: Máme vypracovaný i kalendář akcí, které by mohly podobný zájem vyvolat. Naši připravenost ilustroval i zápas mezi Spartou a Plzní, který vyvolal větší zájem než derby a přenos byl úplně v pohodě. Navíc se ve stejnou dobu hrálo i finále hokejové extraligy, takže naše síť byla opravdu hodně naplněná. Ale proti placeným a organizovaným útokům se brání těžko.


Autor: Karel Choc

Marek Kindernay

Kolik zákazníků jste schopni technicky obsloužit?

MK: Reálně jsme na naší infrastruktuře schopni obsloužit 3,7 milionu zákazníků. A protože O2 TV běží na linkách konkurenčních operátorů, jsme schopni obsloužit 4,3 milionu domácnosti. Pokud jsou připojeni k internetu, mohou mít O2 TV a služba bude bez problému fungovat. A čím více se bude do internetu investovat, což je u všech operátorů aktuálně největší položka v kolonce investice, tím stabilnější ta služba bude.

DD: Dneska už se nemluví o internetu, ale o zážitku. Nepotřebujete internet, ale videoslužby. Nejdete se koukat na internet, ale na YouTube. Internet se stal nosičem, který má určitou přenosovou kapacitu a v mobilní síti nějaké datové limity, vzhledem k tomu, jak spotřeba dat narůstá.

Jaký je poměr zákazníků využívající službu O2 TV Air a klasickou O2 TV?

DD: Službu Air využívá nějakých patnáct až dvacet procent našich zákazníků.

Takže zájem o ni je?

DD: Určitě.

Přijde mi, že O2 poslední rok komunikuje víceméně jen O2 TV, je to jen můj dojem?

DD: Teď třeba běží kampaň na službu Spotify, na začátku roku se komunikoval program O2 Active. Ale je dobře, že máte takový dojem.

Kolik procent byznysu O2 dělá televize? Jde jen o jakýsi doplněk, nebo je to reálný byznys?

DD: Je to reálný byznys. A vůbec není důležité, jakou roli hraje O2 TV v dnešním P&L (účet zisku a ztrát – pozn. red.) společnosti, ale jakou roli bude hrát třeba za dva roky. Když sledujete křivku růstu zájmu o O2 TV, tak je to jedna z nejrychleji stoupajících věcí, co kdy O2 měla. Je to silně prorůstová věc s erektivním charakterem.

Kolik diváků bude mít podle vás O2 TV třeba za dva roky?

DD: My vstupujeme na trh, který je velice mladý, nerozvinutý a neerudovaný. Říct nějaké odhady je velké věštění z koule. Vytváříme produkt, který chceme mít rádi, my i naši zákazníci. Z výzkumu vychází, že šedesát procent zákazníků tu službu miluje a nějakých dvacet procent ji nemá rádo, což je historický rekord nejen u O2, ale i u ostatních hráčů. My si neříkáme, kde budeme za dva roky, šampaňské chceme bouchnout, až budeme mít půl milionu zákazníků. Víme, že pomáháme i ostatním hráčům na trhu placených služeb, ale to nám nevadí. O2 TV divákům předvádí, jak může televize fungovat, že televize není vaším pánem, ale že jste jejím pánem vy.


Autor: Karel Choc

David Duroň

Jak dlouho běžela kampaň nabízející zapůjčení set-top boxu na zkoušku zdarma?

DD: Od dubna do konce června. Zjistili jsme, že většina zákazníků přichází od konkurence, kteří už jsou na služby placené televize zvyklí a vědí, že třeba pronájem set-top boxu něco stojí. Ale my chceme oslovit i lidi, kteří placenou službu nikdy neměli. A to je sedmdesát procent domácností, u kterých chceme, aby si naše služby vyzkoušely. Hned první bariérou je, proč by měli platit za set-top box.

Ono osm stovek měsíčně není málo.

DD: Ale hodně slušnou nabídku nabízí už tarif M, a většině lidí bohatě stačí tarif L. V XL je navíc de facto hlavně erotika. Takže se bavíme o nákladech tří nebo čtyř stovek měsíčně. Zvlášť když máte k televizi ještě objednaný internet. Pro lidi je ale obtížné si zvyknout, že mají za televizi platit. Vždyť televize byla vždycky zdarma, stejně jako třeba sportovní přenosy. Spousta věcí je na českém trhu pořád ještě tak, jako už v zahraničí dávno ne. A evoluce nás brzy dostihne. O2 sice bylo první, které přišlo s rozšířenou nabídkou placených služeb, ale kdyby to nebylo O2, byl by to někdo jiný. A možná by se stalo i to, že stávající hráči by nebyli schopni financovat tak drahé sporty a museli by přemýšlet, které sporty koupit a které ne. Do toho jsme vstoupili my a nabídli divákům možnost vyzkoušet si placené služby zdarma.

Zájem musel být obrovský.

DD: Ano, museli jsme dokonce zavést i víkendové brigády, protože logistické centrum v Olomoucí nestíhalo. Na vyhodnocení celé akce je ještě brzy, to provedeme někdy v září. Ale doufáme, že většina zákazníků si náš set-top box ponechá, i když většinou jde o lidi, kteří placenou televizi nikdy neměli.

Jaké máte aktuální programové plány?

MK: Nejbližším plánem je spuštění samostatného fotbalového kanálu s názvem O2 TV Fotbal. Rozšířili jsme českou ligu o dva zápasy, nakoupili živé přenosy ze španělských, italských a francouzských pohárů plus celou plejádu klubových fotbalových televizí.

A kromě fotbalu?

MK: Třeba spoustu motorismu, tenisu či basketbalu. Snažíme se neustále vyhledávat zajímavé a aktuální sportovní události, jako jsou třeba bojové sporty.

Jak drahé je UFC ve srovnání třeba s Premier League?

MK: To je úplně jiná liga. Ale samotné UFC patří k těm dražším akvizicím. V Americe už dostoupaly ceny přenosů tak vysoko, že některé sportovní kanály končí, protože se ekonomicky přestávají vyplácet.


Autor: Karel Choc

Marek Kindernay

Jak moc využívají diváci multidimenzi?

MK: To samozřejmě pečlivě sledujeme. Počet uživatelů postupně roste, aktuálně je to nějakých 35 procent diváků.

DD: Multidimenzi budeme dále rozvíjet i na hokej nebo tenis. Aktuálně ji ale používáme hlavně pro výběr pohledů z kokpitu Formule 1, při Lize mistrů, kdy ukazujeme i další zápasy, které v České republice takhle vysílány nikdy nebyly, a za třetí pro různé úhly kamer při přenosech z české fotbalové ligy.

MK: Zkoušíme ale i jiné formy, nedávno jsme třeba vyzkoušeli chat během zápasu Ligy mistrů. Lidé se tak mohli zapojit do dění prostřednictvím druhé obrazovky a vyměňovat si fotky nebo vzkazy. Tento formát bude i při přenosech v české lize.

Neuvažujete třeba o hybridní aplikaci pro sportovní sázky?

MK: Sázkový byznys nás jako sportovní kanál bude do budoucna určitě zajímat.

BRAND24

A hybridní aplikace?

MK: Tu zatím neplánujeme.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).