Hlavní navigace

Palácový převrat na GameZone.cz

7. 2. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
Je poměrně běžné, že majitel doménového jména svěří správu obsahu serveru někomu jinému. To přináší často úsporu nákladů, protože vlastník domény nemusí platit redakci vytvářející obsah webu. Stejně obvyklé jsou i výměny těchto správců. Vlastník domény jednoduše vypoví smlouvu a uzavře novou se někým jiným. Před pár dny se taková změna odehrála na serveru GameZone.cz.

Herní server GameZone.cz provozuje Český Telecom od roku 2000 jako součást své strategie, jejímž cílem je podle vyjádření společnosti podporovat poptávku po vysokorychlostním připojení. Pokud se hráč připojuje přes vytáčené připojení, musí pro hraní využít placený dial-up divize Internet Online anebo připojení bez paušálu přes Quick. Ostatní zájemci o hraní s jiným druhem připojení nejsou nijak omezeni.

Majitel a ve své podstatě technický provozovatel GameZone.cz svůj projekt outsourcoval a nechal spravovat společností Allstar Group, s.r.o. Smlouva byla podepsána podle údajů firmy 13. června 2000. Spolupráce mezi Allstar Group a Českým Telecomem navenek fungovala bez problémů až do začátku února letošního roku. Správu projektu totiž převzala společnost ProGamers s.r.o., která pořádá pravidelná herní klání pro příznivce počítačových her a stojí například za Mistrovstvím ČR v počítačových hrách. Před časem jsme byli osloveni Českým Telecomem s poptávkou na zkvalitnění hráčského zázemí hráčů na GameZone. Nabídli jsme výhodnější podmínky, popisuje způsob získání GameZone jednatel firmy ProGamers Daniel Mikšovský. Majitelem domény i serverů je nadále Český Telecom, nový správce však získal dle vyjádření jednatele Progamers pravděpodobně větší rozhodovací pravomoci než předchozí provozovatel. V prohlášení je také uvedeno, že Český Telecom oslovil i tehdejšího správce. Původní šéfredaktor projektu Ondřej Gazda v diskusním fóru oponuje: Nikdo nám (společnosti Allstar) neřekl, ba ani nenaznačil, že se chystá změna. (…) Naopak Český Telecom nám nevycházel vstříc ve věcech, kterými jsme chtěli zlepšit Gamezone. Nám Český Telecom oznámil konec v úterý 31. ledna 2006 ve večerních hodinách s tím, že ještě měsíc únor bude pod naším vedením. Nicméně nás kompletně odstřihnuli hned pár minut po půlnoci 1. února 2006.

Kromě již zveřejněných prohlášení spolupracovníků původní GameZone.cz v diskusních fórech a herních webech však samotná firma Allstar Group nevydala na svém firemním serveru žádné oficiální stanovisko. Ve stejný den, kdy ztratila kontrolu nad GameZone, si zaregistrovala vlastní doménu GamePark.cz. O tři dny později se na této nové doméně objevil článek představující nový konkurenční projekt. Jako autor je podepsán Bojler, což je přezdívka Ondřeje Gazdy: Cílem GameParku je vytvořit podmínky pro hraní, na které jste byli zvyklí. Je to ovšem nesmírně těžké. Začínáme téměř od nuly a na rozjezd podobného portálu je potřeba spousta financí. Usilovně pracujeme na získání silných partnerů, za jejichž pomoci vám budeme moci nabídnout všechny hry z našeho původního portálu a samozřejmě přidávat nové a celkově zlepšovat podmínky pro hraní.

