Hlavní navigace

Pětina uživatelů v ČR si koupila online obsah, za rok utratili v průměru 751 Kč

6. 11. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pokud chcete inkasovat peníze od českých internetových uživatelů, pořiďte si nové Uloz.to nebo Dropbox. Právě za poplatky v úložištích totiž utrácejí nejčastěji.

Dvě třetiny českých internetových uživatelů jsou ochotné za obsah na internetu platit, ale jen pětina už v posledních dvanácti měsících za něco zaplatila. V průměru přitom za rok utratili 751 Kč. 

Vyplývá to z průzkumu (PDF), který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) připravila agentura Median. Šetření je součástí volně dostupné studie o monetizaci internetového obsahu, který pro SPIR vypracovala firma Internet Info (mimo jiné vydavatel Lupy).

Lidé, kteří už něco na internetu zaplatili, utráceli nejčastěji za poplatky za služby (například za stahování z úložišť), za sledování filmů a seriálů a za stahování her. Z hlediska celé internetové populace ale jejich podíl zůstává malý – za služby zaplatilo 8 % uživatelů, za filmy 7 % a za hry jen 4 % lidí. Čísla ale berte trochu s rezervou – vycházejí z údajů 191 (z celkových 1012) respondentů, kteří se k placení v průzkumu přiznali.


Autor: SPIRMedian

Právě online sledování videa je přitom také oblastí, kde uživatelé deklarují největší ochotu platit. Největším lákadlem je přitom přednostní přístup k filmům či seriálům, za který by zaplatila skoro třetina (32 %) dotázaných. Lidé jsou docela ochotní zaplatit i za odborné informace – například za přístup k obsahu odborného média (27 %) nebo za možnost položit dotaz v odborné poradně (24 %).


Autor: SPIR, Median

Zajímavá je i úroveň, na které se u jednotlivých typů obsahu pohybuje maximální částka, kterou by uživatelé byli ochotni zaplatit. V průměru nejvíce by utráceli za předplatné odborného média, předplatné elektronické verze časopisů a stahování her. Nejméně peněz by chtěli utrácet za dotazy odborníkům v poradně, přístup do archivu novin a možnost přispívat do diskusí pod články.

BRAND24


Autor: SPIRMedian

Většina uživatelů ale na internetu stále za obsah nezaplatila. Hlavním důvodem nezájmu o placený obsah je to, že uživatelé mají velkou nabídku podobného obsahu, který je k dispozici zdarma. Někteří respondenti dokonce říkají, že obsah zdarma je někdy i lepší, než ten placený.

Desetina z těch, co nikdy neplatili, přitom platby odmítá z principu a zásadně nesouhlasí s tím, že by na internetu měli za cokoli vydávat peníze.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).