Každoročně se v Las Vegas pořádá mezinárodní veletrh spotřebitelských technologií Consumer Electronics Show (CES). Ročník 2015 představil nové technologie a přiblížil trendy, které budou formovat televizní trh v letošním roce i ve vzdálenější budoucnosti. Významnou roli hrají operační systémy TV – nebo software – a jejich vzájemná bitva.
Každý má nový operační systém
V posledních sedmi nebo osmi letech jsme stále svědky boje dvou největších konkurentů – Applu a Googlu – jež ovládají mobilní krajinu s operačními systémy iOS a Android. Microsoft Windows se tak ocitá na postranní čáře. Každý výrobce používá relativně jednoduchý a uzavřený operační systém. Čáru přes rozpočet a vývoj však udělal iPhone, který se objevil a odstartoval skutečnou hospodářskou soutěž, v jejímž důsledku se většina dalších výrobců starého paradigmatu naprosto propadla dolů a zmizela ze světa.
Na televizním trhu se rychle blížíme ke konci první etapy. Televizní operační systémy se blíží k tzv. „iPhone okamžiku“, kdy se OS stávají mnohem vyspělejší a schopné a kdy jsou znovu stanovována pravidla nové soutěže. Každý výrobce televizního software nyní připouští, že jejich první pokus byl pouhým neúspěšným experimentem. V televizních odvětvích by byly všechny tyto pokusy prováděny in-house a nikdy by nebyly prezentovány na veřejnosti, ale technologický průmysl je jiný.
CES 2015 ukázal, že rok 2015 bude znamenat první rok v další, druhé fázi vývoje televizních operačních systémů. Každý hlavní výrobce televizí uznává, že první neúspěšný pokus bude mít za následek přechod na nový operační systém.
Rok 2015 bude tedy vypadat takto:
Samsung → Tizen
Sony → Android TV
LG → WebOS (už v roce 2014)
Panasonic → Firefox OS
Philips → Android TV
Sharp → Android TV
Kromě tohoto fenoménu budeme letos svědky i dalších pokusů o kontrolu televizní obrazovky přes televizní okna, jako jsou Apple TV, Roku, Amazon Fire TV a Microsoft Xbox (Windows).
Nové platformy nejsou jen vyspělejší než ty předešlé, ale i otevřenější. Vývojáři disponují lepšími nástroji pro vývoj aplikací, takže bude snazší i jejich uvolnění. Některé platformy budou také nově podporovat hry, čímž se jejich systém stane silnější a spotřebitelsky atraktivnější. Nové platformy budou komunikovat s telefonem a tablety a budou běžnou variabilní součástí připojené domácnosti.
Dalším rozhodující faktorem letošního roku bude streaming. Televizní obsah a filmy se přesouvají rychlým tempem na internet. Stačí jen vzít v úvahu skutečnost, že za dva roky (!) se v některých regionech stal Netflix jedním z největších poskytovatelů televize. Už do dvou let od zahájení! A nejen to: Netflix je také lídrem technického rozvoje v obsahu s 4K streamingem v roce 2014 a HDR (vysoký dynamický rozsah) v roce 2015. Tradiční poskytovatelé televizního vysílání, kteří jsou stále uvězněni v minulosti, ho již pravděpodobně nikdy nedoženou.
I když se místní vlády jednotlivých států a průmysloví dinosauři snaží, aby se zabránilo nevyhnutelnému, díky streamingu dojde také ke globalizaci televizních služeb, které rozostří hranice zemí a světa. I YouTube teprve vstupuje na televizní pole, kde hodlá uplatnit své zkušenosti, a již letos bude schopen streamování v rozlišení 4K. Jinými slovy, streaming je jedním z klíčových prvků, proč TV operační systémy nabudou v příštích deseti letech na významu.
Kdo vyhraje?
Je velmi obtížné přijít s jakoukoli předpovědí. Ale je třeba poznamenat, že společnost Samsung nepřešla k Android TV od společnosti Google, což je velmi pozoruhodné, protože Samsung je zdaleka největším Android partnerem v mobilním průmyslu a zároveň jeden z mála, kdo nemá problém investovat peníze. Podobně to bylo i se společností LG, jež je také jedním z největších partnerů Androidu. I LG řekla společnosti Google své „ne, děkuji“.
Mají giganti jako Samsung a LG strach předat pochodeň Googlu? Je jasné, že chtějí ovládat operační systémy. Úspěch managementu Apple a vlastnictví téměř každého odkazu na svislém řetězci jistě motivuje hráče k tomu, aby přehodnotili jejich strategii. Vertikální integrace funguje. Začátkem ledna tohoto roku jsme slyšeli, že LG vyvíjí inteligentní hodinky založené na WebOS. Na veletrhu CES společnost Samsung prezentovala operační systém Tizen jako „operační systém pro všechno", včetně vašeho domu. A následně byl pak uveden na trh první telefon s tímto operačním systémem.