Mezitím se novému správci GameZone.cz lepí smůla na paty. Ráno 1. února 2006 byla spuštěna velmi komplikovaná cesta migrace a přeměny stávající GameZone na nové serverové zázemí. Migraci se však nepodařilo ve stanovených časech dokončit. V tuto chvíli celý tým pracuje na odstranění závad, stojí v prohlášení společnosti ProGamers. Přetížení webu bylo podle vyjádření firmy údajně zlým úmyslem někoho, kdo měl k tomu motivaci, protože správci prý dodatečně zjistili ze záznamů serverů o 80 procent více přístupů, které pocházely z anonymizérů se zahraniční IP adresou. Ještě v neděli 5. února (18:33) se na webu objevují neexistující stránky (nefunguje například diskusní fórum, na které je ze serveru odkazováno, a není možné stáhnout některé důležité soubory pro hraní) a z původních 20 her je možné hrát pouze tři. Mění se rovněž klientská aplikace, která hráčům pomáhá spouštět jednotlivé hry a hrát na GameZone. Zatímco dřívější software si hráč pouze stáhl na svůj počítač a nainstaloval, nový klient vyžaduje přítomnost .NET Framework v systému Windows a instalace je ve srovnání s předešlou verzí složitější. Nový software také pouze spouští hry a podle ohlasů hráčů nezobrazuje informace o přihlášených uživatelích, není vidět název právě hrané mapy a také neumožňuje nastavit doplňující parametry pro jednotlivé nainstalované hry. Noví správci GameZone.cz tvrdí, že jsou ostatní funkce v herním klientovi vypnuty kvůli údajnému přetěžování serverů. O tom, že jsou tyto vlastnosti pro hráče důležité, svědčí kupříkladu ohlas hráče s přezdívkou Hornbach: Může mi někdo vysvětlit, proč ten klient stahoval těch 30MB? Má to snad něco víc, než ten původní? Já si toho nevšiml. Mohl bych tu vyjmenovat alespoň čtyři věci, které jsou hodně dobré a které z neznámýho důvodu prostě nejsou.

Zástupce společnosti Allstar Group postup konkurenční firmy nechápe: Nevěřím, že by někdo v Českém Telecomu souhlasil s takovou amatérštinou, aby se vše funkční vypnulo a postupně znovu pomalinku spouštělo a ladilo přímo na hráčích. Spustit projekt bez zátěžových testů, funkční z deseti procent – tomu se v herní hantýrce říká lameřina, tvrdí Tomáš Schel ve svém vyjádření k našemu článku. Tiskový mluvčí Martin Žabka pouze potvrdil, že Český Telecom hodlá i nadále podporovat a rozvíjet bezplatný obsah na Internetu včetně již zmíněné GameZone. Příkladem je i nová spolupráce s ProGamers, kteří v současné době provozují herní server a provádějí také jeho upgrade, upřesňuje mluvčí. Díky plánovanému upgrade a následným vylepšením služeb došlo v minulém týdnu k několika drobným omezením hráčů, dodává Martin Žabka.

Reakce herní komunity na novou GameZone.cz v diskusích jsou převážně negativní. Hráči kritizují novou aplikaci a její instalaci, nefunkční hry, vzhled webu a zároveň vyjadřují podporu projektu GamePark. Objevují se však i odlišné názory. Kupříkladu hráč FenrisCZ v diskusi poznamenal: Jako hráčovi je mi po tom kulové, bussiness není mou starostí a je mi jedno, komu jdou prachy, když neplatím já. Jestli zmizejí ty příšerné lagy (označení pro zpoždění v právě rozehrané počítačové hře; hra se zastaví a hráč se nemůže pohnout, pozn. autora) z Call of Duty, většinou mezi 200–360, tak máte moji podporu. A nevím, proč to tolik lidí štve, když si ta samá sorta ještě před pár dny taky stěžovala.

wt100 2024 EARLY

Na webu byla rovněž zveřejněna internetová petice proti zrušení herního serveru GameZone.cz. Tato výzva požaduje návrat původního správce projektu. Všem hráčům také doporučuje nově vzniklou konkurenci. V době psaní tohoto článku bylo na webu petice uvedeno 3663 jmen či přezdívek hráčů, kteří vyjádřili podporu. Až do nedělního večera existoval web, kde se nacházely příspěvky komentující podrobnou situaci. Nyní jsou stránky zrušeny a přesměrovány. Vznikl i web věnovaný bojkotu Progamers, který uvádí jména klanů a webů podporujících starou GameZone. Jednoznačně se jedná o důsledek štvavé a hysterické kampaně cíleně vedené společností Allstar, Allstar Game a e-Sports proti projektu GameZone a proti Českému Telecomu potažmo Progamers, domnívá se Daniel Mikšovský. Podle něj existují i pozitivní názory hráčů, kteří údajně oceňují především lepší nastavení herních serverů.

Progamers ve svém oficiálním stanovisku slibuje, že novou GameZone.cz nečekají žádné zásadní změny. Hraní her bude i nadále bezplatné, servery budou posíleny, rozšíří se nabídka poskytovaných her, zvýší se počet turnajů, zachová se stávající tým administrátorů z řad hráčů a projekt úzce propojí s již existujícími PG Cyber café. Nevydařený start, technické problémy a zejména negativní postoj herní komunity však novým správcům tohoto serveru může do budoucna způsobit nemalé problémy.

Jste spokojeni se změnami na GameZone.cz?

Autor článku

Autor poskytuje poradenství v oblasti internetového marketingu pro živnostníky, malé a střední firmy.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).