Hlavní navigace

Pan Simon Anthony Burckhardt nemluví pravdu*

10. 3. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dorazil mi osobní dopis, ve kterém mě pan Simon Anthony Burckhardt, výkonný ředitel pro marketing Českého Telecomu, upozorňuje, že mě přece již nemůže bavit pomalý a nespolehlivý vytáčený Internet a se službou Internet Expres Hit "mohu surfovat daleko rychleji a pohodlněji, nyní navíc za velmi výhodnou cenu"!

Když jsem si kdysi dávno ve hře Karla Čapka přečetl, že „nepřítel zákeřně napadl naše letadlo, které pokojně bombardovalo jeho město“, připadalo mi to jako úplně geniální formulace a vrchol absurdity (bylo mi asi 12 let a netuším, jak jsem se dostal ke čtení Čapkových her). Když jsem o pár let později četl newspeak Velkého bratra v Orwellově 1984, už jsem tolik překvapen nebyl. Když jsem přesně tytéž formulace slyšel z úst prezidenta Bushe a jeho vlády, už to bylo skoro nudné. Je to prostě tak. Schopnost mást lidi tak, aby nebylo exaktně prokazatelné, že je matu, patří k základním dovednostem každého PR oddělení.

Pan Burckhardt mi napsal, že s jeho připojením mohu „bez čekání z pohodlí svého domova konečně naplno propadnout moderní online zábavě, a to bez omezení, nonstop 24 hodin denně.“ V dalším odstavečku je pak uvedeno, na kolik mě ta moderní online zábava s Českým Telecomem přijde. Vychytralost těchto dvou odstavečků spočívá v tom, že vypadají, jako bych mohl mít neomezenou nonstop zábavu (z odstavce 1) za cenu v odstavci 2. Což není pravda. Pokud zaplatím uvedenou cenu, mám tu zábavu omezenou (konkrétně dvěma gigabajty dat). Pokud ji chci mít neomezenou, musím za data navíc platit (více, než je uvedeno v odstavci 2). Je to lež? Ale ne, prostě jen „Můžete mít X. Pořiďte si Y!“ znamená, že můžete mít buď X, nebo Y, nikoliv oboje současně. Pokud to nedejbohu chápete jinak, tak jste nechápaví a málo čtete reklamy.

Konkrétně se v tom druhém odstavečku píše: „Pořiďte si službu Internet Expres Hit za 520 Kč měsíčně právě teď a zaplaťte za aktivaci pouhou 1 Kč“. Touto větou si ale pan Burckhardt naběhl a nepíše pravdu. 520 korun měsíčně totiž zaplatím pouze za první tři měsíce. Za každý další měsíc je to 599 korun. A tu jednu korunu za aktivaci zaplatím pouze, pokud uzavřu smlouvu na 12 měsíců dopředu. Pokud ne, je aktivace dražší.

Takže: Pokud chci zaplatit 520 korun měsíčně, nesmím si službu pořídit na více než tři měsíce, a tudíž nebudu mít aktivaci za 1 korunu. Naopak pokud chci mít aktivaci za 1 korunu, nebudu platit měsíčně 520 korun, nýbrž (3 * 520 + 9 * 599) / 12 = 579,25 korun. Takže věta pana Burckhardta nemůže být za žádných okolností pravdivá.

Dopis obsahuje ještě poznámky malým písmem za podpisem (které neuvidíte, pokud složený dopis nerozložíte) a přiložený leták, kde se píší věci, které jsou v přímém rozporu s textem dopisu (Český Telecom tomu možná říká, že ho „upřesňují“). Zřejmě pokud do článku napíšu „Prodám vám zlato za 1 korunu za gram“, je to v pořádku, pokud za podpis přidám malým písmem „Cena 1 koruna za gram platí pouze pokud nejde o zlato, ale o papír. V případě zlata je cena 1000 korun za gram. 

Tudíž je fér, abych dodal následující:

*pan Simon Anthony Burckhardt možná pouze neví, co jeho firma nabízí. Nebo neumí dobře česky.


bez DPH Následuje vyjádření Českého Telecomu:

Dopis, o kterém se ve své glose zmiňuje František Fuka, je standardním reklamním materiálem k právě probíhající akční nabídce Internetu Expres Hit. Jako u všech takových dokumentů je jeho účelem zaujmout určitými vlastnostmi služby a motivovat zákazníka k podrobnějšímu seznámení s celou nabídkou. Jako takový samozřejmě obsahuje jistou míru zkratky a nadsázky, nicméně informace v něm rozhodně nejsou nepravdivé, účelově neúplné nebo navzájem si protiřečící.

V dopise mimo jiné najdete tučným písmem kontakty, kde může zákazník získat více podrobných informací a byla k němu přiložena také informační skládačka, která obsahuje detailnější sdělení. Oba materiály jsou k nahlédnutí na adrese http://www.te­lecom.cz/tz/09032­005_1.html. Věřím, že si čtenáři udělají svůj názor sami.

BRAND24

Díky Vaší glose jsem dnes věnoval reklamním sdělením okolo nás větší pozornost než obvykle. Těší mne, že František Fuka studuje naše propagační materiály tak důkladně. Doporučuji ale (obecně) jistou míru obezřetnosti: ne vždy Vám energetické nápoje skutečně dají křídla, znám spoustu lidí, kteří se domnívají, že Fernet je nejlepší samotný – bez ledu a ani s tou nejplacatější TV nebo „nejsámerovštějším“ mobilem neplatí vždy, že „Life's Good“.

Vladan Crha, tiskový mluvčí Českého Telecomu

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je víceméně nezávislým publicistou, překladatelem, programátorem, skladatelem a tak podobně.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).