Hlavní navigace

Nástroj PostHeads otevírá malé české sociálněmediální agentuře dveře do světa

19. 4. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Zájem o nedávno uvedený PostHeads roste, a to i za hranicemi. Lukáš Kořínek ostatně tvrdí, že tam se lze dobře cíleným e‑mailem nebo tweetem mnohdy prosadit snáze než v Česku.

Po nedávné zprávičce o uvedení PostHeads — uceleného nástroje na správu firemní přítomnosti na sociálních médiích — přinášíme podrobnější rozhovor s jedním ze tří spoluzakladatelů, Lukášem Kořínkem. PostHeads byl vyvinut v agentuře Bubble.

Co dělá agentura Bubble?

V Bubble se specializujeme na komunikaci a kampaně značek na sociálních médiích. Naším hlavním cílem je budovat komunity, vytvářet kompletní a smysluplné digitální zázemí, které automaticky pracuje pro klienta. Společnost je na trhu ČR a SR aktivní zhruba dva roky, komunikace značky byla oficiálně spuštěna v květnu 2012.

Co vás přivedlo k rozhodnutí vytvořit PostHeads?

PostHeads vzniklo jako návrh řešení problémů spojených s tvorbou komunikačních strategií značek na internetu. Cílem je nástroj, který umožní obsáhnout skutečně celý proces práce při vytváření strategií pro sociální média i při jejich každodenní realizaci.

Hlavní záměr spočívá v úspoře času — jak na straně správců profilů z řad agentur, tak na straně klientů, kteří se musí podílet na schvalování. S PostHeads odpadá zbytečná administrativa. Veškeré nezbytné mezifáze tvorby obsahu pro sociální sítě jsou co nejvíce zjednodušené a fungují automaticky, takže lidé se mohou věnovat naplno vlastní expertíze.

V čem je PostHeads jedinečné a co vnímáte jako nejbližší konkurenci?

Do PostHeads jsme zahrnuli nejen zkušenosti všech členů týmu agentury Bubble, ale i jejích klientů a mnoha reklamních agentur. Zákazníci sami sloužili jako konzultanti a od počátku ovlivňovali vývoj PostHeads.

Snažili jsme se vytvořit nástroj, který kompletně řeší týmovou správu sociálních médií. V první fázi se PostHeads zaměřuje na maximální zjednodušení přístupu k veškerým datům a vědomostem od klienta. Nejedná se pouze o grafické, textové a audiovizuální materiály, které lze dvěma kliknutími rovnou použít v obsahovém plánu. Mluvíme o celých strategiích, nastavení komunikace a hodnot značky, zkrátka o všech důležitých materiálech, které jsou přehledně uspořádány v systému. Zcela tak odpadá dlouhé zdrojování podkladů a informací, abyste mohli dělat svou práci.

Celý proces tvorby obsahu (od podkladů, inspirací, tipů přes plánování až k publikování) nemusí vůbec opustit prostředí PostHeads. Stejně je tomu se schvalováním, které probíhá ve struktuře nastavitelné na míru, čímž zcela eliminuje dlouhé zástupy otravných e‑mailů. Ke komplexnímu přehledu patří i kontrola nad tím, co se aktuálně na sociálních kanálech děje, včetně důležitých informací o tom, co tam umisťuje konkurence.

Naším cílem je vytvořit kompletní sociálněmediální ekosystém, ve kterém najdete vše potřebné bez nutnosti přímého přihlášení na sociální sítě. Navíc s přístupem odkudkoliv na světě a z většiny přenosných zařízení. Postupně proto budeme přidávat další nové funkce. Například již nebudete muset kontrolovat reakce na Facebooku. PostHeads vás na ně nejen upozorní, ale rovnou vám je i zpřístupní. Stejně tak výsledky bude možné sledovat přímo v PostHeads.

