Hlavní navigace

Popularita YouTube roste, měsíčně zasáhne pět milionů Čechů

Lukáš Polák

UVNITŘ GRAFY Nejpoužívanější je YouTube mezi lidmi ve věku od 15 do 24 let. Co se týká poměru oblíbenosti mezi muži a ženami, tak ten je velmi vyrovnán.

Doba čtení: 1 minuta

Videoserver YouTube od společnosti Google se stal i v Česku během pěti let, co zde působí, populární platformou, která slouží pro shlédnutí on-line obsahu. Vyplývá to z několika veřejně dostupných průzkumů, o které se americká firma opírá. Jde mimo jiné o data Asociace televizních organizací (ATO), TNS YouTube profiling nebo Českého statistického úřadu (ČSÚ). Měsíčně navštíví YouTube 5,1 milionu českých uživatelů, což představuje 20% meziroční nárůst. 8 z 10 internetových uživatelů v Česku navštíví YouTube alespoň jednou měsíčně.

NEPŘEHLÉDNĚTE: 18 tisíc lidí sledovalo na YouTube přenos z 48-hodinového maratonu Radiožurnálu

Oproti klasickým médiím má internet obrovskou výhodu v možnosti spoluvytvářet jeho obsah a cíleně si ho přizpůsobovat. To platí zvlášť pro video portály, kdy je návštěvník aktivně vtažen do platformy, která spojuje zábavní, informační a prodejní službu do jednoho. Ve spojení se znalostí konkrétního uživatele, ideálně včetně jeho potřeb a očekávání, je pak zde přítomná reklama častěji vnímána jako pomoc nebo relevantní informace, uvedl při této příležitosti ředitel kvantitativního výzkumu v agentuře TNS Aisa Pavel Vaněček. YouTube je nejpopulárnější mezi lidmi od 15 do 24 let.

ČTĚTE TAKÉ: Óčko, Pětka a Český rozhlas prémiovými partnery YouTube. Zájemců přibývá

Co se týče struktury obsahu, který uživatelé sledují, převládají zejména tzv. tematická videa. Uživatelé – odběratelé konkrétního YouTube kanálu – se vracejí pro sledování nových videí a epizod. Výrazný vliv má i doporučení přátel ze sociálních sítí. Za měsíc uživatelé z Česka zhlédnou až 500 milionů videí. Video obsah přitom konzumují v průběhu celého dne nejen prostřednictvím obrazovek svého počítače, ale stále častěji také na mobilním telefonu nebo tabletu. Přístup prostřednictvím stolního počítače stále převládá. Poměr přístupů muži-ženy na YouTube je 52:48, což znamená, že je velice vyrovnán.

Našli jste v článku chybu?