Hlavní navigace

Předvolební politický spam masově míří do schránek, můžete jej nahlásit?

23. 10. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Možná patříte mezi ty, koho postihl masově rozesílaný spam propagující „zemanovce“. Babička píšící vnučce míří i na náhodně generované adresy.

Oslovení „Ahoj Eliško“ vás jistě překvapí, pokud se tedy zrovna nejmenujete Eliška (ty nejspíš budou překvapeny až po přečtení dalších pár slov). Následuje text od babičky, která se snaží vnučce vysvětlit, jak že to vlastně má letos číst volební programy. A samozřejmě jí doporučuje volit „zemanovce“ (ano, ty s malým „z“). 

Popisuje taky, že „Zeman bydlel na vesnici a chodil do samoobsluhy jako my“. Spam končí tím, že můžete s onou „babičkou“ jít společně volit a také spolu jít na zákusek. Celkově hodně trapný pokus, chabý copywriting a prvoplánově průhledné formulace.

Tento spam je rozeslaný z falešného e-mailu, přes „freesmtp.no-ip.biz“ a samozřejmě bez souhlasu příjemců. Mnozí z nich navíc neexistují nebo jde o servisní e-maily – někdo si tady nedal moc práce a zřejmě generoval náhodné e-maily na firemní domény.

Pokud vás takový spam rozčílí a máte chuť tyhle nebo další podobné „šmejdy“ nahlásit ÚOOÚ, opět se zklidněte. Politické strany totiž mají ze zákona povoleno spamovat (tedy: rozesílat nevyžádaná komerční sdělení), jak se jim bude chtít. Můžete si na ně maximálně tak zanadávat, případně napsat SPOZ, jak hodně se vám to nelíbilo. Kontakty jsou k nalezení na www.spoz.cz (nebo ještě lépe na www.spoz2013.cz, protože tam mají nějaké nevyřešené tahanice o domény).

Spam v Česku řeší zákon č. 480/2004 , o některých službách informační společnosti (a odpovídá i směrnici o elektronickém obchodu č. 2003/31/ES), který jasně zakazuje posílání nevyžádaných obchodních sdělení (což je jakákoliv forma sdělení „určená k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image konkrétního podnikatelského subjektu“). Zákaz se týká i bezplatných služeb tam, kde je subjekt ekonomickým subjektem (vykonávajícím podnikatelskou činnost).

Právě omezení na podporu „zboží či služeb nebo image“ u podnikatelského subjektu je kamenem úrazu, politická agitace sem prostě nepatří – nepodporuje se zde totiž  právě ona „podnikatelská činnost“. A nelze se opírat ani o hospodářskou oblast, takže zde neplatí, mimochodem, ani zákazy nekalé soutěže (podle obchodního zákoníku). S případným  hlášením na ÚOOÚ tak máte prostě smůlu.

Jedno ale možné nejspíš je, zákony zakazují anonymní reklamu (a také požadují, aby volební kampaně byly pravdivé a čestné). A falešná babička oslovující neexistující Elišku asi těžko bude zákazu anonymity (§2 odst. g) vyhovovat. Mohl by se na ni vztahovat zákon č. 40/1995 Sb., ve kterém ještě můžete narazit na reklamu skrytou.

BRAND24

Jedno je jisté. Spam posílaný na náhodně generované adresy je velmi trapným pokusem o internetový volební marketing. Byť se k němu SPOZ ve své reakci oficiálně nehlásí:

Dobrý den,
dostal jsem tento e-mail dnes přeposlaný od jednoho našeho člena, ale nejedná se o žádnou naši objednávku.
Pěkný den,
Vladimír Kruliš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).