Největší konkurenci globálně spatřujeme u společností, které se věnují většinou určité části z celkového procesu. Ve většině případů se jedná o vkládání příspěvků na sociální média a z části i o vlastní analytiku — jako například Sprout Social. PostHeads je však v celkovém procesu užitečnější daleko dříve, než klient vůbec může dojít k vkládání příspěvků na sociální média.

Pro koho PostHeads není pravým řešením?

Projekt je v současné době postavený tak, aby zjednodušil každodenní život a dlouhodobé plánování klientům se silnou přítomností na sociálních médiích, a reklamním agenturám, které se starají o více komunikačních profilů. V současné době tedy nepočítáme například s modelem zdarma pro osobní využití jednotlivci vyskytujícími se na sociálních sítích pro svou zábavu.

PostHeads je aplikace webová? Jak se k tomu staví firemní zákazníci. Nebojí se o svá data?

PostHeads je webová aplikace, která nyní běží na našich strojích. Před spuštěním PostHeads jsme prošli různými bezpečnostními testy a k jednotlivým klientům jsme schopni přistupovat na míru jejich potřebám.

Co PostHeads ještě chybí? Co teprve chystáte?

Nejbližší aktualizací bude funkce, která umožní vylepšit zásah komunikace na Facebooku tak, abyste si vydobyli maximum pozornosti a zasáhli lépe svou cílovou skupinu. V PostHeads se snažíme využít všech svých schopností z agentury Bubble, abychom z komunikace každého uživatele vytěžili maximum a zároveň mu poskytli zajímavé tipy, jako například:

• V kolik hodin má příspěvek vkládat pro největší zásah.
• Jaká varianta obsahu má větší potenciál získat velký zásah a reakce.

Obecně v PostHeads plánujeme sdílet i své agenturní zkušenosti a vytvářet z těchto dat výukové materiály. Dále se zaměříme na konverzaci s fanoušky po odeslání statusu do světa a na základní informační analytiku, která bude srozumitelně prezentovat data, aby klient na první pohled viděl reálný zásah a zapojení lidí do konverzace.

Jaký byl vývoj PostHeads?

Celkově nám vývoj PostHeads do současného stavu zabral devět měsíců, když nepočítáme velmi podrobnou ideovou přípravu.

V hlavě jsem měl PostHeads přes dva roky, k realizaci prvních wireframes jsme pak přistoupili v červnu 2012. Tedy měsíc po uvedení značky Bubble na místní trh.

U wireframes jsme zůstali až do srpna. V té době jsme vytvořili tři hlavní série s více než stem menších průběžných změn. Postupně jsme přistoupili na vizualizaci projektu, při které jsme též prošli třemi hlavními fázemi. Toto období si můžete kompletně projít na našem webu v časové ose PostHeads.

V září jsme se dali do vývoje prvního prototypu, kdy jsme testovali veškeré využívání PostHeads. Následně jsme vylepšovali veškerou funkčnost systému, začali jsme zapojovat barvy a finální design, který dnes můžete vidět na screenshotech.

Samostatný vývoj odstartoval na přelomu srpna a září, od té doby běží konstantně. Vývojový plán máme minimálně na dalších dvanáct měsíců. Technické oddělení postavil a garantuje spoluzakladatel Honza Novák, který má již s projekty podobného rozsahu značné zkušenosti; ty nasbíral za posledních 13 let práce v oboru.

Změnila se aplikace ještě výrazně při testování s klienty?

Velké změny v průběhu vývoje klienti nepožadovali, jelikož jsme je zapojili již do samotného vymýšlení PostHeads. Celkový koncept a hlavní funkce jsme s vybranými lidmi a společnostmi konzultovali průběžně, neustále jsme tedy měli zpětnou vazbu a přístup k reálným požadavkům cílového trhu, které jsme ihned zapracovávali. Testování s prvními klienty běží se skvělým ohlasem zhruba poslední dva měsíce.

Jaký jste zvolili obchodní model?

