Videoserver YouTube od společnosti Google se stal i v Česku během pěti let, co zde působí, populární platformou, která slouží pro shlédnutí on-line obsahu. Vyplývá to z několika veřejně dostupných průzkumů, o které se americká firma opírá. Jde mimo jiné o data Asociace televizních organizací (ATO), TNS YouTube profiling nebo Českého statistického úřadu (ČSÚ). Měsíčně navštíví YouTube 5,1 milionu českých uživatelů, což představuje 20% meziroční nárůst. 8 z 10 internetových uživatelů v Česku navštíví YouTube alespoň jednou měsíčně.
NEPŘEHLÉDNĚTE: 18 tisíc lidí sledovalo na YouTube přenos z 48-hodinového maratonu Radiožurnálu
Oproti klasickým médiím má internet obrovskou výhodu v možnosti spoluvytvářet jeho obsah a cíleně si ho přizpůsobovat. To platí zvlášť pro video portály, kdy je návštěvník aktivně vtažen do platformy, která spojuje zábavní, informační a prodejní službu do jednoho. Ve spojení se znalostí konkrétního uživatele, ideálně včetně jeho potřeb a očekávání, je pak zde přítomná reklama častěji vnímána jako pomoc nebo relevantní informace,
uvedl při této příležitosti ředitel kvantitativního výzkumu v agentuře TNS Aisa Pavel Vaněček. YouTube je nejpopulárnější mezi lidmi od 15 do 24 let.
ČTĚTE TAKÉ: Óčko, Pětka a Český rozhlas prémiovými partnery YouTube. Zájemců přibývá
Co se týče struktury obsahu, který uživatelé sledují, převládají zejména tzv. tematická videa. Uživatelé – odběratelé konkrétního YouTube kanálu – se vracejí pro sledování nových videí a epizod. Výrazný vliv má i doporučení přátel ze sociálních sítí. Za měsíc uživatelé z Česka zhlédnou až 500 milionů videí. Video obsah přitom konzumují v průběhu celého dne nejen prostřednictvím obrazovek svého počítače, ale stále častěji také na mobilním telefonu nebo tabletu. Přístup prostřednictvím stolního počítače stále převládá. Poměr přístupů muži-ženy na YouTube je 52:48, což znamená, že je velice vyrovnán.