Hlavní navigace

Orkut se známe?

9. 2. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Přátelé mých přátel jsou i mými přáteli - to je shrnuto jazykem Vinnetoua vše o sociálním softwaru, který v lednu pod názvem Orkut rozšířil rodinu satelitů fulltextového vyhledavače Google. Pro zvěčnění přátelských vztahů na Orkutu však musíte být nejdřív někým přizváni. Tajemstvím obestřený Orkut inspiruje spiklenecké teorie.

V posledních dnech patří server Orkut.com k nejodkazova­nějším na weblozích. Google jej spustil již v druhé polovině ledna, a od té doby se zvěsti o něm lavinovitě šíří. Oč jde? Orkut patří do skupiny online služeb označovaných jako socialware. Dostal jméno podle Orkuta Buyukkoktena, programátora, jenž využil svých 20 procent času, které Google programátorům dovoluje trávit na vlastních projektech, vývojem právě tohoto socialwaru.

Orkut je v podstatě seznamka. Utváří sítě přátel a umožňuje navazovat kontakty podle kritérií z osobních profilů. Chcete nezadanou černošskou lesbičku? Není problém. Kromě vyhledávání přátel jsou tu k dispozici diskusní kluby (programujete hry pro mobily v .NET?) a podobně, ale Orkut se nijak výrazně neliší od konkurenčního Friendsteru, LinkedIn nebo Tribe.

…tedy až na jednu drobnost: Uživatelem Orkutu se můžete stát jen, pokud vás k němu přizve současný registrovaný uživatel. Trochu to připomíná teorii maximálně šesti stupňů mezi jakýmikoli dvěma osobami na světě.

Orkut se ale nemusí bát, že by jeho server sešel na úbytě. Už po několika dnech se vyhoupl mezi 500 nejnavště­vovanějších serverů podle Alexy. Zakázané ovoce nejvíce láká. A pokud nemáte kamarády, kteří by vás mohli přizvat, nevadí, na eBayi si pozvání můžete koupit třeba už za necelý dolar. A s tím, jak penetrace roste, ceny klesají - minulý týden byste platili přes tři dolary. Ostatně za jediný cent si můžete koupit přátelství a jeho maximální ohodnocení (nabízející chce vyhnat cenu na pět dolarů, ale čas je proti němu).

Uzavřenost a nemožnost nahlédnout dovnitř vyvolává okamžitě otázky po spiknutí - podobně jako v případě českého diskuzního serveru Nyx.cz. A jelikož v zápatí domovské stránky Orkutu je připsáno in affiliation with Google, pracuje fantazie naplno.

Nejdříve na serveru Search Engine Watch přišel Danny Sullivan s teorií, že když se Googlu loni nepovedlo koupit Friendster, mohlo by být spuštění Orkutu krátce po konkurenčním Eureksteru (personalizované vyhledávání) způsobem, jak Google otestuje psychografy pro nasazení ve vyhledávání.

Mluvčí Googlu David Krane sice všechny podobné teorie vyvrací: „Vypadá to sice slibně, ale nemáme s tím v blízké budoucnosti žádné záměry.“ Teorie ale byly vypuštěny z klecí a žijí vlastním životem. Jeremy Zawodny spekuluje, proč Google potřebuje Orkut. Podle Zawodnyho, který pracuje pro Yahoo!, potřebuje Google socialware typu Orkutu, kam lidé vyplňují detailní profily, k tomu, aby získal o svých uživatelích přesnější představu a mohl jim nabízet přesnější výsledky hledání nebo cílenější reklamu - jako když vám Amazon nabízí přednostně zboží podobné tomu, které už jste koupili.

Detailní profily mnoho lidí od členství v sítích známostí odrazují. Nejenže od vás Orkut chce (nemusíte) vyplnit sexuální orientaci, politické preference, vyznání, zájmy, datum narození, adresu nebo telefonní číslo, navíc jste poměrně dobře definováni tím, s kým se přátelíte a v jakých komunitách jste aktivní.

Obavy ještě přiživuje The Register, když přirovnává právní doložku Orkutu k nepopulární, a také stažené doložce pro Microsoft Passport. Ostatně, divíte se? Pravidla pro používání služby Orkut:

KL24

„Vložením, zasláním nebo zobrazením jakýchkoli materiálů na serveru Orkut.com nebo jeho prostřednictvím automaticky svolujete k celosvětovému, nevýhradnímu, dále licencovatelnému, přenositelnému, bezplatnému, trvalému a neodvolatenému právu rozmnožovat je, rozšiřovat či vytvářet díla odvozená, veřejně je provozovat a zobrazovat.“

Nejspíš jsou ale obavy liché. Dokud se přihlašovací formulář neobjeví na Googlu v těsné blízkosti vyhledávacího pole a než se Blogger či Orkut přestěhují do domény třetí úrovně *.google.com, vaše osobnost na výsledek vyhledávání vliv mít nebude.

Pokud vás mrzí, že vás ještě nikdo nepřizval, a pláčete nad tím, že bydlíte v zapadlé výspě online světa, pak vás snad uklidní, že jste na tom zhruba tak, jako uživatelé Internetu v Indii nebo na Novém Zélandu. Chce to trpělivost.

Chtěli byste se stát členem Orkutu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).