Společnost Google má samozřejmě stejný cíl jako jeho konkurent. Snaží se, aby i operační systém Android byl pro všechno. Ale jako jeden z lídrů trhu nových technologií se Google naučil, že kontrakt a partnerství se softwarovým gigantem přesouvá rovnováhu sil – a peníze – na Google.
Společnost Panasonic je ve svém partnerství s Mozilou a Firefox OS sama. A i když je Firefox OS slibný, je jisté, že bude velmi těžké ho prosadit a posílit. Přítomnost a působení společnosti Panasonic na televizním trhu v USA, kde se nachází většina vývojářů, zaznamenala střemhlavý pád poté, co se Panasonic rozloučil s plazmovými televizory.
Tak kdo vyhraje? Kde budete utrácet své těžce vydělané peníze, pokud chcete mít možnost již od teď stahovat nové aplikace i za 3–4 roky ? Budou značky jako Samsung, LG nebo Panasonic v několika příštích letech kapitulovat a naskočí do rozjetého vlaku také Android TV?
Všechny náboje jsou ve vzduchu právě teď a rok 2015 ohlašuje začátek bitvy TV operačních systémů.
Ošklivé tajemství
V úvodu jsme si řekli, že mnoho průmyslových odvětví má tendenci udržet testovací fázi jako vnitřní, in-house. A co potom první „Smart televizory“? Jejich nástup na trh nebyl předznamenán žádnou testovací fází, protože výrobci ji nepovažovali za nutnou.
Spotřebitelé se tak nedobrovolně stali oběťmi tvrdohlavosti výrobců televizorů, založené na myšlence, že právě proto, že jste měli úspěch v oblasti hardwaru, podaří se totéž i v softwaru. Nikdo s nikým nespolupracoval a my jsme tak měli možnost vidět hned několik příkladů nešťastných důsledků. V letošním roce bude asi cítit stávající majitel inteligentní televize pocit bezstarostnosti. Každá Smart TV vyrobená do roku 2014 bude totiž stále přilepená na starou platformu, která bude následovat to, jak se výrobci televizorů přesouvají na Tizen, Firefox OS a Android TV. Stejné věci se děly i v roce 2014, kdy LG přešel na WebOS.
Ale co se stane, pokud Apple začne soutěžit ve velkém stylu?
Tato myšlenka je pro výrobce televizorů tak ošklivou představou, že o ní raději ani nechtějí mluvit nebo přemýšlet. Všichni se vzájemně ujišťují, že všechny aplikace staré platformy budou aktualizovány na platformu novou. Ale co třeba takové víceverze? K té se nikdo nevyjadřuje? Nechává je bez povšimnutí? Bez komentáře…
Ani společnost Google nemá hlavu zcela vztyčenou, neboť nové platformy by znamenaly utratit miliony a miliardy do aktualizací telefonů a tabletů Android. A to se zatím nestalo. Ale alespoň jsou jejich novinky stále lepší. Společnost Google má tedy natolik velké zkušenosti a potenciál, že by se Android TV mohla stát jedním z nejschopnějších televizních operačních systémů.
Ale co se stane, když se do závodu vloží Apple? A, jako vždy, ve velkém stylu? Například s novým „nezájmovým“ Apple TV boxem nebo televizní obrazovkou v plnohodnotné kvalitě Apple?
Již v roce 2011 řekl Marc Andreessen, jeden z internetových průkopníků: „Software pojídá náš svět.“ Takže bude rok 2015 rokem, kdy se téma urputné soutěže na televizním trhu přemístí a přepne od hardwaru k softwaru? Rozhodně to tak vypadá.
Zpracováno podle studie Rasmuse Larsena
Český pohled: Co na to Tereza Šimečková?
Zeptali jsme se předsedkyně představenstva společnosti Mediaresearch Terezy Šimečkové, jak vnímá předpovědi obrovských technologických změn u chytrých televizorů nové generace. Společnost Mediaresearch v České republice zajišťuje elektronické měření sledovanosti televizí a provádí pravidelné výzkumy vybavenosti domácností televizními přijímači a způsobu příjmu televizního signálu. Zabývá se i měřením sledovanosti pořadů a videí na internetu.
Myslíte si, že nové operační systémy ve Smart TV jsou pro naše české diváky stejně atraktivní jako třeba v Americe?
Aktuálně začínají být atraktivní pro skupinu diváků „technologických nadšenců“. Klíčem atraktivity pro „obecného“ diváka nejsou tolik technologie, ale obsah, který přinášejí. A pak také jednoduchost v používání takových technologií. Český divák chce lokální nebo lokalizovaný obsah, a toho je zatím méně (i česká komunita, která tyto služby začíná využívat, je co do počtu významně menší než americká).
A jakou předpověď byste se nebála vyslovit pro souboj platforem a TV OS Android versus Apple TV?