Obchodní model je v první fázi zaměřen primárně na reklamní agentury a klienty/projekty se silnější přítomností na sociálních médiích. Konkrétní cena řešení se nastavuje dle tří hlavních faktorů: počtu projektů, počtu uživatelů a datové kapacity úložného prostoru. V závislosti na velikosti klientovy přítomnosti na sociálních médiích a velikosti celkového schvalovacího procesu navrhujeme finální cenu.

Podle toho, že web je anglicky, patrně míříte a cílíte ihned do zahraničí…

Ano, náš cíl je od počátku se chovat jako projekt globální. Na globální uvedení PostHeads na trh se v současné době připravujeme. Dokončujeme „teasing“ služby samotné a začneme těžit z první globální pozornosti, které se nám prozatím dostalo. Největší radost nám zatím asi udělal tweet od Francisca Rosalese, který je označován za jednoho z top bloggerů o sociálních médiích.

Celkově se nám jen za první tři týdny po ohlášení podařilo získat přes 20 000 unikátních návštěv PostHeads.com. Množství lidí, které nás kontaktovalo a žádalo o přístup do PostHeads, se za tu dobu přiblížilo k tisíci — z toho řekněme 200 klientů je obchodně velmi zajímavých. Například jsme již v intenzivním kontaktu s marketingovým ředitelem jednoho z velmi zajímavých představitelů FCMG segmentu v USA.

Naše strategie v této části zůstává stejná jako po celou dobu příprav PostHeads: tedy každé příležitosti se věnovat velmi pečlivě a připravovat se na ni. Ironií je, že dostat se k zajímavým lidem v zahraničí bývá daleko snazší než v České republice. Ve světě vám de facto stačí dobře napsaný mail nebo cílený tweet, a můžete získat podporu, o které vás ani nenapadlo, že je možná.

Z dlouhodobého hlediska chceme z PostHeads vytvořit nástroj, který vás provede celým procesem návrhu a správy online komunikace značky. Tak, aby se každý uživatel mohl soustředit na svou práci a PostHeads automatizovalo vše ostatní, a zároveň ještě nabízelo zajímavé tipy.

Kolik prozatím stál vývoj PostHeads? Byl hrazen ze zdrojů agentury?

PostHeads byl kompletně hrazený ze zdrojů agentury jako krátkodobá investice. Za poslední dva měsíce se nám již PostHeads dokázalo „zaplatit“ v uzavřených a dohodnutých projektech.

Celková počáteční investice se pohybovala okolo 1 500 000 Kč v přímých nákladech. Do této částky samozřejmě nepočítáme klasické agenturní hodinové ceny ani ušlý zisk časových slotů Bubble, které v posledním půlroce muselo hodně projektů odmítat. Také já, jako jeden ze tří spoluzakladatelů (těmi jsou Lukáš Kořínek, Jan Novák, Tomáš Jasovský), jsem na celém projektu dělal zdarma. Kdybychom tedy chtěli přesně vyčíslit reálnou částku, byla by mnohem vyšší.

Nakolik vás jako agenturu bude vytěžovat další starost o PostHeads? Nakolik to změní to, čím se agentura zabývá?

ebf - partner 1

Je velmi důležité brát všechny naše kroky v dlouhodobém kontextu. PostHeads je nástroj, který social-media agentuře, jako je Bubble, a všem našim klientům neuvěřitelně pomůže na veškerých projektech. A stejný efekt se snažíme přinést i dalším zákazníkům, kteří o PostHeads mají zájem. Celkovou strukturu našich společností tedy stavíme tak, aby navzájem efektivně fungovaly vedle sebe a pomáhaly si navzájem.

PostHeads nám také může otevřít dveře do mnoha států a společností, kam bychom se jako Bubble z Prahy dostávali velmi těžko. Funguje to však i opačně. V Bubble se plánujeme vyloženě zaměřit na strategie pro komunikaci na sociálních médiích a zároveň vybudovat větší obsahové oddělení, které dokáže přímo „v domě“ vytvářet nejen obsah textový. Toto oddělení budujeme zatím pro jazyk český, slovenský a anglický. Postupně bychom rádi přidávali i další jazyky — uvidíme podle vývoje.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).