Hlavní navigace

Organický dosah stránek na Facebooku je bída. Odstupňovaná bída

20. 3. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Už nějaký ten rok víme, že u velkých stránek Facebook uměle omezil dosah až na 2 či 4 %. Potvrzují to další a další studie. Čím si můžete pomoci?

Pokud na Facebooku spravujete stránky různých velikosti, tak už víte, že od posledního masivního omezení dosahu příspěvků je to bez placení bídné. Předloňský podzim přinesl drastické omezení dosahu velkých stránek až na 2 %. Na jaře loňského roku Facebook mírně povolil, takže velké stránky mají šanci na dosah (reach) o pár procent větší.

Už od loňského roku víme, že stránky se stovkami až tisíci fanoušky mají reach okolo 15–20 %. Desetitisícové stránky už spíš pod 10 %, statisícové okolo 5 %. Řeč je o dosahu jednoho příspěvku vztaženého k celkovému počtu fanoušků.

Konečný výsledek je samozřejmě závislý na řadě dalších faktorů. Na tom, o jaký příspěvek jde (Facebook má různé typy příspěvků různě v oblibě a v čase se to navíc mění), nebo jak hodně jsou aktivní fanoušci stránky (aktivní fanoušci mohou vést k lepšímu dosahu). Ale také na tom, zda si stránka platí či neplatí reklamu.

Několik let postupného poklesu reache Stránky POOH.CZ. Aktuálně má 3 300 fanoušků, je už ve více omezované kategorii.

Několik let postupného poklesu dosahu stránky POOH.CZ. Aktuálně má 3300 fanoušků, je už ve více omezované kategorii.

Facebook uměle omezuje dosah příspěvků

Pokud ani po dvou letech nevěříte, že Facebook výrazně omezil dosah příspěvků, tak je tu další studie, která to potvrzuje. Společnost Locowise vychází z pěti set stránek a jejich výsledků z února tohoto roku. Zjistili, že průměrný dosah je 7 %, ale velmi výrazně se liší podle velikosti stránek.

Velikost stránky (počet fanoušků) Dosah
méně než 10 000 fanoušků 11 %
10 000 až 99 999 fanoušků 6 %
více než 100 000 fanoušků 5 %

Je vhodné dodat, že stránky s miliony fanoušků mají reach ještě menší a skutečně tam dojde k pádu až na 2 či 3 %. Podobně stránky se stovkami fanoušků mají dosah větší než 11 % uváděných v této studii.

Dosah u @365tipů na Facebooku od 0 do aktuálních 160 fanoušků.

Dosah u @365tipů na Facebooku od 0 do aktuálních 160 fanoušků. Výrazné špičky? Vznikají nasdílením příspěvků na další profily a stránky.

Různé typy příspěvků mají různý dosah

Locowise také uvádí, že dosah se liší podle typu příspěvku. K tomu je nutné připomenout, že Facebook zvýhodnění a znevýhodnění různých typů příspěvků mění – hlavně tak, že uměle potlačí cokoliv, co se stane příliš úspěšným (a tím i oblíbeným).

Typ příspěvků Dosah
Odkazy 18 %
Video 9 %
Textové příspěvky 9 %
Fotografie 7 %

Právě fotografie přitom ještě loni byly nejúspěšnější – a také právě proto jsou nyní úspěšné nejméně. Rozdílná úspěšnost je navíc dána i velikostí stránky a může se velmi dramaticky lišit.

Typ příspěvků Stránky pod 10 000 fanoušků 10 000 – 99 999 Více než 100 000
Odkazy 32 % 16 % 15 %
Video 4 % 11 % 11 %
Textové příspěvky 10 % 10 % 7 %
Fotografie 11 % 5 % 5 %

Některé praktické tipy pro zlepšení dosahu

V praxi to znamená, že pro menší stránky je vhodné spíš ignorovat video, které začne být zajímavé až s větším počtem fanoušků. Locowise doporučuje využít odkazy v kombinaci s fotografiemi, které firmy původně plánovaly použít pro samostatné vložení – vkládání odkazu na stránku totiž umožňuje nahrát vlastní doprovodnou fotografii. A právě kvalitní fotografie u odkazu může velmi výrazně změnit úspěšnost takovéhoto příspěvku.

Ovlivnit úspěšnost odkazů samozřejmě můžete také tím, že správně zprovozníte webové stránky a Facebook si bude schopen odpovídající text, perex i obrázek vzít přímo. Což je univerzálnější a lepší řešení, protože tím zajistíte také lepší funkčnost pro organické sdílení mimo stránku.

@365tipů na Faceboku, okolo 150 fanoušků, 30% dosah je možný, vyšší pokud výrazně pomůže nasdílení přes další sociální účty.

@365tipů na Facebooku, okolo 150 fanoušků, 30% dosah je možný, vyšší jedině pokud výrazně pomůžete nasdílením přes další sociální účty.

Locowise doporučuje používat odkazy i z důvodu přivádění návštěvníků na web – což je ale jedno ze zásadních pravidel sociálního marketingu. Ten by měl co nejvíce sloužit k tomu, abyste si uživatele odvedli na svůj web. Paradoxně jde o pravidlo, které firmy velmi podceňují a myslí si, že jim stačí „engagement“ fanoušků na Facebooku.

UX DAy - tip 2

Locowise ještě zmiňuje, že v případě velkých stránek je vhodné vážně zvažovat nahrávání videí přímo na Facebook

Další informace najdete případně přímo v článku Facebook page reach study February 2015: Link posts get biggest organic reach, videos getting more prominent for larger pages. Ti z vás, kdo spravují větší množství různorodých stránek, tyto informace mají k dispozici v analytice stránek, stačí se na ně jenom podívat. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).