Hlavní navigace

Porovnání nástrojů pro doporučení klíčových slov u AdWords, Sklik a eTarget

6. 3. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Všechny tři české PPC systémy (AdWords, Sklik a eTarget) kromě adFoxu dokáží při sestavování PPC kampaně poradit klíčová slova, na která by se inzerentům mohlo vyplatit inzerovat. Ne vždy však radí nejlépe. Který nástroj pro návrh klíčových slov tedy použít a kterému se vyhnout při nastavování kvalitní Pay per click kampaně?

Jako metodiku jsem si určil testování dvěma způsoby. Jako první jsem zvolil jednoslovný výraz „DVD“, který je navíc shodný pro mnoho jazyků (nejen češtinu) a dá se očekávat, že k němu bude doporučeno mnoho kombinací. Zároveň tím testuji schopnost doporučit slova, která jsou relevantní pouze pro inzerenty v ČR. Druhý způsob testování jsem provedl na tříslovné frázi „navigace do auta“, která má ukázat schopnost nástroje poradit si s víceslovnými frázemi z „dlouhého ocasu“ (uživatel hledá méně časté slovní spojení o několika slovech), a tedy ukázat, jak širokou databázi slov a slovních spojení nástroj využívá.

AdWords a nástroj pro doporučování klíčových slov

Při testování doporučených slovních spojení při zadání slova „DVD“ AdWords trochu zklamal – i přes nastavení vyhledávání klíčových slov pro Českou republiku a v českém jazyce Google našel 149 slovních spojení, ovšem mnoho z nich určitě není vhodných pro českou kampaň: slova jako „burn dvd“, „dvd box“, „dvd speed“, „dvd release“ apod. český uživatel bude zadávat jen málokdy. Přiznávám, že slovo „DVD“ jsem zvolil právě pro testování tohoto případu, ovšem nepředpokládal jsem, že si s ním Google neporadí.

1 - klíčová slova

Pro stejné regionální a jazykové nastavení na sousloví „navigace do auta“ byly výsledky přesnější: 11 doporučených rozšíření (pravo- i levostranných – např. „gps navigace do auta“) a 63 podobných slovních spojení „ke zvážení“. Tady Google dokázal, že pro nástroj doporučení klíčových slov využívá nejširší databázi. Důvodem může být, že na Googlu přece jen hledají pokročilejší internetoví uživatelé, kteří při vyhledávání používají víceslovné výrazy.

2 - klíčová slova

Doporučování KW u Skliku

Sklik našel na zadané slovo „DVD“ 125 položek, ale všechna slova byla relevantní, žádná angličtina jako u AdWords. Při porovnání slov s Google se jednalo většinou o jiná slova, což je důkaz, že Google zahrnuje do výsledků výrazy, které přirozeně nehledají jen česky mluvící uživatelé (v opačném případě by se vyskytovaly i na Skliku). Sklik tedy poskytne mnohem relevantnější návrhy na obecné slovo, které se píše stejně v několika jazycích.

3 - klíčová slova

Na slovo „navigace do auta“ naopak Sklik našel pouze jedno rozšíření: „gps navigace do auta“. V tomto případě Google našel slov více, např. „nejlevnější navigace do auta“ nebo „navigace do auta recenze“ a pro PPC kampaň využívající „dlouhého ocasu“ se tak hodí googlovský nástroj na vyhledávání klíčových slov více.

4 - klíčová slova

Jak je na tom eTarget?

eTarget představil nástroj na hledání klíčových slov nejpozději. Doporučuje slova z hledání na jeho spřátelených vyhledávačích (1.cz, Zoohoo apod.), kterým dodává reklamu. Těch je však velmi málo, svou návštěvností jsou takřka bezvýznamné – ani zdaleka se nepřibližují Googlu ani Seznamu.

Slabší zdroje doporučených slov jsou velmi viditelné – ke slovu „DVD“ byla doporučena pouze třicítka rozšíření, a to maximálně o dvou slovech (dochází tak k podivnému doporučování kombinací slov „mia dvd“ a „dvd mama“ místo očekávatelného „dvd mama mia“). Pro kvalitní PPC kampaň s použitím slov z „dlouhého ocasu“ a použití frázové nebo přesné shody tedy eTarget příliš použitelný není.

5 - klíčová slova

S doporučeními na tříslovný výraz si eTarget neporadil vůbec a doporučuje nerelevantní slovní kombinace „do navigace“ a „dopravní informace“.

6 - klíčová slova

Zajímavá informace zde ovšem může být počet inzerentů zobrazujících inzerát na toto slovo – viz pravý sloupec.

AdFox

AdFox žádný systém pro doporučení klíčových slov nemá, což je snad i lepší varianta, než mást něčím podobným eTargetu.

BRAND24

Jak tedy nastavit PPC kampaň?

Jak vyplývá z výše zmíněných postřehů, při kvalitním nastavování PPC kampaně s co nejširším pokrytím klíčových slov si nevystačíte pouze s jedním nástrojem pro doporučování klíčových slov. Pokud používáte slova, která existují jen v českém jazyce, tak může postačit nástroj v AdWords, který čerpá z nejširší databáze hledaných slov a sousloví. Nástroj použijete i při plánování zahraniční kampaně.

Pokud však používáte slova, která se mohou vyskytovat ve více jazycích (a takových není málo – časté např. v oboru IT), značky nadnárodních výrobců (Sony, Ford) apod., konzultujte výběr slovních výrazů i s nástrojem Skliku. Etarget s výběrem nepomůže.

Využili byste při plánování inzertní kampaně nápovědy systému PPC?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autora kromě internetového marketingu baví i ten mobilní, o kterém píše na webu reklamavtelefonu.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).