Tipuji, že v prvním kole bude vyhrávat Apple TV. Ale v dlouhodobějším horizontu (a možná již bude jiná definice „co je TV“) čekám, že přijde jiný systém, který do boje TV OS Android vs. Apple TV vstoupí a přinese uživateli i úplně jiné možnosti.
Co na nové možnosti televize a boj softwarů mezi Googlem a Applem říkají sami uživatelé ve Spojených státech?
Anketa: Co byste uvítali u své nové televize?
Adam Kelly, podnikatel, 36 let
Přál bych si jen koupit „hloupou“ televizi s nejlepším PQ na trhu. Nechci ani nepotřebuji Smart TV. Ale nejdůležitější pro mně je, že nechci platit výrobcům TV nic navíc za software. Jistě, technologie jdou dopředu a vše, co bylo vyvinuto dodnes, je už smetí. Ale dokud mám úžasný panel, jsem více než šťastný s malým, snadno vyměnitelným boxem jako Roku nebo podobné, který mohu snadno upgradovat nebo vyměňovat.
Mike Green, úředník, 28 let
Spíše než všechny tyto zvláštní jednotlivé aplikace by bylo mnohem lepší mít jednotné rozhraní, kde si můžete najít veškerý obsah bez ohledu na zdroje (Netflix, Hulu, Vudu, Cable, atd.). Doufejme, že Android TV bude schopna dodávat více spotřebitelsky přátelského obsahu namísto neohrabaného app-centrického mechanismu, který všechny televizory zřejmě dnes upřednostňují.
Peter Chaum, sportovec, 41 let
Doufám, že nakonec vyhraje návrat zpět k aktualizaci panelu, tedy nabídka hardware, a operačního systému, který je udržován a aktualizován. A v případě velkých změn můžete za 40 až 85 dolarů získat hardware a jednoduše si ho vyměnit. Tak má uživatel možnost učinit skok z OS, který využíval několik let, na OS novější (nebo odlišný v případě, že společnost přesedlala na jiný, další OS). Obávám se však, že pro uživatele Smart TV je nucenou změnou to, že výrobce změní svou vizi. Znamená to ztrátu všech znalostí, které už uživatel měl. Někdy je dokonce potřeba úplně vyměnit celé technické vybavení domácnosti.
Robert Johnson, dělník, 40 let
Nechápu, co je na tom za takový problém. Všechny tyto platformy jsou víceméně stejné, spoléhají na WebKit jako na engine a HTML/JS jako programovací výbavu.
Všechny z nich zaznamenávají to, na co se díváte, a všechny váš program doplňují reklamou. Všechny mají stejné hlasové ovládání z Dragon/Google. Všechny mají stejný obsah streamování. Takže jediným rozdílem bude koncový servis…
Michael Hurt, IT specialita, 34 let
Já si naopak myslím, že mezi jednotlivými platformami existuje mnoho rozdílů. Některé platformy podporují jazyk C++ (například Roku) a několik zase herní engine Unity. Android TV podporuje různé implementace. Mnoho z platforem spoléhá na různé technologie pro komunikaci s jinými zařízeními. Android TV používá Google Cast, Firefox má vlastní alternativu a někteří používají DLNA. Hlasové implementace (a použitelnost) jsou velmi odlišné, a to i v případě, že jsou založeny na stejné technologii.
Snažím se srovnávat pouze na základě některé z podobností. Uživatelské rozhraní je to, co bude uživatel očekávat nejvíce. Různé přístupy každé platformy představují pro uživatele obrovský rozdíl, a totéž platí i pro hardware.
Isaac Ramskov, úředník, 52 let
Naprosto s vámi souhlasím, jsme stále na začátku války, takže očekáváme, že software v našem televizoru se bude rychle vyvíjet a možná se už nepoužívá. To je i důvod, proč dávám přednost televizi s jednoduchým displejem a menu, které mi umožní udržet všechny „inteligentní součásti“ v samostatném okně, jako je Apple TV. Myslím si, že Apple TV by mohla mít daleko větší úspěch, kdyby vsadila na aktualizovanou verzi s pevnou podporou 4K a App Store. Totéž platí i pro Android TV atd.
CES – veletrh, kde nesmí nikdo chybět
Mezinárodní veletrh a konference Consumer Electronics Show (CES) je tím správným místem pro všechny, kdo fandí nebo se zajímají o činnost spotřebitelských technologií. Koná se každoročně v Las Vegas a již po 40 let slouží jako zkušební polygon pro inovátory a převratné technologie. Mezinárodní výstava představila v letošním roce více než 3600 vystavovatelů, včetně výrobců, vývojářů a dodavatelů technologií pro spotřebitele hardwaru, obsahu, dodávky technologických systémů a dalších. Konference nabídla program s 250 přednáškami a ročník 2015 navštívilo 150 až 160 tisíc účastníků z více než 140 zemí světa.